Wie groeit, kent groeipijnen. En moet snel kunnen schakelen tijdens het schalen. In deze rubriek gaan we elke maand dieper in op een groeipijn van scale-ups. Deze keer: Planet B, het moederbedrijf achter diverse duurzame FMCG-merken.
Eén van de drie co-founders, Junior Cuigniez, vertelt hoe je een salesmachine opstart én soepel laat draaien.
Groeipijn: Hoe start je een salesmachine op en laat je ze geolied draaien?
Oprichters Maté Tóth, Tibbe Verchaffel en Junior Cuigniez. Planet B hanteert een breed scala aan verkoopkanalen, waarbij ze per merk bepalen welk kanaal het meest effectief is.
Tekst Jolyn De Baets
“We koesteren de ambitieuze droom om de wereld van fast-moving consumer goods te transformeren.” Met deze krachtige uitspraak is de toon gezet. Planet B, opgericht door Tibbe Verschaffel, Máté Tóth en Junior Cuigniez, brengt samen met hun 25-koppige team duurzame en gezonde producten op de markt. “We kijken wat er al is en tonen aan dat het veel duurzamer kan. Ons doel is om mensen te inspireren gezonder en duurzamer te leven. We bieden duurzame alternatieven, zonder in te boeten op kwaliteit.”
De producten van Planet B zijn te vinden in lokale en internationale supermarkten, online en in hun eigen winkels. “De overkoepelende draagkracht van Planet B heeft zeker bijgedragen aan ons succes. Dankzij onze herkenbaarheid kunnen we nieuwe merken gemakkelijker in de markt zetten, wat de weg vrijmaakt voor toekomstige productlanceringen.”
Drie keer duurzaam
Onder de vleugels van Planet B groeien drie sterke, ecologische merken: Wondr, Klaaar en Bambooze. Elk merk biedt een duurzaam en volwaardig alternatief voor alledaagse producten. Wondr, wellicht hun bekendste merk en ook populair als relatiegeschenk, staat voor gezonde, plasticvrije verzorgingsproducten, van shampoobars tot body wash. Klaaar, hun ecologische wasmiddel, bouwt verder op het succes van Wondr. “Ons krachtige wasmiddel ligt in alle Colruyt-filialen en bij enkele Delhaizes. Met Klaaar verduurzamen we dagelijkse huishoudelijke producten.”
Tot slot is er Bambooze, dat herbruikbare rietjes van bamboe aanbiedt. “Dit is ons kleinste merk, maar het doet het verrassend goed. Bambooze ligt in alle Belgische supermarkten en zelfs bij Aldi in Duitsland. De vraag naar plasticvrije alternatieven was zo groot dat Bambooze snel zijn weg naar de schappen vond na de lancering.”
Omnichannel approach
Planet B hanteert een breed scala aan verkoopkanalen, waarbij ze per merk bepalen welk kanaal het meest effectief is. Wat begon met webshops en socialmediacampagnes om snel omzet te genereren, breidde zich snel uit met retailpartners en zelfs eigen winkels. “Onze boodschap brengen we via een omnichannel strategie naar de klant. Een grondige positioneringsoefening was cruciaal. De belangrijkste vragen die we ons stelden, waren: waar bevinden onze consumenten zich, en welk kanaal bereikt hen het beste?”
De natuurlijke verzorgingsproducten van Wondr zijn te vinden in apotheken, bij resellers zoals Juttu, in hun eigen winkels én online via de webshop. “Momenteel hebben we winkels in Antwerpen en Gent. Dit jaar openen we ook pop-ups in Leuven, Mechelen, Hasselt, Brugge, Waasland en Wijnegem Shopping Center. Bij het kiezen van winkellocaties baseren we ons op twee criteria: online verkoopdata, die ons tonen waar klanten zich bevinden, en de 'footfall', oftewel het aantal bezoekers op een specifieke locatie. Door deze gegevens te combineren, kunnen we strategisch onze winkels vestigen. Onze fysieke winkels vormen een sterke validatie van ons werk.”
