Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Voka: "Files op E313 richting Antwerpen bijna helft langer in 10 jaar tijd"

Voka: "Files op E313 richting Antwerpen bijna helft langer in 10 jaar tijd"

Mechelen-Kempen
  • 23/09/2024

Voka Mechelen-Kempen legt slimme kilometerheffing voor álle weggebruikers terug op tafel. In juli van dit jaar is de filelengte op de E313 - in de richting van Antwerpen - op een werkdag opgelopen tot gemiddeld 13,42 kilometer. Een triest record voor de snelweg. De filelengte is met 44 procent gestegen in amper 10 jaar tijd. In de andere richting - naar Hasselt en Luik - is de lengte zelfs verdubbeld. "Nu de Oosterweelwerken 3 jaar langer duren gaan we echt moeten ingrijpen. Een slimme kilometerheffing voor álle weggebruikers moet terug op tafel komen", zegt Tom Laveren, gedelegeerd bestuurder van Voka Mechelen-Kempen.

Voka: "Files op E313 richting Antwerpen bijna helft langer in 10 jaar tijd"

De nieuwe filecijfers komen van het Vlaams Verkeerscentrum. Ze monitoren er onder meer op maandbasis de filelengte op de belangrijkste snelwegen en knooppunten. Voor de E313 zien die er barslecht uit. Volgens de meest recente cijfers - van de maand juli 2024 - loopt de filelengte op een gewone werkdag richting Antwerpen op tot gemiddeld 13,42 kilometer. Tien jaar geleden was de filelengte 9,29 kilometer. Een toename van 44 procent. In de richting van Hasselt en Luik was de filelengte in juli van dit jaar 6,18 kilometer. Bijna een verdubbeling in tien jaar tijd (3,6 km).

Om een nog completer beeld te krijgen onderzoekt het Vlaams Verkeerscentrum ook de filezwaarte. Die indicator capteert vooral de hinder van een file, door niet alleen te kijken naar de lengte maar ook de duurtijd. Voor de E313 richting Antwerpen komt die neer op 40,57 kilometeruren. Dat wil zeggen dat er in juli 2024 elke werkdag gemiddeld 40,57 kilometer file was, gedurende 1 uur lang. Tien jaar geleden was dat 'maar' 14,66.

In de omgekeerde richting is de filezwaarte opgelopen tot 9,55 kilometeruren. Dat was tien jaar geleden 'maar' 2,46.
Vrije tijd

Vrije tijd

"De files zijn natuurlijk niet over het hele traject van de E313 even hard voelbaar. Maar de cijfers zeggen genoeg. Officieel is de E313 een 'snel'weg. Misschien moeten we die term maar eens herdenken. Onder de vorige Vlaamse regering zijn er geen structurele aanpassingen gebeurd voor de E313 in de regio Kempen. De cijfers tonen aan dat die ingrepen écht nodig zijn. Zeker nu de Oosterweelwerken 3 jaar langer zullen duren", zegt Tom Laveren, gedelegeerd bestuurder van Voka Mechelen-Kempen.

Voka legt de slimme kilometerheffing voor alle weggebruikers terug op tafel. "Die heffing moet zoveel mogelijk in de plaats komen van de bestaande mobiliteitsbelastingen. De werkgever moet die ook kunnen integreren in de budgetten die er nu zijn voor bedrijfswagens en mobiliteitstoepassingen", aldus Laveren.

Vaak wordt gedacht dat onze werk- en schoolgerelateerde verplaatsingen een groot deel in ons verplaatsingsgedrag innemen, maar dat klopt niet. Ze zijn samen goed voor maar 24% van alle verplaatsingen. Het merendeel van onze verplaatsingen vindt plaats in onze vrije tijd (60%). Door een uitgebreide spits-/dalheffing in te voeren heb je meer grip op het moment dat voertuigen de weg op gaan.

Voor de E313 kijkt Voka Mechelen-Kempen ook naar aanpassingen aan de weg. Zoals een volledige verbreding van de E313 naar twee keer drie rijstroken.

5 miljard

Voor heel België lopen de filekosten op jaarbasis op tot 5 miljard euro. Dat zijn verliesuren door in de file te staan. Ook dat is niet houdbaar. De opbrengsten uit de slimme kilometerheffing moeten geïnvesteerd worden in de vervoersinfrastructuur, met prioriteit voor onderhoud en ontwikkeling van wegen. In tweede lijn kunnen de inkomsten ook besteed worden aan een betere ontsluiting van bedrijventerreinen of bijvoorbeeld vrachtwagenparkings en laad- en tankinfrastructuur.

Voka kijkt hiervoor niet alleen naar de Vlaamse regering maar ook naar de lokale besturen in het teken van de komende gemeenteraadsverkiezingen.