Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 04/02/2021

Internationaal ondernemen brengt een pak vragen met zich mee. Samen met onze Mercurio Global Ambassadors gaan wij tot het uiterste om jouw onderneming internationaal te steunen. Mercurio Global Ambassadors is een nieuw en exclusief netwerk van ondernemers of leden van het managementteam die een goed buitenlands netwerk en/of ervaring hebben en op die manier een klankbord vormen voor andere ondernemers. De Global Ambassadors kunnen een hefboom zijn voor de bevordering van de internationalisatie van onze West-Vlaamse bedrijven doordat zij een brug vormen tussen het lokaal en internationaal netwerk. Zij engageren zich om andere West-Vlamingen te helpen bij hun internationale expansie. 

Vandaag stellen wij graag onze Global Ambassador voor Slovakije aan je voor: Jurgen Arnaut, CEO Liquidfloors Central Europe. 

Wat is jouw expertise in Slovakije?

Eind 2019 heb ik me definitief gevestigd in de Slovaakse hoofdstad Bratislava, waar we ook onze thuisbasis hebben voor Liquidfloors Central Europe. Wij zijn een 100% franchise van Liquidfloors België. We maken en installeren premium gietvloeren en door onze specifieke applicatietechnieken zijn we wereldwijd uniek. Door onze activiteit zijn we in Slovakije (en ook in het Oostenrijkse Wenen) uiteraard heel sterk verbonden met de lokale bouwindustrie. Onze eerstelijnsklanten zijn architecten, projectontwikkelaars en interieurbedrijven.

Jurgen Arnaut

Wat zijn volgens jou de belangrijkste do’s & don’ts bij het zakendoen in Slovakije?

Slovakije was tot 1989 een communistische staat en dat kan je nog altijd voelen. Er heerst een zeer sterke cultuur van ‘ons kent ons’. Deuren gaan makkelijker open als je de juiste personen kent. Het is een zeer bureaucratisch land en corruptie is nog altijd een probleem. Oppassen dus wie je in vertrouwen neemt! Het opbouwen van een netwerk is in deze zeer belangrijk. Vergaderingen en meetings zijn over het algemeen zeer formeel en ‘to the point’. Hiërarchie wordt erg gerespecteerd en beslissingen worden aan de top genomen. Een eerste ontmoeting is vaak zeer gereserveerd, maar eens die barrière is doorbroken, groeit het vertrouwen en wordt het gemoedelijker.

Welke trends en evoluties zie je in Slovakije in de nabije toekomst?

De skyline van Bratislava is in de laatste jaren veel veranderd. Er wordt volop gebouwd, maar er is nog steeds een tekort aan woningen, wat de prijzen uiteraard doet stijgen. Slovakije is ook gekend voor zijn automobielindustrie (Volkswagen, PSA Group, Kia Motors en Jaguar/Land Rover).

Slovakije biedt uitstekende opportuniteiten voor productiebedrijven. Met een minimumloon van ongeveer 500 euro/maand blijft het een zeer aantrekkelijk land om te produceren. Veel West-Europese bedrijven hebben hier dan ook een productie-eenheid. Het is centraal gelegen, behoort tot de Europese Unie en heeft een goede infrastructuur.

Heb je een vraag die je wilt voorleggen aan onze Global Ambassador? Contacteer dan onze Adviseur Internationaal Ondernemen Charlotte Dekimpe via charlotte.dekimpe@voka.be

EFRO

Contactpersoon

Charlotte Dekimpe

Member Services/Internationaal ondernemen

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag