Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 17/01/2025

Belmoca verovert sinds 2012 de wereld. De aluminium capsules van de koffieproducent uit Londerzeel garanderen uitmuntende espressokoffie en dat wordt ondertussen in meer dan 80 landen gesmaakt. Dat ook Brazilië voor het zwarte goud van deze Belgische smaakmaker valt, is behoorlijk straffe koffie!

Tips voor ondernemen in Brazilië

  1. Schakel een lokale contactpersoon of agent in met de kennis en het netwerk om zaken op te starten.
  2. Heb voldoende geduld bij het afsluiten van contracten. Respecteer de lokale cultuur in het opbouwen van een langetermijnsamenwerking.
  3. Wees creatief op een doordachte manier. Ontwikkel een duidelijk voorstel dat haalbaar en lokaal verkoopbaar is.

Ondanks de wereldwijde aanwezigheid is Belmoca in België zelf eerder onbekend. "De koffiemarkt in de Benelux is erg verzadigd”, opent marketingmanager Emily Roelants. “Daarom focussen we vooral op het buitenland. Koffie is na water de meest gedronken drank op aarde en dus is de hele wereld een potentiële afzetmarkt. Toen in 2016 het patent van Nespresso verviel, waren we de eerste met een compatibele capsule. We waren de concurrentie een stapje voor en konden zo vrij snel een deel van de markt veroveren.”

Twee pijlers

Het bedrijf lanceerde het eigen merk Belmio, maar produceert ook capsules voor private labels. “Zo’n capsule lijkt iets simpels, maar eigenlijk is het een hoogtechnologisch product”, weet Emily. “Alles moet goed zitten om de kwaliteit te garanderen. De capsule zelf, hoe ze gevuld wordt en hoe ze luchtdicht afgesloten wordt. Die expertise stellen we ter beschikking aan klanten die we van a tot z ontzorgen, van boon tot kop.”

Beide bedrijfstakken zijn elk goed voor 50% van de omzet van Belmoca. “Die twee pijlers blijven belangrijk. Al willen we natuurlijk vooral ons eigen merk uitbouwen. Daar hebben we immers meer factoren zelf in de hand. Het interessante is echter dat er vaak synergieën ontstaan waar we dankbaar gebruik van maken. Ontwikkelingen voor Belmio kunnen we ook inzetten voor de private labels. En omgekeerd kunnen vragen van onze klanten leiden tot opportuniteiten voor ons eigen merk.”

belmoca

Internationale groei

Hoe verhoudt Belmoca zich tot de multinationals in de koffiemarkt? “Door onze creatieve en innoverende aanpak zijn we op korte tijd stevig gegroeid”, aldus Emily. “Al blijven we nog steeds een kleine speler. Tijdens corona schoot het thuisgebruik van koffie de hoogte in. Consumenten willen dezelfde kwaliteit en ervaring als in een koffiebar. Met Belmoca kunnen we dat bieden, tegen een schappelijke prijs. Daardoor kunnen we elk jaar mooie groeicijfers voorleggen. Voor 2024 klopten we af op 77 miljoen geproduceerde capsules, in 2026 willen we de kaap van
100 miljoen ronden.”

“Dat we het in veel landen zo goed doen, is ook te danken aan de rebranding die we in 2019 deden. Weg van het traditionele zwart van veel koffiemerken, met focus op de ervaring en de explosie van smaak en aroma. Onze kleurrijke verpakking zorgde voor een grotere zichtbaarheid op het schap en ook met onze flavoured koffies sprongen we eruit. Onder andere in Brazilië doen we het daardoor zeer goed. Momenteel halen we er al zo’n 10% van onze omzet en het potentieel is nog enorm.”

Koffie is na water de meest gedronken drank op aarde en dus is de hele wereld een potentiële afzetmarkt.

Emily Roelants, Marketingmanager bij Belmoca

Samba, carnaval en koffie

Wie daar alles over weet, is Brecht Lauwens, exportmanager en expert Brazilië. “Brazilië is niet alleen een koffieproducerend maar ook een koffiedrinkend land. Het land van de samba en het carnaval heeft ook een echte koffiecultuur. Het is bovendien een van die groeilanden waar een grote groep mensen een zekere welvaart heeft bereikt. Wat ze echter niet hebben, is de technologie om de koffiecapsules ter plaatse te ontwikkelen. Voor ons dus op alle vlakken een enorme opportuniteit.”

