Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 23/09/2020

Internationaal ondernemen brengt een pak vragen met zich mee. Samen met onze Mercurio Global Ambassadors gaan wij tot het uiterste om jouw onderneming internationaal te steunen. Mercurio Global Ambassadors is een nieuw en exclusief netwerk van ondernemers of leden van het managementteam die een goed buitenlands netwerk en/of ervaring hebben en op die manier een klankbord vormen voor andere ondernemers. De Global Ambassadors kunnen een hefboom zijn voor de bevordering van de internationalisatie van onze West-Vlaamse bedrijven doordat zij een brug vormen tussen het lokaal en internationaal netwerk. Zij engageren zich om andere West-Vlamingen te helpen bij hun internationale expansie.

Vandaag stellen wij graag onze Global Ambassador voor Polen voor: Jan Battheu, General Manager van Delta Light Group.

Wat is jouw expertise in Polen?

Ikzelf ben sinds begin 2000 actief op de Poolse markt in verschillende sectoren, ik heb de markt dan ook zien evolueren qua infrastructuur en economie. Ik heb er ervaring in het ontwikkelen van een lokale business en bijhorende structuur alsook met productie & export vanuit Polen.

Met het merk Delta Light zijn we actief op vlak van verkoop binnen Polen met een eigen organisatie die in volle ontwikkeling is. Sinds 2017 maakt ook AQForm deel uit van de Delta Light Group, waaronder in totaal vier merken zitten. AQForm is een jong en fris verlichtingsmerk uit Polen. Het bedrijf is er marktleider in haar segment. Met onze organisatie van ongeveer 130 mensen ter plaatse bouwen we nu verder aan de groei. Dit zowel in Polen zelf als op vlak van export naar Polen.

Jan Battheu

Wat zijn volgens jou de belangrijkste do’s & don’ts bij het zakendoen in Polen?

Een ‘copy paste’-verhaal heb ik in Polen zelden zien slagen. Het is een markt met zijn eigen typische kenmerken op vlak van distributie, kanalen en zakendoen in het algemeen. Dat vraagt wat aanpassing voor de bedrijven die zich lokaal willen ontwikkelen. Ze houden in Polen vrij sterk vast aan hun eigen manier van zakendoen, het is dan ook aan de bedrijven om de juiste marktingang te vinden en op een goede manier de lokale gewoontes te integreren. Op bepaalde vlakken zijn ze in Polen nog altijd conservatief. De hiërarchische manier van werken bij vestigingen ter plaatse bijvoorbeeld wordt beter niet al te bruusk aangepakt. Zulke zaken vragen wat tijd.

Maar Polen is een markt die het zeker waard is om te ontwikkelen. Dit omwille van haar grootte, het potentieel en de evolutie die het land zelf nog altijd doormaakt. Bedrijven met een exportambitie mogen een dergelijke markt eigenlijk niet links laten liggen.

Welke trends en evoluties zie je in Polen in de nabije toekomst?

Wat betreft infrastructuur en constructie blijft Polen zich verder ontwikkelen in verschillende regio’s en daardoor blijft het een aantrekkelijk exportland. Het kent een mooie groei op vlak van GDP en heeft ook een vrij positieve prognose op dat vlak, Covid-19 uiteraard buiten beschouwing gelaten.

De lokale lonen kennen wel een snellere evolutie de laatste jaren, waardoor het niet meer als een volledig ‘lageloonland’ beschouwd kan worden. Het zit ergens in het midden, vooral op vlak van ‘middle management’ en expertisedomeinen.

Polen is vrij sterk ondersteund geweest met Europese subsidies en het zou wel eens kunnen dat deze evolutie de komende jaren wat zal vertragen.

Heb je een vraag die je wilt voorleggen aan onze Global Ambassador? Contacteer dan onze Adviseur Internationaal Ondernemen Tom Vermeersch via tom.vermeersch@voka.be

EFRO

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag