Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 01/02/2023

De kans dat je één van de voorbije dagen op je televisie naar een programma, film of reclamespot keek waaraan Option Media uit Mechelen meewerkte, is zo goed als honderd procent. Als full-service provider voor alle postproductie van zowel video als audio werken ze dagelijks voor nationale en internationale filmdistribiteurs, televisiezenders, reclamebureaus, productiemaatschappijen, KMO’s en multinationals. “Waarschijnlijk hebben we zelfs, zonder dat die bedrijven dat weten, aan de nabewerking van heel wat bedrijfsfilms van Voka-leden ons steentje bijgedragen”, zegt Managing Director Sabine Van Riel.

Option Media is een bedrijf met een bijzondere geschiedenis. Als een feniks herrees de onderneming uit haar as nadat Superclub begin jaren negentig tv-faciliteitenbedrijf Lavithas meesleurde in het faillissement. “Ik ben er in 1988 als jobstudent begonnen”, vertelt Sabine Van Riel. “Geheel ongepland ben ik er gebleven en als receptioniste doorgegroeid naar een salesfunctie. In 1993, op het moment dat de situatie van Lavithas al zo penibel was dat de inboedel openbaar verkocht dreigde te worden, deed ik samen met zeven collega’s een management buy-out. We zagen het potentieel van het bedrijf in een markt die met de komst van VTM in volle expansie was en waren ervan overtuigd dat we het weer op de rails konden krijgen. We kregen de steun van acht belangrijke klanten/leveranciers die in ons geloofden en mee de nodige fondsen op tafel legden. Met acht jonge mensen zijn we erin gevlogen en hebben we de rendabele activiteiten van het bedrijf verdergezet en uitgebouwd. Na twee jaar konden we onze minderheidsaandeelhouders uitkopen en gingen we met de acht oud-werknemers verder. In vijf jaar verdubbelden we de omzet en zagen we het aantal medewerkers snel groeien.”

Betrouwbare partner

Intussen zijn we drie decennia verder. Op 12 februari 2023 bestaat Option Media officieel dertig jaar en in die periode is er heel wat veranderd. “Van de acht oprichters zijn alleen ikzelf en Frank Van Caesbroeck nog als vennoten actief”, vertelt Sabine Van Riel. “Samen runnen we het bedrijf en hebben we de voorbije jaren strategische keuzes gemaakt. Uiteraard zijn we vandaag een heel ander bedrijf geworden. De belangrijkste activiteit toen was het dupliceren van videocassettes. Daar zouden we nu niet veel meer aan hebben (lacht). Andere activiteiten, zoals vertalen en ondertitelen, hebben we wel verdergezet.

Door de jaren heen hebben we verstandig geïnvesteerd. Dankzij onze uitstekende staat van dienst zijn we uitgegroeid tot een toonaangevend mediabedrijf en een betrouwbare partner. Intussen hebben we bijna dertig vaste medewerkers met heel diverse profielen in dienst. Daarnaast versterken we ook ons team door dagelijks met een dertigtal freelancers te werken: acteurs, regisseurs en technici. We opereren vanuit een mooi gebouw en technisch zijn we perfect uitgerust.”

Audio, video en vertalen

Accountmanager Antoine Cambier, de 25-jarige zoon van Sabine Van Riel, is sinds vier jaar bij Option Media aan de slag en licht toe waarmee het bedrijf zeven dagen op zeven bezig is. “We zijn al dertig jaar actief in het bewerken van audiovisuele content”, legt Antoine Cambier uit. “Je kan bij ons terecht voor alles wat met audio- en videobewerken te maken heeft. En dat is intussen een zeer breed aanbod. Naast de gekende tv-programma’s en films die we bewerken, is zowat alles in 2023 audiovisueel geworden. Een nieuwsbrief, een vacature, een post op sociale media, een explainer-video, 2D- of 3D-animatie, een (video)podcast. Allemaal bevatten ze audiovisuele elementen.”

Bekende vlamingen

“Voor (inter)nationale klanten - denk aan Netflix, Ketnet,… - gaan we aan de slag met dubbing”, vervolgt Antoine Cambier. “De nieuwe animatiefilm van Warner Bros Pictures Mummies gaan we vanuit het Engels naar het Vlaams vertalen. In één van onze zes opnamestudio’s komen professionele stemacteurs, waaronder ook bekende Vlamingen, onder begeleiding van de regisseur hun teksten inspreken mét respect voor de sfeer en de stijl van het origineel. Vlaamse kinderen kijken hierdoor dagelijks naar een programma of film dat door onze handen is gegaan. Daarnaast verzorgt onze postproductieafdeling de volledige afwerking van tv, cinema en corporate projecten. Dit gaat van beeldmontage en color grading tot audioafwerking. Tijdens deze processen creëren we een bepaalde sfeer van donkere horror tot kleurrijke feelgood-tv. Waar we afgelopen jaren zeer trots op zijn is de nabewerking van de razend populaire jongerenserie #LikeMe.”

Ontluikende bloemen en stapende everzwijnen

“In onze audioafwerking schenken we veel aandacht aan foley en sounddesign”, vertelt Antoine Cambier. “Onze foleyartiest of bruiteur creëert in de studio geluiden zoals marcherende mieren, fladderende vlinders, ritselende struiken, ontluikende bloemen en stampende everzwijnen. Het resultaat kan je bewonderen door te kijken naar Onze natuur zowel in de bioscoop als binnenkort op Canvas.”

Bedrijfscommunicatie

Ook op het vlak van bedrijfscommunicatie staat Option Media sterk. “We kunnen alle content van A tot Z intern produceren”, weet Sabine Van Riel. “Ons team kan perfect een explainer- of productvideo in 2D- of 3D-stijl animeren om diensten en producten duidelijk te communiceren naar de doelgroep. Mee nadenken over marketing doen we graag. Zo faciliteren we bijvoorbeeld podcastreeksen voor uiteenlopende sectoren. Wij helpen dan ook meteen met de verdeling van die content op alle mogelijke digitale dragers. Van sociale media en tv-reclames tot bioscopen en streamingplatformen.”

Eigen cinemazaal

Op het einde van de rit moet audiovisuele bedrijfscommunicatie vaak ook vertaald worden. Ook deze klus klaart Option Media al dertig jaar in eigen huis. “Heel handig als een bedrijfsvideo – zeer snel – van Nederlandse, Franse, Engelse, Duitse of Italiaanse ondertitels voorzien moet worden”, zegt Antoine Cambier. “We zijn dan ook heel trots dat we bijna al het vertaalwerk voor ondertitels mogen verwerken voor DPG Media, Colruyt Group en KBC. En ten slotte beschikken we in ons gebouw over een eigen cinemazaal, waar we het eindresultaat samen met onze klanten in de ideale omstandigheden kunnen visioneren. En daarna kunnen we samen met hen een hapje of drankje nuttigen in onze lounge.”

Wereldspelers en lokale KMO's

“Dankzij de investeringen van de voorbije jaren is Option Media klaar voor de toekomst”, vertelt Sabine Van Riel. “Een belangrijke verandering is dat ook onze kinderen intussen actief zijn in het bedrijf. Frank zijn zoon Jonas als vertaler en mijn zoon Antoine als accountmanager. Samen met hen zijn er de afgelopen jaren ook nog verschillende andere jonge medewerkers bijgekomen. In mensen investeren vinden we erg belangrijk. Hierdoor zijn we klaar voor een toekomst die, door nieuwe technieken, artificiële intelligentie en sociale media, meer dan ooit audiovisueel is.

We zijn een one stop shop die gekend staat om haar kwalitatieve werk en het ontzorgen van de klanten. We werken voor zowel wereldspelers en multinationals als voor lokale KMO’s, en die combinatie van grotere en kleinere projecten wil ik blijven aanhouden. Dat zorgt er namelijk voor dat we de workload voor onze mensen gezond kunnen houden. Niet onbelangrijk in de huidige maatschappij. We hebben een heel tof team, de sfeer is enorm goed en ik vind het belangrijk dat dit zo blijft. Door die goede sfeer zijn er medewerkers die samen met het bedrijf hun dertigjarig jubileum vieren.”

Opvolging

“Het instromen van onze kinderen zorgt voor rust”, besluit Sabine Van Riel. “Zowel Jonas als Antoine werken hier zeer graag en leren dagelijks bij. En vice versa: ook wij leren bij van de jeugd. Frank en ik zijn op dit moment nog niet echt bezig met onze opvolging. Maar het feit dat onze kinderen op een organische manier betrokken zijn, in wat toch wel ons levenswerk is, is heel prettig en maakt dat we met veel enthousiasme verder ondernemen.” Sabine en Antoine zijn ook heel blij dat ze een tandem kunnen vormen. “Ik ben nu ongeveer vier jaar binnen het bedrijf actief”, zegt Antoine Cambier. “Intussen zijn mijn moeder en ik een zeer complementair duo. Samen verzorgen we de klantenrelaties en zorgen we voor de instroom van nieuwe klanten. Frank is medevennoot en Technisch Directeur en volgt de nieuwe ontwikkelingen op de voet. Hij zorgt ervoor dat we qua materiaal en software de juiste keuzes maken. Samen met zijn zoon Jonas vormt hij het geknipte duo om de overgang van vertaling naar AI-vertaling op de voet te volgen en te integreren in onze werkprocessen.”

Artikel uit publicatie