Sinds deze ochtend zijn verschillende toegangswegen naar het havengebied van Gent opnieuw geblokkeerd. Een 24-uren boycot van het havengebied berokkent ettelijke miljoenen aan directe economische schade en weegt op de internationale reputatie van het havengebied. Het havengebied is van cruciaal economisch en dus maatschappelijk belang. Als actievoerders daar onverantwoord mee omspringen, is het moment van ordehandhaving aangebroken.
De honderden havenbedrijven zorgen er – rechtstreeks en onrechtstreeks - voor meer dan 60.000 jobs. De totale toegevoegde waarde is goed voor 7,39 miljard euro euro. (Bron: NBB) Zonder haven, zou de welvaart in onze regio er heel anders uitzien. Die essentiële positie maakt van de haven een geliefd doelwit voor al wie ontevreden is en dat publiek wil manifesteren. Met een paar strategisch geplaatste blokkades of gerichte acties, kan een buitenproportioneel grote schade berokkend worden. Maar havens zijn té belangrijk om onverantwoord mee om te springen.
Jan Geers, manager belangenbehartiging van Voka Oost-Vlaanderen en VeGHO (Vereniging voor Gentse Havengebonden Ondernemingen): “Een dag boycot van de havenactiviteit kost de Gentse havenbedrijven meer dan 20 miljoen euro aan toegevoegde waarde. En dat is zonder alle afgeleide schade buiten de haven gerekend. Een blokkade verstoort de normale stroom van een miljoen ton aan in- en uitgaande goederen. Net die immense flow maakt van onze havens de logistieke draaischijf en één van dé steunpilaren en troeven van de hele Vlaamse economie.”
Ook vandaag is er handhaving mogelijk als de openbare weg geblokkeerd wordt. Een signaal om paal en perk te stellen aan deze acties zou onderhand wel mogen gegeven worden en dat is dan ook de vraag die we bij de bevoegde politici neerlegden.
Jan Geers, manager Belangenbehartiging Voka Oost-Vlaanderen
Havens als gijzelaar
Door het overweldigende economische, en bijgevolg maatschappelijk belang, moeten havens beschermd worden tegen actiegroepen. “Als havenvereniging pleiten we voor een statuut die het cruciaal strategische belang van havens erkent. Acties, onder meer zoals vandaag, zouden dan via strikte handhaving onmogelijk moeten zijn," besluit Geers.