Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 09/03/2021

Internationaal ondernemen brengt een pak vragen met zich mee. Samen met onze Mercurio Global Ambassadors gaan wij tot het uiterste om jouw onderneming internationaal te steunen. Mercurio Global Ambassadors is een nieuw en exclusief netwerk van ondernemers of leden van het managementteam die een goed buitenlands netwerk en/of ervaring hebben en op die manier een klankbord vormen voor andere ondernemers. De Global Ambassadors kunnen een hefboom zijn voor de bevordering van de internationalisatie van onze West-Vlaamse bedrijven doordat zij een brug vormen tussen het lokaal en internationaal netwerk. Zij engageren zich om andere West-Vlamingen te helpen bij hun internationale expansie. 

Vandaag stellen wij graag Jacques Delfosse aan je voor, hij is onze Global Ambassador voor Thailand, Hong Kong en Bangladesh. 

Wat is jouw expertise in Thailand, Hong Kong en Bangladesh?

Sinds begin jaren tachtig reis ik gemiddeld acht keer per jaar naar Azië. Wij importeren kledij uit veel verschillende landen waaronder Hong Kong, Bangladesh en Thailand.

In deze landen hebben we eigen aankoopvestigingen en hebben we ook een uitgebreid netwerk uitgebouwd. Wij kennen de cultuur, hun manier van zakendoen en hun specifieke eigenheden.

Jacques Delfosse

Wat zijn volgens jou de belangrijkste do’s & don’ts bij het zakendoen in Thailand, Hong Kong en Bangladesh?

Alle drie de landen zijn zeer verschillend en het is belangrijk om overal cultureel empathisch te zijn. Te vaak zijn we geneigd onze gesprekspartners te vertellen wat we van hen verwachten en niet te luisteren wat hun verwachtingen zijn. Aziaten denken nog veel hiërarchischer dan wij, als je niet oplet gaan ze heel vlug ‘ja’ zeggen in plaats van je tegen te spreken of rechtuit hun mening te geven. Enkel door respect te tonen en hen écht als gelijken te bejegenen - hoe onwennig ze zich daarbij ook voelen - creëer je een échte win-winsituatie.

Godsdienst en eeuwenoude tradities zijn in Aziatische culturen ook veel meer ingeburgerd dan in onze sterk geseculariseerde maatschappij. Respect voor de beleving daarvan is vanzelfsprekend.

Welke trends en evoluties zie je in Thailand, Bangladesh en Hong Kong in de nabije toekomst?

Hong Kong is een wereldstad en de financiële draaischijf van Azië. De meerderheid van alle buitenlandse investeringen in China gebeuren nog steeds via Hong Kong. Het succes van Hong Kong is gebaseerd op een heel nauwe samenwerking tussen ‘oost’ en ‘west’. De Chinese overheid gaat sneller dan afgesproken haar greep op Hong Kong versterken en er een Chinese stad van maken zoals alle andere. Het is maar zeer de vraag of Hong Kong haar rol als financieel knooppunt zal kunnen behouden.

Thailand is één van de Aziatische tijgers die nog steeds sterk groeien mede dankzij de vele buitenlandse investeringen. Deze jonge democratie is politiek onstabiel en ook de monarchie wordt in vraag gesteld na het overlijden van de vorige koning. Het leger grijpt er ook regelmatig in.

Bangladesh blijft één van de armste landen in Azië en moet het hebben van de enorme ontwikkelingssteun van het Westen en de arbeidsintensieve industrie zoals kleding en textiel.

Heb je een vraag die je wilt voorleggen aan onze Global Ambassador? Contacteer dan onze Adviseur Internationaal Ondernemen Tom Vermeersch (verantwoordelijk voor de regio’s Azië en het Midden-Oosten) via tom.vermeersch@voka.be.

EFRO

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag