Internationaal ondernemen brengt een pak vragen met zich mee. Samen met onze Mercurio Global Ambassadors gaan wij tot het uiterste om jouw onderneming internationaal te steunen. Mercurio Global Ambassadors is een nieuw en exclusief netwerk van ondernemers of leden van het managementteam die een goed buitenlands netwerk en/of ervaring hebben en op die manier een klankbord vormen voor andere ondernemers. De Global Ambassadors kunnen een hefboom zijn voor de bevordering van de internationalisatie van onze West-Vlaamse bedrijven doordat zij een brug vormen tussen het lokaal en internationaal netwerk. Zij engageren zich om andere West-Vlamingen te helpen bij hun internationale expansie.
Vandaag stellen wij graag onze Global Ambassador voor Vietnam voor: Serge Cappon.
Wat is jouw expertise in Vietnam?
Sinds 2012 ben ik actief in dit bruisende land met haar vrolijke, jonge bevolking. Mijn expertise is het opstarten van lokale verkoopsactiviteiten: van de selectie van de geschikte partner, over de oprichting van een vennootschap tot het opzetten van lokale marketingacties. Lokale beurzen, website en inzet van sales tools maken hier ook deel van¨uit. Momenteel stuur ik een lokale rep office aan in Ho Chi Minh City (ook gekend als “Saigon”) voor import van kwalitatieve bouwmaterialen.
Wat zijn volgens jou de belangrijkste do’s & don’ts bij het zakendoen in Vietnam?
Do’s:
- Ga op zoek naar een lokale partner of lokale expat voor een snelle opstart: iemand die Azië én Europa begrijpt.
- Hou veelvuldige communicatiemomenten.
- Verdiep je in het land, haar cultuur en geschiedenis. Vietnamezen zijn trots op hun land en onafhankelijkheid naast grote buur China.
- Vlamingen en Vietnamezen hebben hun liefde voor een goed gevulde tafel gemeen. Er worden snel hechte banden gesmeed op restaurant.
Dont’s:
- Onderschat Vietnamezen niet. Ze leren snel en zijn zeer mercantiel. Handel drijven zit hen in de genen. En digitaal loopt Azië sowieso voorop op Europa.
- Kijk niet met een Vlaamse ondernemersbril naar de Vietnamese economie. De zaken lopen hier anders, vaak trager maar soms ook sneller dan wij gewend zijn.
- “Don’t mention the war”… De bevolking is zeer jong in vergelijking met de West-Europese. Veel Vietnamezen hebben weinig weet van hun soms pijnlijke geschiedenis en liggen er bijgevolg niet van wakker.
Welke trends en evoluties zie je in Vietnam in de nabije toekomst?
Vietnam heeft de wind in de zeilen en blijft heel sterke groeicijfers neerleggen. De economie wordt een stuk volwassener en gezien de goed uitgebouwde haveninfrastructuur in noord (Hai Phong) én zuid (Cai Mep), is het bovendien een potentiële hub voor de ruimere Zuid-Oost-Aziatische regio. De bevolking is steeds beter opgeleid en staat open voor internationale handel. Ook de interne markt met meer dan 100 miljoen inwoners biedt tal van mogelijkheden. Bij uitstek hét land in de regio voor jouw internationaliseringsplannen.
Heb je een vraag die je wilt voorleggen aan onze Global Ambassador? Contacteer dan onze Adviseur Internationaal Ondernemen Tom Vermeersch via tom.vermeersch@voka.be.