Opvallend is dat Wondr niet in supermarkten ligt, in tegenstelling tot Bambooze en Klaaar. “De waarde van je merk hangt nauw samen met hoe mensen het waarnemen. Aanwezigheid in een apotheek zegt veel over de merkwaarde. Voor Bambooze en Klaaar hebben we bewust gekozen voor supermarkten.”
Om echt succesvol te zijn in het buitenland, moet je die markt veroveren"
Junior Cuigniez, Planet B
Vertrouwen winnen
“Voor een nieuw merk is het niet vanzelfsprekend om meteen vertrouwen te winnen bij een groot publiek. Je moet voldoende contactmomenten creëren”, legt Junior uit. “Traditionele consumenten moeten je merk via verschillende kanalen tegenkomen voordat ze tot aankoop overgaan. Bij Wondr hebben we veel aandacht besteed aan het opbouwen van merkwaarde. We zetten in op influencer-marketing, betaalde socialmediacampagnes en acties zoals gratis producten bij Flair. Wanneer potentiële klanten onze advertenties en positieve reviews zien, raken ze overtuigd om ons product te proberen. Dit heeft alles te maken met de mentale en fysieke beschikbaarheid van je merk: je wil dat klanten mentaal in contact komen met je merk, en zodra ze overtuigd zijn, moeten ze je product eenvoudig kunnen vinden. De naamsbekendheid van Wondr heeft ook geholpen bij de vlotte lancering van Klaaar bij Colruyt. Dankzij onze solide klantenbasis wekken we vertrouwen.”
Klantenfeedback
Planet B is voortdurend op zoek naar synergieën tussen hun merken. Dankzij hun eigen winkels en webshop staan ze in direct contact met hun klanten, wat hen helpt om helder inzicht te krijgen in de wensen en percepties van consumenten. "We verzamelen feedback via enquêtes, face-to-face gesprekken en door het koopgedrag online te analyseren. Zo krijgen we een schat aan waardevolle informatie”, vertelt de co-founder.
Deze gegevensstroom wordt efficiënt beheerd via een ERP-systeem dat alle webshops, winkelverkopen en b2b-transacties koppelt. “Op technisch vlak zorgen we ervoor dat we de juiste systemen inzetten, zodat we de juiste conclusies kunnen trekken.” Door deze aanpak kan Planet B gedetailleerde klantprofielen opstellen, wat hen helpt te begrijpen wanneer een Wondr-klant mogelijks ook interesse heeft in hun andere merken.
“Dankzij die klantprofielen kunnen we klanten veel gerichter benaderen en onze marketing afstemmen op hun specifieke interesses.”
Doelgericht teamwerk
In een organisatie van 25 medewerkers waar sales en marketing een cruciale rol spelen, is het essentieel om duidelijke doelstellingen en een goede taakverdeling te hanteren. Het team bestaat uit diverse profielen, van customer success tot sales en van performance- tot offline marketeer. “Vroeger was het ‘van iedereen een beetje en een beetje van alles’.
Nu hebben onze medewerkers een duidelijk afgebakend takenpakket”, legt Junior uit. “We hanteren een heldere strategie en hebben een gerichte koers uitgezet. Iedereen weet hoe hij of zij kan bijdragen aan ons doel en levert een waardevolle bijdrage aan het grotere geheel.”
Uitbreiding
De afgelopen jaren heeft Planet B zich voornamelijk gefocust op de Vlaamse markt, maar er liggen ambitieuze plannen in het verschiet om in 2025 uit te breiden naar Nederland en Frankrijk. “Om echt succesvol te zijn in het buitenland, moet je die markt veroveren. Wij kiezen resoluut voor een 360-gradencampagne, zowel offline als online. Alleen een social mediacampagne is niet voldoende. Je moet intern onderzoek doen, de concurrentie analyseren, in gesprek gaan met experts en een sterk salesteam opbouwen. Uiteindelijk is er nooit garantie op succes, maar ik heb het gevoel dat we er helemaal klaar voor zijn.”