Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • "Ondernemerschap moet op de eerste plaats komen"

"Ondernemerschap moet op de eerste plaats komen"

  • 30/05/2024

“Een busritje en een ijzersterke getuigenis. Daarmee overtuigden de 7 ondernemers uit onze Weetstraat-campagne de 7 partijvoorzitters en miljoenen Vlamingen. Die weten nu dat ondernemerschap op de eerste plaats moet komen”, stelt Voka-topman Hans Maertens vast. 

We hebben als Vlaamse ondernemers ons verhaal kunnen doen, nu al meer dan 6 miljoen keer. Op zowat alle nationale en sociale media is de Voka Weetstraat-campagne druk bekeken, en gesmaakt. Van Het Laatste Nieuws tot VRT MAX, van Facebook tot TikTok: er viel niet naast de unieke een-op-eengesprekken te kijken tussen 7 partijvoorzitters en 7 topondernemers, met mediafiguur én onderneemster Kim Van Oncen aan het stuur van het elektrisch Voka-busje.  

Hoofden en harten overtuigen

Voor een keer waren het gesprekken zonder het gekende politieke bochtenwerk, maar rechtstreeks naar waar het echt om gaat bij de verkiezingen van 9 juni. De hoge loonkosten, de moeilijkheden om geschikt personeel te vinden, de regeldruk en administratieve lasten, de vergunningenproblematiek, de nood aan een industrieel beleid… In onze Weetstraat-enquête bij 1.600 ondernemers kwamen ze als grootste bekommernissen naar boven. Via deze campagne konden we op een creatieve manier deze bezorgdheden een gezicht geven, bij de partijvoorzitters en het grote publiek. Om zo hoofden te overtuigen en harten te winnen.

En dat deden de 7 ondernemers in het Weetstraat-busje met verve. Ze getuigden over hun ondernemerschap en de uitdagingen waarvoor ze staan. De toppolitici haalden eens niet hun gebruikelijke slogans boven, maar oprechte interesse. Voor de bekommernissen uit onze enquête. Dat bleek ook al bij de lancering van onze campagne in aanwezigheid van premier Alexander De Croo, met wie we het straatnaambordje van de Wetstraat even letterlijk omdoopten tot de Weetstraat. Maar ook daarna zagen we tijdens de busritjes zeer geïnteresseerde partijvoorzitters, die luisterden naar de ondernemersverhalen. Én bijleerden.

Hard, maar hartelijk

De Federal Learning Account (FLA) is daar een mooi voorbeeld van. Bedrijven moeten opleidingen van medewerkers registeren in een kaduuk informaticasysteem. Zoveel administratieve rompslomp die helemaal niets bijbrengt. Voor veel partijvoorzitters bleek het een totaal onbekend dossier. “Dat wisten we niet”: we hoorden het meerdere keren over verschillende issues bij de politieke gast in het Weetstraat-busje. Het maakt duidelijk dat we politici nog dichter bij ondernemers en hun bekommernissen moeten brengen. Zodat ze in de Wetstraat eerst luisteren en zien, en pas daarna praten en beslissen.  

De boodschappen van onze 7 ondernemers waren vaak hard, maar de gesprekken bleven hartelijk. Met de ontwapenende Kim Van Oncen aan het stuur, toonden de partijvoorzitters zich ook als mensen van vlees en bloed. Wat geen van de vele verkiezingsprogramma’s deze dagen lukt,is in deze videoreeks wel te zien. Namelijk dat toppolitici een groot engagement hebben maar evengoed hun  bezorgdheden en angsten kennen. Daarom wensen we hen allen op 9 juni veel succes toe.

Van Wetstraat naar Weetstraat

Eén ding hebben ze de voorbije weken alvast al gewonnen: het inzicht dat ondernemerschap op de eerste plaats moet komen. Samen met de miljoenen Vlamingen die de campagne bekeken hebben, weten ze nu wat er op het spel staat. Hopelijk wordt de Wetstraat zo voor eens en altijd de Weetstraat. En staat ondernemerschap centraal in de nieuwe regeerakkoorden. Want ondernemerschap zorgt voor welvaart. 

Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder Voka

Bekijk hier alles van de Weetstraat-campagne.

 

imu - vzw - Altez