Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 17/01/2024

Eerder kansen dan gevaren zien, dat is een van de grootste troeven van SD Worx. Het bedrijf omarmt nieuwe technologieën en vernieuwingen zoals AI liever dan ze met angst in de ogen tegemoet te treden. Het is als bedrijf belangrijk om steeds de vinger aan de pols te houden en veranderingen een stapje voor te zijn. Veranderingen brengen ook risico’s met zich mee, maar met de juiste, eventueel door AI aangestuurde, software kan je immers veel tijd besparen.

Bekijk hier in het kort het interview, of lees verder onder de afbeelding.

Noem de werking van SD Worx gerust een succesverhaal, of misschien zelfs een blauwdruk waar andere bedrijven zeker nog iets van kunnen leren. Het HR- en payroll-bedrijf begon klein en Vlaams, maar door niet alleen in te zetten op die typisch Vlaamse eigenschappen, maar ze ook uit te spelen als troeven, onderscheiden ze zich nu met groot gemak van de concurrentie.

Dat resulteert niet alleen in een bijzonder uitgekiende werking, maar ook in een boeiende babbel met CEO Kobe Verdonck over leven en werken bij SD Worx. We treffen elkaar in de indrukwekkende lobby van het centraal gelegen kantoor in de Markiesstraat in Brussel. Een van de kernwaarden van de HR-specialist is immers dat ze dicht bij de klanten willen staan.

Als we vragen hoe hij SD Worx zou voorstellen aan iemand die nog nooit van het bedrijf heeft gehoord, antwoordt Verdonck: “SD Worx is er om onze klanten te helpen om de beste werkgevers te zijn. Niet alleen voor de correcte en tijdige uitbetaling van de lonen, maar ook qua loonbeleid, registratiesystemen, ... We ondersteunen hen in alles wat ook maar enigszins met HR te maken heeft. En dat doen we al bijna tachtig jaar lang voor zowel de eenmanszaken als de multinationals, op lokaal en internationaal niveau. Vandaag zijn we actief in 26 landen en het doel is om binnen dit en een paar jaar in elk Europees land voet aan de grond te krijgen. We zijn met 7.500 medewerkers, waarvan er 2.000 in België werken.”

Op de website verwoorden jullie de missie van SD Worx als volgt: ‘we willen bijdragen aan betere prestaties van bedrijven via technologie, outsourcing en relevante inzichten uit data.’ Maak dat eens concreet.
“De technologie is er om de business te ondersteunen en zo veel mogelijk processen zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Anno 2024 is er in elk bedrijf een massa aan data te verwerken. Denk aan  personeelsgegevens, verloningstools,  securitysystemen, ... En daar kunnen al die tools bij helpen. We bieden onze klanten daarnaast ook juridische ondersteuning en adviezen op zowel strategisch gebied als op vlak van visie. Het feit dat we zo veel klanten hebben, levert in het geval van data tal van interessante inzichten op. We houden die gegevens uiteraard anoniem, maar als een van onze klanten in Limburg bijvoorbeeld zou vragen wat de benchmark qua verloning is voor een bedrijf in die bepaalde sector, dan hebben wij daar een zeer precies antwoord op.”

Is jullie werk in grote mate hetzelfde voor de vele verschillende bedrijven die jullie servicen?
“Er zijn natuurlijk zaken die terugkeren, maar het verschil is toch aanzienlijk, net omdat we ook die individuele aanpak aanbieden. Grosso modo ziet de verdeling er zo uit: voor de kmo’s is SD Worx vaak de enige volwaardige HR-partner, in die zin dat wij rechtstreeks contact hebben met de oprichter en CEO. Dat geldt zowel voor de bakker om de hoek als voor grotere bedrijven. Bij de middelgrote bedrijven bestaat er vaak een HR-functie. Daar bieden wij dan de nodige verdieping bij specifieke vragen en processen. De grote bedrijven hebben voor het gebruikelijke HR-werk eigen personeel in dienst, maar doen dan weer beroep op ons voor strategische ondersteuning. Primark is zo’n bedrijf dat we stelselmatig geholpen hebben bij het uitrollen van hun plannen over heel Europa. Net omdat we in nagenoeg elk Europees land actief zijn en dus ook de context telkens zeer goed kennen. Het was aanvankelijk kiezen tussen inzetten op die globale activiteit met het risico dat we overal een kleine speler zouden zijn, of in Europa een end-to-end-HR-partner zijn voor tal van bedrijven. De laatste oplossing leek ons de beste.”

