Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 12/09/2024

Wat heeft de kruising van een zebra en een ezel te maken met innovatie? Niks en alles! Met haar eigen ZEZEL-methode helpt creativiteitsexpert Sara Pieters bedrijven en organisaties om hun creatieve kracht te omarmen en zo te groeien. Een vaardigheid die meer dan nodig is in een snel veranderende wereld.

“Al meer dan 20 jaar loop ik rond op het speelveld van cre­ativiteit, innovatie en vernieu­wing”, opent Sara. “Ik mocht me eerst bij Voka Antwerpen en Flanders DC verdiepen in die thema’s. En met mijn eigen onderneming Red Zezel help ik nu al 13 jaar organisaties om hun creatieve en innovatieve potentieel te ontwikkelen.”

Professionele passie

“Het is ondertussen een  echte passie geworden, die me ook als mens verrijkt heeft. Ik sta nu heel anders in het  leven. Mijn droom om met ons gezin op wereldreis te gaan bijvoor­beeld, zou vroeger op een stortvloed aan ‘ja maar’ stran­den. Door mijn vaardigheden in  creatief denken kon ik die echter stuk voor stuk ombui­gen in een ‘ja en’. De droom werd realiteit en onze reis was onvergetelijk.” 

Door haar ervaring bij Voka is Sara goed vertrouwd met de uitdagingen waar onder­nemers mee kampen. “Ik ben overtuigd van het belang van creativiteit en innovatie als je wil bouwen aan een veerkrach­tige en futureproof organisatie. Met Red Zezel focus ik dus op teams binnen bedrijven, or­ganisaties en overheden. Ik werk met de ondernemer én de mede werkers die samen een weg afleggen, groeien en elkaar ondersteunen.”

Redzezel

© Foto: Klara Mertens

Creatieve vaardigheden

De basis voor haar aanpak is creativiteit. “Dat gaat voor mij over het zien van mogelijk­heden. Het is een vaardigheid die gelukkig goed te trainen is en waarvan de impact heel groot kan zijn. Het zijn vaak simpele technieken, maar ook toepasbaar op complexe uitdagingen. Ik vergelijk het met fitnessen: ook dat moet je opbouwen. Je kan niet direct de zwaarste gewichten heffen.” “Je hersenen zijn ook een spier die je moet trainen om de juiste links te leggen. Dat doe je best door voorzichtig te stretchen. Ik start mijn begeleiding daar­om altijd ‘in the box’, binnen de gekende praktijken van de organisatie. Van daaruit loods ik teams naar hun creatieve zone om met nieuwe ideeën terug te keren. Door te star­ten in de comfortzone van de medewerkers en die stilaan op te rekken ontstaat gaandeweg een zee van mogelijkheden.”

Creativiteit is de vaardigheid die we nodig hebben om de snel veranderende wereld aan te kunnen.

Sara Pieters van RedZezel

Eigen innovatiemethode

Vanuit die insteken ontwikkel­de Sara haar eigen methode: ZEZELen. Wat ze daarbij be­wust niet wou, was het warm water opnieuw uitvinden. “Er bestaan al veel methodes om innovatie te benaderen. Al zijn die vaak heel theoretisch. Mijn bedoeling was om wat er al bestaat, toegankelijk en toe­pasbaar te maken. Op maat van de ondernemer of manager die weinig tijd heeft en praktisch toepasbaar via 5 herkenbare stappen: Zoomen, Exploreren, Zappen, Experimenteren en Lanceren.”

“Mijn model is zowel voor  creatieve workshops, strate­gische oefeningen als grote innovatietrajecten in te zetten. Het is een kapstok om grote theorieën te vertalen in de concrete stappen die nodig zijn om tot een bepaald resultaat te komen. De focus ligt zowel op het proces als op de mensen. Het gaat niet enkel om de vaar­digheden, maar ook over de cultuur in de organisatie. In die zin is het ook een verbindende factor die bijdraagt aan het algemeen werkgeluk. En dat is dan weer belangrijk gezien de vele uitdagingen waar bedrij­ven voor staan.”

Innovatie in de praktijk

  1. Begin klein
  2. Maak het leuk (bv. met een teamdag)
  3. Focus op het positieve
  4. Maak van pittige problemen mooie uitdagingen
  5. Laat je begeleiden

Wereld in verandering

Die uitdagingen zijn enorm, weet Sara. “We leven in een complexe wereld met een  onzeker economisch klimaat. We kunnen de toekomst niet voorspellen, maar de komende periode zal er één zijn van grote transformaties. Bedrijven worden vandaag al geconfronteerd met een tekort aan  middelen én mensen. En dus zijn ze vooral bezig met brandjes blussen. Terwijl net wendbaarheid nodig is om de crisissen door te komen.”

In die onzekere tijden zijn creativiteit en innovatie meer dan ooit belangrijk. “Creativiteit is de vaardigheid die we nodig hebben om de snel evoluerende wereld aan te kunnen”, geeft Sara aan. “Enkel zo leer je met veran­dering en onzekerheid om te gaan. En  innovatie is dan de zakelijke toepassing van die vaardigheid. Bedrijven hebben er echter een soort haat-­liefde­verhouding mee. We willen het wel, maar het is ook lastig.”

“Mijn gouden tip: begin klein. Je hoeft niet direct in te zetten op een groot innovatietraject. Je kan ook vandaag al kleine winsten boeken. Ga bijvoor­beeld eerst op zoek naar het laaghangend fruit om te pluk­ken. Elke stap die je zet, is een stap in de goede richting. Op die manier evolueer je stilaan naar een creatief en innovatief klimaat in je onderneming. In die zin is innovatie meer een mindset dan een project.”

Contactpersoon

Jessie Weytjens

Adviseur Digitalisatie & Innovatie

Proximus

Artikel uit publicatie