Jean-François Cheyns, founder en CTO van MobilityPlus, heeft twee grote passies: technologie en ondernemen. Met MobilityPlus biedt hij laadoplossingen aan bedrijven en hun werknemers. Van het plaatsen van laadpalen tot het beheer ervan. “We willen met ons bedrijf de duurzame transitie versnellen. Elektrisch rijden is meer dan ooit een logische keuze. Al leek dit voor de markt zeven jaar geleden niet het geval.”
Tekst Jolyn De Baets - foto Nathalie Dolmans
Jean-François groeide op in een familie van zelfstandigen, het ondernemen werd dus letterlijk met de paplepel ingegeven. Vader en moeder hadden een kapperszaak, zijn oudste broer startte als zelfstandige in de bouw. “Op mijn achttien vroeg ik een btw-nummer aan en werd zelfstandig elektricien. Na drie jaar bouwde ik samen met mijn broer en schoonbroer het bedrijf verder uit. Ik heb enorm veel bijgeleerd in die periode, maar botste na een tijd tegen mijn limieten aan. Het kriebelde om een grotere onderneming uit de grond te stampen. Ik miste de echte uitdaging.”
De vonk sloeg over
Jean-François kwam, via een klant, voor het eerst in aanraking met een elektrische wagen in 2009. “Het was een van de eerste Tesla’s in België”, begint hij. “Hier spreken we echt nog van het prille begin van elektrisch rijden. Er waren geen fysieke garages voor deze wagens, de auto’s werden letterlijk aan de deur geleverd. De grootste uitdaging was vooral dat er amper laadfaciliteiten waren.” Hier zag Jean-François zijn kans schoon. Hij zorgde ervoor dat zijn klant de splinternieuwe wagen kon opladen. De vonk sprong pas echt over toen diezelfde klant drie jaar later opnieuw met dezelfde vraag kwam. “Ik was volledig verkocht en geloofde enorm in deze business, maar wachtte toch nog een aantal jaar om de sprong te maken naar een nieuwe onderneming.”
Het was een heel moeilijke beslissing voor Jean-François om zijn toenmalige bedrijf van acht medewerkers los te laten. In 2016 nam hij de beslissing om op de (elektrische) kar te springen en richtte MobilityPlus op. “Over de jaren heen heb ik veel research kunnen opdoen. Dat heeft ons geen windeieren gelegd. Op die manier konden we het echt waarmaken eens de markt er klaar voor was. Heel fijn om te weten dat we hier voorloper in zijn.”
De eerste jaren waren geen succesjaren”
Jean-François Cheyns, founder en CTO - MobilityPlus
Kleine successen vieren
De eerste jaren waren bijzonder moeilijk. Hoewel elektrisch rijden in opmars is, stroomden de aanvragen zeker niet zomaar binnen voor MobilityPlus. “Zeven jaar geleden reden er amper 2.000 elektrische wagens op de Belgische wegen. We klopten aan bij bedrijven, winkels én zelfs particulieren met de vraag of ze geen laadpalen nodig hadden. Geen enkele aanvraag was te veel of gingen we uit de weg. De focus lag op klanten werven en naam maken. Onze omzet was helemaal niet hoog”, geeft hij eerlijk toe. “Op een bepaald moment sloten we een contract af waarbij we acht laadpalen mochten installeren bij een bedrijf. Hoe meer we er verkochten, hoe gelukkiger we werden. Meteen een reden om een fles champagne te ontkurken. Nu doen we dit pas als we er 500 kunnen installeren”, lacht Jean-François.
(lees verder onder de foto)
Gouden duo
Hoewel Jean-François als leidinggevende ervaring had, vertelt hij ons dat hij in de eerste drie jaar van zijn carrière als zaakvoerder heel veel lessen heeft geleerd. “Er is een groot verschil in het aanwerven van arbeiders en bedienden. Ik moest opeens een salesprofiel en marketeer in dienst nemen. Een totaal andere mindset. Ik heb veel geleerd, maar ook veel fouten gemaakt. Zoals bijvoorbeeld mensen aanwerven die eigenlijk niet pasten in het bedrijf.”
Tot eind 2019 had hij twee mensen in dienst. Begin 2020 merkte Jean-François dat het tijd was om een versnelling hoger te schakelen en nam hij salesprofiel Kris aan. “Ondertussen is Kris ook een vennoot geworden. We hadden onmiddellijk een klik en dezelfde visie. Op zich was dit een groot risico. Want ik nam iemand aan die al veel ervaring had, dus ook een grotere hap uit ons budget nam. Maar soms moet je risico’s nemen om vooruit te geraken.”
De groei van start-up naar scale-up zorgde ervoor dat ze bij MobilityPlus hun doelgroep beter konden afbakenen en volledig kozen voor de b2b-markt. “Op korte termijn hebben we beursgenoteerde bedrijven binnengehaald zoals Umicore, Barco en Siemens. Dit gaf een extra boost omdat we wisten dat we het wel degelijk in ons hadden. We helpen onze klanten door onze expertise te delen en lossen het volledige energievraagstuk op.”
Toen we vroeger enkele laadpalen installeerden, ontkurkten we al een fles champagne. Nu doen we dit pas als we er 500 kunnen installeren”
Jean-François Cheyns, founder en CTO - MobilityPlus
Groeispurt is ingezet
In 2020 verdrievoudigde hun omzet en gingen ze in zee met investeerders. “Dit zorgde ervoor dat alles in een stroomversnelling geraakte. Ondertussen zijn we met een 50-tal medewerkers, een combinatie van payroll medewerkers en freelancers. Het feit dat de sector nu de wind in de zeilen heeft en de overheid meedenkt, ligt hier zeker aan de basis. Maar belangrijker nog, ons team. We hebben een zeer complementair, sterk team in dienst. Iedereen heeft zijn eigen expertise, van sales tot finance. Het grootste deel van onze medewerkers begon bij ons zonder enige kennis binnen deze niche, terwijl ze nu uitgegroeid zijn tot zelfzekere experten. Dankzij het team zijn we zo kunnen groeien, dit is zeker geen onemanshow.”
De ambitie voor de Gentse scale-up is om op hoog niveau mee te spelen in het energielandschap. Het gaat veel verder dan laadpalen installeren op bedrijfssites. Via een zelf-ontwikkeld ERP-systeem kunnen ze op maat van hun klanten dashboards weergeven. “We ontfermen ons ook over energiemanagement. Een paar jaar geleden hebben we een energy controller ontwikkeld. Op die manier kunnen we het stroomverbruik van onze klanten managen, dit om te voorkomen dat hun gebouw volledig zou uitvallen. Laden op groene energie of via CO2-neutrale bronnen is hier ook een onderdeel van.”
E-rijden wordt het nieuwe normaal
Ondanks de mooie groei, vindt Jean-François dat ze nog steeds in hun kinderschoenen staan. “Als we de zuivere b2b-markt bekijken rijden er een 560.000-tal bedrijfswagens rond, waarvan ongeveer 71.000 full electric en 375.000 hybride. Zonder het te hebben over de elektrische trucks die ook in opmars zijn. Er is dus een grote gap die we kunnen opvullen, gezien er vandaag amper 20.000 (semi-)publieke laadpalen in België zijn. We moeten zeker naar enkele honderdduizenden laadpalen. We zijn er klaar voor!”
Boost ook de groei van jouw bedrijf met Accelero, een traject afgestemd op de specifieke noden van snelgroeiende bedrijven.
Kennismakingsmoment op 12 mei 2023 – Kick-off 25 en 26 mei waarop het programma wordt samengesteld op maat van de groep.