Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 27/09/2023

Transporteren via de binnenvaart is voor Omnibeton daarom niet de goedkoopste oplossing, maar het biedt zoveel troeven dat de keuze snel gemaakt was.

Bekijk de video of lees verder onder de afbeelding.

Omnibeton is een Hasselts familiebedrijf dat betonproducten produceert, zoals betonblokken naast de weg en geluidsmuren. Hun klanten zijn vooral aannemers actief in de wegenbouw. Hun kade langs het Albertkanaal laat toe om voor grote projecten voor de binnenvaart te kiezen.

In samenwerking met hun logistiek dienstverlener wordt een geschikt watergebonden terrein in de nabijheid van de werf gezocht, dit is vaak de grootste uitdaging. Van daaruit gebeurt de belevering van de werf just-in-time, met een aantal vrachtwagenshuttles die continu heen en weer rijden tussen kade en werf en zo het aantal roundtrips per dag maximaliseren.

Deze extra tussenstop maakt dat de binnenvaart-oplossing niet goedkoper is dan over de weg, maar heeft wel andere belangrijke troeven. Naast de evidente duurzaamheidsimpact (1 binnenschip haalt 40-50 vrachtwagens van de weg), worden ook de files rond Antwerpen/Brussel vermeden. De belevering van de werf is dus meer betrouwbaar, en ook het laden van het binnenschip op de kade kan beter ingepland worden in vergelijking met het wegtransport.

Een belangrijke randvoorwaarde om concurrentieel te zijn met het wegvervoer, is wel dat er voldoende volumes zijn om het schip vol te laten varen. Deze grotere volumes betekenen ook dat er meer vooraf geproduceerd moet worden en tijdelijk op de kade opgeslagen moet worden.  
 

Contactpersoon

Freija Fonteyn

Adviseur logistiek en mobiliteit

imu - vzw - bebat
imu - vzw - mediafin
imu - vzw - exact
imu - vzw - sigli
imu - vzw - edenred