Voka Mechelen-Kempen neemt eind dit jaar ondernemers uit Mechelen en Kempen mee naar Zuid-Korea voor een exploratie- en B2B-missie. Een samenwerking met POM Antwerpen. De Voka-Kamer wil zo een boost geven aan de export vanuit de regio naar het land. Vorig jaar was de export vanuit Vlaanderen al goed voor 2,1 miljard euro. "Maar er liggen nog enorm veel kansen voor onze bedrijven. Zuid-Korea staat in de top 15 van grootste economieën ter wereld. En er is nog groei", zegt Petra Van Bouwelen van Voka Mechelen-Kempen.
Eén van de voordelen: dankzij een vrijhandelsovereenkomst betaal je voor industrie- en landbouwproducten geen douanerechten op je export naar Zuid-Korea. "Een heel aantal bedrijven hebben die voordelen al ontdekt. Door dat vrijhandelsakkoord zijn bepaalde goederen ook goedkoper voor Belgische invoerders", zegt Petra Van Bouwelen van Voka Mechelen-Kempen, die de exploratiemissie zal coördineren.
Cijfers van de Nationale Bank en 'Flanders Investment and Trade' tonen aan dat Vlaamse bedrijven in 2023 voor 2,1 miljard euro aan goederen en diensten hebben uitgevoerd naar Zuid-Korea. In omgekeerde richting heeft Vlaanderen voor 4,4 miljard euro ingevoerd.
"Het is voor bedrijven in onze regio een heel interessante economie. Die volop inzet op innovatie. Zo loopt Zuid-Korea voorop in de ontwikkeling en productie van halfgeleiders, beeldschermen en batterijen. Cruciale onderdelen voor de hightechindustrie. Maar ook op het vlak van bijvoorbeeld waterstof zien we mogelijkheden", zegt Van Bouwelen.
Persoonlijk contact
Ook een heel aantal voedingsbedrijven uit Mechelen en Kempen zijn er actief. "Koreanen zijn kwaliteitsbewust, hebben de koopkracht en staan open voor buitenlandse producten", getuigt Peter Vermeiren, general manager van Vermeiren Princeps. "We voeren speculoos uit naar Zuid-Korea. Ons product is intussen gekend. Vijftien jaar geleden hebben we een prospectiereis gedaan waaruit klanten zijn voortgekomen. Een tip: persoonlijk contact vinden zij belangrijk. Dus ter plaatse gaan is nodig. Nog een tip: snel oplossingen aanreiken is voor Koreanen erg belangrijk."
"Koreaans lezen is eigenlijk gemakkelijk. Je kan het in minder dan 15 minuten leren", zegt Bruno Lowagie die met zijn bedrijf iText onder meer heeft meegebouwd aan de pdf-technologie. "Koreanen zullen heel gecharmeerd zijn als ze merken dat jij respect toont voor de taal. Als je een Koreaan voor je wil winnen, gebruik dan je kennis van Hangul - de naam van het Koreaanse schrift - om zijn of haar naam in het Koreaans uit te spreken. Daar kan je zeker mee scoren."
“Door een nieuwe markt persoonlijk te ervaren, weet je veel sneller wat het concrete potentieel is voor jouw bedrijf", beaamt Sara Landuydt van POM Antwerpen. "Je verkleint bovendien het risico dat samenwerkingen afspringen of mislopen, omdat je inzicht krijgt in de do’s and don’ts van de lokale zakencultuur. Die verschilt immers van de onze.”
Het programma van de missie houdt hier ook rekening mee. Er worden gerichte contacten gelegd, maar ook inzichten geboden in de dynamieken van de markt en de cultuur. Ook provinciegouverneur Cathy Berx gaat mee. En dat kan deuren openen. Deelnemers mogen zich verwachten aan een aantal exclusieve bezoeken.
Voka Mechelen-Kempen zet de inschrijvingen voor bedrijven vanaf nu open. Inschrijven kan nog tot 30 juni 2024. De missie staat gepland van 9 tot 16 november 2024.