Kobe Verdonck, CEO SD Worx in inkomhal in Brussel

Er is de laatste twee jaar bijzonder veel buzz rond artificiële intelligentie, maar wij zijn daar al jaren mee bezig.

Kobe Verdonck, CEO SD Worx

Ik vind dat jullie aanpak en groei bijzonder Vlaams klinkt. Iets dat aansluit bij ‘Alleen hard werken leidt tot succes’, afgekruid met een portie ‘Doe maar gewoon, dat is al gek genoeg’. (glimlacht) “Ik snap ergens wel wat je bedoelt. Al komt er natuurlijk wel wat meer bij kijken dan enkel dat. Wij geloven bijvoorbeeld ook heel hard in verandering. Zo krijgt onze mysdworx-app waarmee werknemers en HR-verantwoordelijken gemakkelijk toegang hebben tot hun eigen data, een gebruikersscore van meer dan 4,5 op 5. Dat is een voorbeeld van hoe veranderen en investeren in innovatie loont. Er is de laatste twee jaar bijzonder veel buzz rond artificiële intelligentie, maar wij zijn daar al jaren mee bezig. Omdat we dat van in het begin gezien hebben als een kans op verandering. In de positieve zin, welteverstaan. We zijn niet blind voor de risico’s die verandering met zich meebrengt, maar we trachten de vinger goed aan de pols te houden en idealiter de verandering een stapje voor te zijn. Het is alleen door vernieuwingen zoals AI te omarmen en onze klanten zo snel mogelijk zo goed mogelijk te informeren en begeleiden dat wij de proactieve partner kunnen zijn die we willen zijn.”

Zijn het dan alleen de early adopters die zullen overleven?
“Dat is een beetje scherp gesteld, maar ik geloof wel dat de positieve ingesteldheid om veeleer kansen dan gevaren te zien een van onze grootste troeven is. Uiteraard moeten nieuwigheden zoals AI goed gereglementeerd worden en mag je er vooral niet het heil in zien dat de media er soms in zien. Wij zijn er ook om het een en ander te nuanceren en te duiden naar onze klanten toe. Maar als ik zie hoeveel tijd bijvoorbeeld de sterk verbeterde vertaalsoftware ons de laatste jaren bespaart, dan kan ik onze klanten alleen maar aanraden om die technologie te omarmen in plaats van ze angstvallig te weren. Zolang we blijven beseffen dat het menselijke aspect primeert, dat we stap voor stap gaan en dat wij degenen zijn die de tools gebruiken, komt het altijd wel goed.”


VERKIEZINGEN 2024: Het probleem van de vergrijzende arbeidsmarkt

“We kunnen niet ontkennen dat Europa aan het vergrijzen is. Als wij onze standaard en onze manier van leven willen behouden, zullen we extra mensen moeten aantrekken en meer mensen aan het werk moeten krijgen. Er is zeker een grotere arbeidsmobiliteit nodig tussen regio’s. Als SD Worx kunnen we deels helpen bij de war for talent: door HR te moderniseren, een HR-beleid met aandacht voor meer individualisering, flexibilisering, dus meer op maat van de noden van werknemers en werkgevers.”

“Ik zie Voka als een gelijkgestemde ziel die in zekere zin dezelfde strijd voert: een klimaat creëren dat ondernemen stimuleert, wat goed is voor onze economie en de maatschappij. De belangen verdediging van werkgevers naar politici en de regering is een expliciete rol van Voka. Door dicht bij onze klanten te staan, ervaart SD Worx natuurlijk ook pijnpunten of uitdagingen van werkgevers en we gaan daar over graag in gesprek met alle werkgevers federaties, zodat zij hun rol met verve kunnen volbrengen.”

Contactpersoon

Sandy Panis

Content manager

imu - vzw - mediafin
imu - vzw - exact
imu - vzw - bebat
imu - vzw - edenred

Artikel uit publicatie