Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Duurzame communicatie is een machtig instrument om de wereld te veranderen

Duurzame communicatie is een machtig instrument om de wereld te veranderen

  • 25/06/2024

De wereld mooier maken. Dat is de missie van communicatiebureau Idearté uit Sint-Truiden. Meedoen aan het VCDO-traject om zo duurzaam mogelijk te opereren, paste 100% in die visie. Maar Idearté wil ook zijn klanten overtuigen om duurzamer te communiceren. Want met effectieve communicatie kan je een grote positieve impact maken.

Patricia Robinne en Aline Ghys

Idearté werd opgericht in 1993, en is sindsdien uitgegroeid tot een gevestigde waarde in het communicatielandschap. 

Als full-service communicatiebureau helpen ze middelgrote (groei)bedrijven, organisaties en ambitieuze starters hun doelen bereiken, met brandings, campagnes en HR-communicatie die eruit springen. In 2021 won Idearté de HR-Award van Voka – KvK Limburg. 
 

Communicatie voor een betere wereld

Het voelde voor Idearté als een logische stap om in het VCDO-traject te stappen. Zaakvoerder Patricia Robinne: “We zijn altijd al bezig geweest met maatschappelijke meerwaarde in communicatie. Met communicatie heb je een invloedrijk instrument in handen om een duurzame beweging in gang te zetten. Je kan er effectief gedrag mee veranderen en van de wereld een mooiere plek maken.”

“Het VCDO-traject bood ons als kmo de kans om op een meer gestructureerde manier met duurzaamheid aan de slag te gaan. De eis om regelmatig te rapporteren dwingt je om actie te ondernemen. Voka reikt ook een aantal handige tools aan, ze zijn echt een gids in het duurzaamheidslandschap.”

Grotere impact 
“Het eerste jaar zijn we vooral bezig geweest met duurzaamheid binnen ons eigen bedrijf”, vertelt managing partner & online strateeg Aline Ghys. “Acties om afval te verminderen, papierverbruik te beperken, ons energieverbruik te verlagen … Maar we zagen al snel dat we onze grootste impact samen met onze stakeholders en klanten konden maken. De Voka-jury bevestigde dat en moedigde ons aan om daar verder op in te zetten: onze klanten overtuigen en helpen om op een duurzamere manier te communiceren.” 
 

Tools voor onderbouwde keuzes

“Het tweede jaar van ons traject hebben we ons vooral daarop geconcentreerd. We zijn tools gaan ontwikkelen die organisaties helpen om op een onderbouwde manier hun duurzaamheidsambities waar te maken, zoals de Communication Impact Circle. Die tool geeft richting en helpt om bewuste keuzes te maken in je communicatiestrategie. Je kan er als bedrijf of organisatie je communicatie concreet mee aftoetsen, bijvoorbeeld op inclusiviteit. Is onze boodschap echt inclusief, bereikt die iedereen?”

Iedereen duurzaamheidsexpert

“Naar de toekomst toe willen we van al onze medewerkers duurzaamheidsexperten maken, zodat ze onze klanten nog beter kunnen helpen met hun communicatie rond duurzaamheid. Daarvoor organiseren we opleidingen en workshops. Verder hebben we een vacature openstaan voor een communicatie-expert duurzaamheid. Dat alles met één doel: bedrijven helpen met beter communiceren over duurzaamheid, en met duurzamer communiceren.” 

Contactpersoon

Ilse Briers

Adviseur Duurzaam Ondernemen

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?
imu - vzw - Altez

Artikel uit publicatie