In de niche van exclusief buitenmeubilair klinkt de naam van Tribù als een klok. Ook buiten onze landsgrenzen zijn de meubels van het Bilzense familiebedrijf gegeerd. De onderneming is wereldwijd actief in zo’n 90 landen. In deze rubriek zoomen we samen met Managing Partner Tom De Cock in op India, een atypische en uitdagende afzetmarkt.
Tom De Cock
Leeftijd: 43 jaar
Managing partner sinds: 2013
Met ruim 140 medewerkers – gespreid over vestigingen in Europa, de VS en Azië – en een jaaromzet van circa 56 miljoen euro heeft Tribù de voorbije jaren onze provincie stevig op de kaart gezet op het vlak van exclusief buitenmeubilair. “Met onder meer productieafdelingen in Zuidoost-Azië en flagships in Milaan en Los Angeles, richten we ons wereldwijd zowel op residentiële, hospitality- als corporate klanten”, geeft Tom aan. “In de top vijf van afzetmarkten staan België en onze buurlanden, aangevuld met de VS en Australië. Een land als India is interessant voor de projectmarkt. We hebben er al ruim twintig jaar voet aan de grond.”
Enorme afzetmarkt
Met maar liefst 1,4 miljard inwoners kom je als buitenlandse zakenpartner terecht in een enorme afzetmarkt”, legt Tom uit, die het land al twintig jaar voor professionele doeleinden bezoekt. “Met 23 officieel gesproken talen en grote regionale verschillen op cultureel en religieus vlak is het als Vlaamse ondernemer cruciaal dat je je zeer goed voorbereidt bij de opstart van een zakelijk project.”
Tot de verbeelding sprekende projecten
“Destijds startten we in het land met een lokale importeur die showrooms uitbaatte in Mumbai en Bangalore, de twee grootste steden van India”, bevestigt Tom. “Vandaag werken we met een andere lokale partner die voor ons de weg effent naar mooie zakelijke deals. Zo leverden we zo’n zeven jaar geleden alle buitenmeubilair voor een groot hotelcomplex op de Malediven, goed voor een omzet van circa 1,2 miljoen euro. De hospitalitysector is en blijft een belangrijke pijler voor ons bedrijf, ook in India.”
Uitdagende markt
Omdat India een land van extremen is – van bittere armoede tot extreme rijkdom – is het tegelijk een uitdagende markt. Welke tips heeft Tom voor collega-ondernemers die de Indiase markt willen veroveren? “De doorsnee-Indiër is zeer trots en heeft een sterk nationaal gevoel. Wie snel zaken wil doen met Indiase zakenpartners, keert al gauw van een kale reis terug. Lokaal aanwezig zijn, persoonlijke relaties opbouwen en het nodige vertrouwen winnen: daar gaat het om! Vaak zit je met gewiekste onderhandelaars aan tafel die het onderste uit de kan willen halen bij prijsafspraken. Ik heb zelf al vaak mogen ervaren hoe Indiase zakenpartners maximale prijskortingen willen verkrijgen.”
Sterke internationale reputatie
Hoe kijken Indiase ondernemers naar hun Vlaamse – en bij uitbreiding Belgische – collega’s? Tom: “Indiërs zien ons als harde werkers die discretie hoog in het vaandel dragen. In onze niche van interieurarchitectuur en buitenmeubilair hebben we een zeer goede reputatie. Op wereldvlak staat de Belgische architectuur hoog aangeschreven, wat heel wat deuren opent op zakelijk vlak. Voor Tribù blijft India alvast een interessante afzetmarkt!”