Van een rijdende werkplek op zonne-energie tot een stabureau met een zuignap. De ergonomische producten van NOT A DESK proberen mensen meer in beweging te brengen en laten connectie toe met de natuur. “We willen een antwoord bieden op de sedentaire maatschappij”, aldus Andreas De Smedt.
Tekst Laurens Fagard
Bedrijf
NOT A DESK is een ontwikkelaar van draagbare producten om de werkplek ergonomisch te maken. Het bedrijf maakt onder meer bamboe laptopstands die je met een zuignap op het venster kan plaatsen. “Mijn overtuiging is dat een werkplek zich in functie moet stellen van jouw noden en niet andersom”, stelt Andreas De Smedt, oprichter van de start-up. “Na enkele jaren productontwikkeling hebben we onze vennootschap gelanceerd in augustus vorig jaar en waren we vanaf de eerste dag winstgevend. Sindsdien hebben we 1.300 stuks verkocht. De insteek van onze producten is steeds om mensen in beweging te brengen en de natuur dichterbij te halen.”
Bezielers
Toen Andreas De Smedt (31) nog in loondienst werkte, stelde hij zichzelf de vraag waarom mensen niet vaker in de tuin van het bedrijf werkten. “Mijn initiële drijfveer was om collega’s naar buiten te brengen. Zo maakte ik eerst een aanhangwagen voor een fiets met een zonnepaneel dat je kon openvouwen waar dan een stoel, tafel, koelkast en koffiezet uitkwam. Maar ik stootte op een aantal beperkingen en timmerde verder aan de vereenvoudiging van NOT A DESK. Ik denk dat ik in twee jaar tijd de Brico-winkel drie keer heb leeggekocht (lacht).”
“Ik zag dat mensen naar buiten krijgen nog te moeilijk was. Dus probeerde ik mensen naar het raam te krijgen zodat ze op zijn minst uitzicht hebben op de natuur. Ik stelde mezelf continu in vraag en hield zoveel mogelijk rekening met alle noden. Om tot het product te komen dat er nu is, zijn er minstens 200 prototypes aan vooraf gegaan. Uiteindelijk komt het neer op ‘simplicity is the ultimate sophistication’”, vertelt Andreas fijntjes.
Ik vind dat elk individu op zijn minst de vrijheid moet hebben om zijn kantoor in te richten hoe hij dat zelf wil”
Inspiratiebron
Als kind kon Andreas zich moeilijk concentreren bij het studeren. “Ik geloof stellig dat succes niet enkel verbonden is met talent of een goede opleiding, maar dat focus minstens even belangrijk is. Toen ik mijn studies als ingenieur had afgerond, startte ik bij een grote Japanse multinational. Opnieuw ondervond ik concentratieproblemen omdat ik werkte aan een eiland van acht collega’s. Er was zonwering die altijd toe moest zijn want anders zag je niks van jouw computerscherm door de reflectie van de zon. De werkomgeving was dus allerminst inspirerend. En dat terwijl werken toch een substantieel deel inneemt van jouw dag. Ik vond het dus vreemd waarom niet meer bedrijven aandacht schenken aan interieur en inkleding.”
Met die gedachte begon Andreas zich verder te verdiepen. “Oorspronkelijk gingen mensen werken om geld te verdienen. Een halve eeuw geleden werd voldoening uit je werk halen minstens even belangrijk. Maar het kantoor is niet mee geëvolueerd. Ik vind dat elk individu op zijn minst de vrijheid moet hebben om zijn kantoor in te richten hoe hij dat zelf wil. En idealiter beweeg je wat meer door de ruimte want daar is ons lichaam per definitie voor gemaakt. Sedentair gedrag is de vierde belangrijkste doodsoorzaak ter wereld. ‘Het nieuwe roken’ hoor je vaak, en daar kan ik me volledig in vinden.”
USP
NOT A DESK wil geenszins een concurrent zijn van elektronische zit-/stabureaus. “Bedrijven die al geïnvesteerd hadden in dergelijke bureaus, hoeven ze niet weg te halen. Onze stabureaus kunnen een plaatsje innemen aan het venster. Zo kunnen mensen er heen wandelen en zijn ze ondertussen weer in beweging. Als bedrijven nog geen zit-/stabureaus hebben, kunnen we ons wel merkbaar onderscheiden op de drie klassieke P’s: plaats, prijs en product. Elektronische zit-/stabureaus nemen wat ruimte in terwijl je onze NOT A DESK overal kan plaatsen. Ook in prijs is er een behoorlijk verschil en je kan het product ook meteen gebruiken, terwijl je een zit-/stabureau eerst nog moet installeren. Bovendien komt dat allemaal met een rechtstreeks uitzicht op de natuur en dat is misschien nog de grootste meerwaarde”, glimlacht Andreas.
Grootste uitdaging
“De komende jaren willen we ons product bekender maken, ons productaanbod uitbreiden maar ook een sterk merk uitbouwen. In eerste instantie zullen we ons meer b2c richten omdat bedrijven in grote bestellingen meer risicoavers zijn. We hopen daarmee dat we zo meer aanhangers krijgen die onze producten bij hun werkgever zullen promoten.”
Grootste meevaller
De appel valt niet ver van de boom, want Andreas groeide op met een vader die een kaasmakerij had en dus ook ondernemersbloed in zich heeft. “Hij kan me op veel vlakken uitdagen en zorgt ervoor dat ik niet in zeven sloten tegelijk loop. Nu zijn bedrijf is verkocht, helpt hij een handje mee in mijn boekhouding. Vanuit die rol kan hij me soms wat aanjagen of temperen waar nodig.”
In 2023 en verder
Andreas broedt op vele ideeën om producten te lanceren onder de noemer van NOT A DESK, maar op lange termijn heeft hij een heel specifiek plan voor ogen. “Had je het me vijf maanden geleden gevraagd, dan wilde ik waarschijnlijk een groot bedrijf met personeel en een eigen R&D-afdeling. Maar nu mijn vrouw ook parttime meedraait in het bedrijf, is het onze droom om van beurs naar beurs rond te trekken als digital nomads en te leven met onze eigen producten.”
Gouden tip
Toen Andreas drie jaar werkte in loondienst besloot hij in onderling overleg parttime te werken om in tussentijd zijn bedrijf uit te bouwen. “Als je een idee verder wil specifiëren maar je durft de sprong nog niet direct te wagen, dan is deeltijds werken zeker een goed alternatief. Het gaf me alleszins meer rust dat ik altijd een back-upplan achter de hand hield. En ondertussen concretiseer je je passie.”
Bryo
“In Bryo vind ik de kritische klankborden die ik nodig heb”, vertelt Andreas. “Maar je moet zelf ook genoeg weerwerk kunnen bieden als de kritiek ongegrond is. Het voordeel aan zo’n traject is dat je balletjes kan opwerpen en zien hoe de groep erop reageert. Is niemand onder indruk? Dan weet je wellicht dat jouw idee niet the way to go is.”
Ook interesse om jouw start- of scale-up een boost te geven met Bryo?
BryoStandUp
Voor prestarters die de haalbaarheid van hun idee willen testen.
Start 3 maart 2022 - 10 sessies - 250 euro
BryoStartUp
Voor ambitieuze start-ups die hun business willen challengen.
Start 23 april 2022 - 10 sessies - 500 euro
BryoScaleUp
Voor ondernemers met bewezen businessmodel en schaalbaar product.
Start maart 2022 - 10 sessies - 1.000 euro