Met meer inzichten het internationale avontuur voortzetten
Noir Visuals is een creatieve studio gespecialiseerd in architecturale visualisatie. De 3D-beelden van (nog) niet-gebouwde projecten geven de ideeën van architecten, interieurontwerpers en productontwikkelaars in hun puurste vorm weer. En die visuals gaan de hele wereld rond.
Jens Meyssen
Leeftijd: 34 jaar
Aantal jaren zaakvoerder: 5
Levensmotto: “Be humble, stay curious”
We creëren realistische, artistieke beelden met oog voor detail”, aldus zaakvoerder Jens Meyssen. “Hiermee willen we het architecturale ideaal tonen, maar ook emoties oproepen en de kijker betrekken.”
Blik op de wereld
Ondertussen maakt Jens al zo’n 10 jaar high-end beelden die vooral voor sales en marketing worden ingezet. “De focus lag van bij het begin op architecten en ontwerpbureaus. Onze 3D-visualisaties van hun ontwerpen zijn een troef bij het binnenhalen van opdrachten of het winnen van wedstrijden. En hiervoor kijken we natuurlijk ook over de grenzen. Om internationale klanten te werven ben ik zelf heel actief op LinkedIn. Het is moeilijk om een voet tussen de deur te krijgen, maar stilaan ontstaat er interesse. Momenteel help ik contacten in New York en Zuid-Korea bij het visualiseren van een wedstrijdontwerp. En dat kan dus perfect vanuit Bilzen.” (lacht)
“Met onze high-end visuals brengen we architectuur digitaal tot leven”
Visuele storytelling
De diensten van Noir Visuals zijn specifiek, waardoor ze het verschil kunnen maken. “Wat wij doen, is een gat in de markt. De meeste architecten hebben daar zelf geen tijd voor. Als het meer moet zijn dan een simpele 3D-tekening, komen ze bij ons aankloppen. Onze troeven zijn niet alleen de high-end afwerking, maar ook de storytelling en sfeerschepping. Een beeld moet namelijk niet alleen technisch goed zijn, maar ook emotie overbrengen. Voor Lommel SK maakte ik beelden van het toekomstige trainingscomplex. Dan gebruik ik de juiste brandingkleuren en zorg ik dat er mensen met het clubshirt in het beeld verwerkt zijn. Voor de Corda-Arena ging ik op dezelfde manier te werk, met visuals van mogelijke events in de nieuwe evenementenhal. Zo breng je het beeld tot leven en trek je de kijker mee in een wervend verhaal.”
Product in de kijker
Noir Visuals is ook sterk in productvisualisaties, altijd met een architecturaal element erin. “Dat kan een interieur zijn of een buitenomgeving. Voor een producent van behangpapier is het belangrijk dat hun producten te zien zijn in een realistische woonomgeving. Mensen zijn nu eenmaal heel visueel ingesteld. De consument wil zien hoe het product eruitziet in een bepaalde setting. Voor een producent van zonwering ben ik nu bijvoorbeeld bezig met een beeld van een parasol in een Afrikaans landschap. Wij spelen altijd flexibel in op de vraag van de klant en kunnen maken wat ze willen. Al start ik elk nieuw project altijd met een goed gesprek. Wat wil de klant precies en wat wil hij met het beeld bereiken? Op basis daarvan maken we een moodboard en pas wanneer dat goed zit, beginnen we te ontwerpen.”
Nieuwe start
Recent nam Jens een nieuwe start. “In september vorig jaar kocht ik het bedrijf over van mijn toenmalige partners omdat ik mijn eigen verhaal wilde brengen. Tegelijkertijd volgde ik het Bryo ScaleUp-traject. Dat heeft me heel erg geholpen om sterker te worden op het vlak van sales en om meer structuur en strategie in het bedrijf te brengen. Zo leerde ik dat enkel focussen op high-end projecten zakelijk niet altijd even slim is. Dat zijn de inzichten die je krijgt door samen met een groep van collega-ondernemers kennis en ervaringen uit te wisselen. Dat vond ik enorm waardevol. Nu kan ik met meer bagage mijn internationale avontuur voortzetten.”