Internationaal ondernemen brengt een pak vragen met zich mee. Samen met onze Mercurio Global Ambassadors gaan wij tot het uiterste om jouw onderneming internationaal te steunen. Mercurio Global Ambassadors is een nieuw en exclusief netwerk van ondernemers of leden van het managementteam die een goed buitenlands netwerk en/of ervaring hebben en op die manier een klankbord vormen voor andere ondernemers. De Global Ambassadors kunnen een hefboom zijn voor de bevordering van de internationalisatie van onze West-Vlaamse bedrijven doordat zij een brug vormen tussen het lokaal en internationaal netwerk. Zij engageren zich om andere West-Vlamingen te helpen bij hun internationale expansie.
Vandaag stellen wij graag onze Global Ambassador voor Frankrijk voor: Hilde Dejonghe, Managing Director bij Conhexa.
Wat is jouw expertise in Frankrijk?
Na het einde van mijn studies in 1988 ben ik onmiddellijk in het bedrijf gestapt dat mijn papa hier dertien jaar eerder in Noord-Frankrijk was opgestart. Intussen dus al meer dan 30 jaar expertise in zakendoen op Franse bodem. De logistieke activiteiten - gestart met enkel diepgevroren voedingswaren in het Noord-Franse Steenvoorde - zijn intussen ook uitgebreid met het verhandelen van verse en diepgevroren voedingswaren in de haven van Duinkerke.
Wat zijn volgens jou de belangrijkste do’s & don’ts bij het zakendoen in Frankrijk?
Ook al is er geen wezenlijk verschil tussen het zakendoen aan de Belgische of Franse kant van de grens, toch zijn er een aantal cultuurverschillen die je niet zomaar naast je neer kan leggen. De subtiele Franse taal leent zich niet voor de directe communicatie die wij vaak voeren. De juiste woorden in de juiste context zijn belangrijk en er worden veel meer omwegen gemaakt voor men “to the point” komt.
Veranderingen doorvoeren is een stuk lastiger en langer proces (heb ik de indruk) dan aan Vlaamse kant. Je moet gewoon rekening houden met deze verschillen, anders bots je op heel veel weerstand.
Zorg dat je de Franse taal goed machtig bent, laat je door een Franse expert begeleiden en zorg zeker ook voor een Franse ‘pied à terre’ want Fransen zijn nu eenmaal chauvinistisch…
Welke trends en evoluties zie je in Frankrijk in de nabije toekomst?
De regio «Hauts de France» is met zijn 10 miljoen inwoners een belangrijke afzetmarkt voor de West-Vlaamse bedrijven. Toch blijft het voor velen nog onbekend en dus ook onbemind.
De haven van Duinkerke heeft veel strategische troeven zoals beschikbare ruimte en ontsluiting en kan zeker verder uitgroeien tot een belangrijke speler in import en export voor de lokale markt. Canal Seine Nord biedt de regio zeker ook belangrijke opportuniteiten in de toekomst.
Heb je een vraag die je wilt voorleggen aan onze Global Ambassador? Contacteer dan onze Adviseur Internationaal Ondernemen Charlotte Dekimpe via charlotte.dekimpe@voka.be.