Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 25/06/2024

Gestart aan de keukentafel in 2007 en met meer dan 16.000 medewerkers vandaag uitgegroeid tot de grootste private werkgever in Vlaanderen. Dat Elly Huysmans en Jo Mellemans, oprichters en co-CEO’s van Glowi, een ondernemend koppel zijn, is het minste dat je kan zeggen. Het bedrijf met hoofdzetel in Beringen legde de voorbije jaren een indrukwekkend groeiparcours af.

Jo Mellemans en Elly Huysmans, 
oprichters en co-CEO’s van Glowi

 

De Glowi-groep bestaat uit dienstenchequebedrijven Het Poetsbureau en Easy Life die huishoudhulpen via dienstencheques aanbieden. 

Met Glowi Facilities biedt het professionele schoonmakers en glazenwassers aan voor bedrijven. Met Glowi Jobs is het bedrijf actief in de uitzendmarkt. Via overnames van CaptainWork en Motmans & Partners werden ook employer branding en werving en selectie toegevoegd aan de HR-diensten.
 

Een propere lei

Elly en Jo startten Het Poetsbureau in 2007 vanuit een persoonlijke betrokkenheid. “Onze eigen huishoudhulp wilde ermee stoppen omdat ze geen waardering kreeg van de andere klanten en haar werkgever. Daarom hebben we haar zelf aangenomen en spraken we onze vrienden en familie aan om haar een volledig uurrooster te bieden. Vanuit die concrete situatie en de vaststelling dat het in de sector van de dienstencheques anders en vooral beter kon, zijn we dan met Het Poetsbureau gestart. Een nieuw bedrijf, met een propere lei.”

“In die beginjaren maakten we promo door in Beringen en randgemeenten flyers huis-aan-huis te bedelen”, herinnert Jo zich. “Zeer klassiek, maar zo zijn we wel snel kunnen groeien. Binnen enkele jaren hadden we een 5-tal kantoren en dat terwijl we allebei nog ergens anders werkten. Om de verdere groei in goede banen te leiden ben ik dan zelf fulltime in het bedrijf gestapt en wat later is ook Elly erbij gekomen. We komen beiden niet uit een ondernemersfamilie. Het kriebelde wel altijd al om te ondernemen. Al was het oorspronkelijke idee om dat te doen in de IT-sector. Maar het is dus iets anders geworden.” (lacht)
 

Duurzame groei
Als onderdeel van hun groei lanceerde Glowi een succesvol franchisemodel. “Dat was toen nieuw in de sector en vrij snel hadden we een 10-tal franchises”, geeft Jo aan. “Sommige daarvan groeiden op 5 jaar tijd uit tot bedrijven met meer dan 1.000 werknemers. Op die manier hadden we ineens ook kantoren in heel Vlaanderen. Vandaag hanteren we dat model niet meer, de meeste franchises hebben we ondertussen weer in eigen handen.”

“Groei gaat vaak in cycli”, vult Elly aan. “We hebben ons altijd omringd door externe deskundigen die ons steeds een stap verder brachten. Daardoor konden we telkens een groeispurt nemen. Vanaf 2018  zijn we onze diensten gaan differentiëren. Zeker vanaf 2023 is onze groei verder versneld door een aantal acquisities. In 2023 hebben we dienstenchequebedrijf Easy Life overgenomen. Zo komen we met de Glowi-groep op meer dan 16.000 werknemers. Hiermee zijn we de grootste private werkgever van Vlaanderen én het grootste dienstenchequebedrijf van België.”
 

Voortrekker en innovator

Huishoudhulp is echt een waardevolle job en dus krijgen de medewerkers bij Het Poetsbureau de waardering die ze verdienen. “Van bij de start gaven we onze huishoudhulpen maaltijdcheques, als eerste in onze sector”, zegt Elly. “In 2017 zijn we ook gestart met een baanbrekend initiatief om de mobiliteit van onze medewerkers te verbeteren. We gaven hen de kans om goedkoper een auto te huren via private lease. Met die Sterrenwagen kunnen ze zich makkelijker verplaatsen naar hun klanten. Wie wil, kan ook nog steeds kiezen voor een elektrische bedrijfsfiets.”

“Dat gaf echt een boost aan onze bekendheid”, zegt Jo. “Innovatie was telkens een sleutelfactor bij de groei van Glowi. Zo hebben we altijd sterk ingezet op internetmarketing en digitalisering. Met ‘Vraag het aan Liesbeth’ hadden we ook een uithangbord om onze kennis over schoonmaken naar de mensen thuis te brengen. Met ‘De grote schoonmaakbijbel’ en de twee andere boeken die we uitbrachten, konden we die expertise nog versterken. Een ander voorbeeld zijn onze eigen schoonmaakmiddelen met minder chemicaliën en minder water. Maar wel met een topresultaat én een eco-label.”

We willen de job van huishoudhulp echt op­waarderen. Het is voor velen een onmisbare hulp.
Elly Huysmans

Ondernemen in duo

Het feit dat Elly en Jo met twee het bedrijf leiden, vinden ze zelf heel waardevol. “We kunnen elkaar als klankbord gebruiken”, bevestigt Elly. “We hebben elk onze competenties en vullen elkaar perfect aan, als yin en yang. Voor de kennis die we zelf niet hebben, schakelen we de juiste experten in. We hebben een participerende leiderschapsstijl en weten heel goed dat in een succesvol bedrijf alles om de mensen draait. We houden onze medewerkers dus altijd voor dat fouten maken mag, want dan kan je sneller vooruit.”

“Ondernemerschap is berekende risico’s nemen”, vult Jo aan. “Ofwel loopt het goed en kan je verder groeien. Ofwel loopt het mis en leer je eruit. Al blijft het altijd een vorm van koorddansen. Als het te snel dreigt te gaan, moet je soms ook wat gas terugnemen. En dan is het fijn om de zaken als duo te kunnen bespreken. Zowel privé als professioneel zijn we partners, die lief en leed met elkaar delen.”

Ondernemer­schap is berekede risico’s nemen. 

Jo Mellemans

Stralende toekomst
In het verlengde van hun activiteiten als dienstenchequebedrijf startte Glowi in 2018 ook met uitzendwerk. “Vrij logisch”, aldus Jo, “want we hebben een grote instroom van sollicitanten. In plaats van die kandidaten te matchen met een particuliere klant, doen we dat naar andere bedrijven. Met de overnames van CaptainWork in 2023 en Motmans & Partners begin 2024 evolueren we verder naar een volwaardige HR-partner. We bekijken telkens op maat of we die bedrijven integreren of autonoom laten bestaan. We gaan daarbij altijd uit van hun sterktes, zodat we van één plus één drie kunnen maken.”

“We zijn nog volop aan het bouwen”, zegt Elly, “maar we voelen wel een momentum voor Glowi. Er dienen zich veel opportuniteiten aan, die we stuk voor stuk beredeneerd bekijken. Zo zijn we sinds kort ook actief in Nederland. De verwachting is dat onze omzet – mede door de overnames – dit jaar groeit van 285 miljoen naar 500 miljoen euro. Als kers op de taart zijn we door onze eigen medewerkers opnieuw beoordeeld als Great Place To Work en zelfs als Best Workplace. En zelf werd ik dit voorjaar verkozen tot ‘Vrouwelijke ondernemer van het Jaar’. Daar zijn we samen enorm trots op. We zien de toekomst dus stralend tegemoet.” 

 

 

Contactpersoon

Kristien Put

Coördinator Bedrijvig Limburg

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?
imu - vzw - brussels airport
imu - vzw - mediafin
imu - vzw - bebat

Artikel uit publicatie