Koffie exporteren naar een van de grootste koffieproducerende landen ter wereld, dat lijkt bizar. “Zo’n 50% van onze koffiebonen komt inderdaad uit Brazilië”, erkent Brecht. “En een groot deel gaat er als koffiecapsules terug naartoe. Dat lijkt misschien vreemd, maar is het niet. Wij verwerken het ruwe product tot een hoogwaardig consumentengoed. In veel landen genieten geïmporteerde producten bovendien veel aanzien. Belgische voeding bijvoorbeeld staat hoog aangeschreven in Brazilië. Niet enkel onze chocolade, meer en meer geldt dat ook voor koffie.”

belmoca

Lokale samenwerking

Hoe slaag je er als klein Belgisch bedrijf dan in om in dat gigantische land voet aan grond te krijgen? “Met een ervaren salesteam en een groot netwerk”, aldus Brecht. “Wij zitten echter in Londerzeel en dus werken we samen met lokale distributeurs en agenten. In Brazilië is dat een agentschap dat gespecialiseerd is in het importeren en vermarkten van kwalitatieve voedingsproducten. In elke regio hebben ze agenten om dat stuk van de markt te benaderen en te behartigen. Een hele uitdaging, want één zo’n regio is nog steeds 20 keer groter dan België.”

Belmoca focust er op de klassieke foodretail, zowel internationale ketens als lokale supermarkten. “De concurrentie is groot en elke regio heeft zijn eigen supermarkten. Wij onderscheiden ons met onze gearomatiseerde koffies. Al is het wel zaak om permanent creatief en innovatief te zijn om onze voorsprong te behouden. Dat doen we door in te spelen op lokale gebruiken en smaken. In Brazilië is panettone bijvoorbeeld heel populair, een broodcake die vooral in de kerstperiode wordt gegeten. Die specifieke smaak hebben we nu ook in een koffiecapsule en is er een groot succes.”

belmoca

Vertrouwen opbouwen

De samenwerking met het lokale agentschap loopt vlot volgens Brecht. “Ze zijn heel betrokken, omdat hun portefeuille van leveranciers beperkt is. We staan dagelijks met hen in contact voor de opvolging van de lopende projecten en om nieuwe opportuniteiten te bespreken. Ik ga zelf ook minstens twee keer per jaar ter plaatse. Volledige controle heb je echter nooit. Het is een vertrouwensrelatie die door de jaren is opgebouwd.”

“Dat vertrouwen is zeker voor Brazilië een belangrijk element. Een warm persoonlijk contact is een van de succesfactoren voor een goede zakelijke relatie. De mensen in Brazilië zijn open en vrolijk, een groot verschil met de meer gereserveerde houding in Europa. Dat wil niet zeggen dat contracten direct afgesloten worden. Je moet veel geduld hebben voor alles in de juiste plooi valt en er een beslissing wordt genomen. Maar zodra er een samenwerking is, zit je voor lange tijd goed. Werken en communiceren verlopen er sowieso meer informeel. Met onze agent in São Paulo communiceer ik bijvoorbeeld vooral via Whatsapp. Spaans of Portugees spreken helpt natuurlijk ook om vlot zaken te doen.”

Kansen en uitdagingen

Brazilië is een uitgestrekt land, het grootste van Zuid-Amerika en het vijfde grootste ter wereld. “Dat brengt heel wat uitdagingen met zich mee”, weet Brecht. “De logistiek is op zich geen probleem. Alles gaat met zeetransport via de Antwerpse haven en die kennis en expertise hebben we. Het zijn vooral de lokale importregels die het moeilijk maken. De regelgeving is complex en in elke regio van Brazilië anders. Gelukkig hebben we daar ons lokale agentschap voor.”

“De koffiemarkt zelf is zeker ook een uitdaging”, vult Emily aan. “Er is nog geen schaarste, maar door slechte oogsten en klimaatverandering staat de prijs op het hoogste niveau ooit. En dat zal de consument ook merken in de winkel. Of daardoor ook de consumptie van koffie zal afnemen, weten we niet, maar het is alleszins iets om rekening mee te houden. In 2023 hebben we geïnvesteerd in een nieuwe productielijn. Daarmee kunnen we alvast probleemloos die 100 miljoen capsules per jaar aan.”

Sinds kort is Brecht ook Global Ambassador voor Voka. “Ik vind het belangrijk dat Vlaamse bedrijven elkaar helpen in internationaal ondernemen. Ik kijk ernaar uit om mijn expertise ter beschikking te stellen van andere ondernemers. Wie vragen heeft over Brazilië, mag mij dus altijd contacteren. Voor ons blijft het alvast een focusmarkt, want het is een land met enorm veel groeipotentieel.”

Contactpersoon

Tuba Gungor

Adviseur Internationaal Ondernemen - Coördinator Jong Voka

Proximus

Artikel uit publicatie