Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 27/03/2025

Op 6 mei 2025 gaan we op zoek naar de opvolger van Horeca Van Zon, De Fakkel-winnaar van 2024. Elk jaar reiken we de Vokaward ‘De Fakkel’ uit aan een familiebedrijf met een uitzonderlijke staat van dienst, waar minstens drie generaties een actieve rol spelen en waar de familie de meerderheid van de aandelen in handen heeft. Familiebedrijven krijgen door de jaren heen met tal van uitdagingen te maken, maar tonen dag in dag uit veel daadkracht en doorzettingsvermogen.  Net daarom zetten wij hen met plezier in de kijker: Diliën Metaalwerken, Vanderstraeten en Jacobs Logistics.

 

Boven: Inge Diliën, Wim Vandyck (echtgenoot Els) 
Onder: Kenny Banken (echtgenoot Inge), Ann Diliën en Els Diliën

Wat in 1941 begon als een bescheiden hoef­smederij, groeide uit tot een toonaangevend familiebedrijf in staal­constructies. Drie generaties van de familie Diliën smeed­den het bedrijf tot een ijzersterk verhaal.

Oprichter Jozef Diliën breidde al snel uit naar de productie van sta­len ramen, deuren en industriegebouwen. Zoon Pierre nam in 1973 het roer over en bouwde het bedrijf samen met zijn kersverse echtgenote Marie Josee Gielen verder uit.

Een kantelpunt kwam eind jaren 80 toen Pierre een opdracht binnenhaalde voor de productie van pylonen voor de toenmalige RTT. “Een sprong in het onbekende, maar achteraf gezien een gouden zet”, vertelt Els Diliën, derde generatie in het familiebedrijf. “Vandaag hebben we zo al meer dan 1.200 pylonen geplaatst. Ondernemen is vallen en opstaan, maar vooral ook kansen grijpen.”

Samen sterk
Met de intrede van de derde generatie werd het familiale karakter nog versterkt, bevestigt Els. “Mijn twee zussen en ik groeiden op in het bedrijf. Onze ouders waren er bijna altijd bezig. Later stapten we er zelf ook mee in, net als mijn man en schoonbroer.”

Die familiale betrokkenheid blijft ook buiten de werkuren voelbaar. “We zijn als familie heel hecht. We gaan nog steeds samen op vakantie en sluiten elke werkweek op vrijdag af in een lokaal restaurant. Ondertussen hebben we wel geleerd om naast het werk ook ruimte te maken voor andere zaken. Voor de vorige generaties was het enkel werken, wij proberen een evenwicht te vinden.”

Trots en toekomstgericht 
Vandaag is DMW gespecialiseerd in complexe staalconstructies en aluminium schrijnwerk. “We bouwen alles met staal: distributiecentra, sportcomplexen, scholen en zorginstellingen. De meest uitdagende opdracht was wel de bouw van IKEA Hasselt. Dankzij de inzet van ons team lukte dat op amper negen maanden tijd. Ook de realisatie van de Velodroom in Heusden-Zolder en The Barn voor Rock Werchter was een sterk staaltje van ons kunnen.”

Ondertussen wordt de toekomst van het familiebedrijf zorgvuldig voorbereid. “De vierde generatie staat stilaan klaar. Mijn zoon is 18 en studeert werforganisatie. Of hij en zijn vijf neven en nichten in het bedrijf zullen stappen, dat laten we hen zelf kiezen. Maar we zorgen er wel voor dat ze een stevige basis hebben.”

Warme werkcultuur
Naast vakmanschap en innovatie zet DMW sterk in op menselijk kapitaal. “We hebben veel respect voor onze medewerkers. We bieden niet alleen een luisterend oor waar nodig maar ook werkzekerheid. Wie hier start en zich hier thuis voelt, blijft meestal heel lang.”

De nominatie voor De Fakkel is voor Els een mooie bekroning van die aanpak. “Mijn vader was altijd heel bescheiden. Wij nemen nu meer de tijd om onze onderneming in de kijker te zetten. Deze erkenning maakt ons dus echt trots, al blijven we met de voetjes op de grond.”

Contactpersoon

Ellen Olislagers

Directeur eigenaars-ondernemers

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie

De barrier - structurele partner voka limburg
Trixxo
KPMG
Alk Reismakers - partner Voka - KvK Limburg
propaganda logo limburg
ING
Logo Mensura
Logo SD Worx
groep jam