Zeg niet meer zomaar standenbouwer tegen Creaplan Group. Want deze innovatieve design company ontwerpt anno 2024 ook high end interieurs en organiseert bedrijfs- en sportevenementen, allemaal onder de noemer van ‘experiential marketing’. “We zijn high end op alle vlakken.”
Ceo Michael Debaveye en coo Vincent Lievens
Tekst Sam De Kegel - foto Wim Kempenaers
Een driedimensionale, reusachtige leeuwin op een holoscreen kijkt ons recht in de ogen zodra we binnenstappen bij Creaplan. Displays zijn slechts één van de vele technologieën die Creaplan inbouwt in hun beursstanden. “Ze zorgen voor een wow-factor, creëren een diepte-effect, zuigen de bezoeker naar de stand toe. Net zoals led-walls met 3D-content of een tunnel waarbij je inspeelt op alle zintuigen”, vertelt ceo Michael Debaveye. “Zo maak je vandaag het verschil in de beurssector. Alle sterke merken willen die beleving.”
Beleving
Dertig jaar geleden werd Creaplan opgericht door Ann Vancoillie en Dirk Deleu. In 2018 kwamen Michael Debaveye en Vincent Lievens aan boord, respectievelijk als ceo en coo. Michael: “Onze corebusiness blijft standen, maar tijdens de coronapandemie namen we een vliegende start in het segment van bedrijfsinterieurs (showrooms, vergaderzalen…), waarbij beleving centraal staat, net zoals bij onze standen. We zetten de klant op een voetstuk via aantrekkelijke interieurs. Elke werkgever moet zich vandaag flexibel opstellen tegenover zijn (toekomstige) werknemers, daar hoort ook een aantrekkelijke omgeving bij. Je ziet daar echt een inhaalbeweging, ook bij productiebedrijven. Ten slotte organiseren we ook bedrijfs- en sportevenementen via For Live, de Nederlandse specialist in live communicatieprojecten en online broadcasting, die we in 2021 overnamen.”
Creaplan is nu een Europese groep die zo’n 20 miljoen euro omzet draait. “We draaien 30% in de Benelux en 70% in de rest van Europa (en een stukje in VS en Dubai, red.). Grote wereldbeurzen trekken weg vanuit Brussel of Amsterdam, richting Milaan of Barcelona, waar we ook kind aan huis zijn. Wij zijn verplicht om onze klanten te volgen richting de leidende b2b-beurzen. De jongste vijf jaar zijn we verdubbeld in omzet, de volgende vijf jaar willen we graag verder evolueren op Europese schaal.. Het gaat terug goed in zowel de event- als interieursector. We moeten vooral een leidende rol in kwaliteit en innovatie blijven spelen én tegelijkertijd betaalbaar zijn en blijven.”
Een gevulde koelkast
Deadlines zijn heilig, Creaplan Group is vanuit de standenbouw gewoon om die te halen. Vincent: “Een beursstand heeft een strikte deadline, wij vertalen dat ook naar onze interieurs. Wij wijken nooit af van de gevraagde deadline. Eigenlijk zijn we high end op alle vlakken: in design, technologie, afwerking, timing én ondersteuning. De klant komt op zijn event of bij zijn stand, de koelkast is gevuld, hij wordt compleet ontzorgd.”
Een gedreven team van 75 medewerkers zorgt voor die ontzorging, aangevuld met een poule van 150 freelancers. “Vaak werken die tijdens piekmomenten fulltime voor ons. Binnen ons projectmanagementbedrijf hebben we designers, calculators, sales mensen, projectleiders én onze ateliermedewerkers, van schilders over schrijnwerkers tot de bouwers. We doen alles zelf, verticale integratie dus. De moeilijkst te vinden profielen zijn stielmannen die én technisch creatief zijn én klantgericht zijn. We voelen wel dat we steeds meer vakmannen, o.a. uit het luxesegment van de bouwsector, kunnen verleiden. Al onze medewerkers zijn ook oplossingsgericht.”
(lees verder onder de foto)
Displays, led-walls met 3D-content en tunnels zorgen voor een wow-factor, creëren een diepte-effect en zuigen de bezoeker naar de stand toe.
Circulaire standen
Duurzaam opbouwen en afbouwen staat ook hoog op de agenda. Vincent: “De stand moet er sowieso oogstrelend uit zien, maar duurzaamheid wordt steeds meer een differentiator. Onze standen zijn modulair opgebouwd vanuit aluminium frames (van buurman Aluvision, red.). Die zijn als het ware veertig jaar herbruikbaar. Ook de invulling is bij ons 100% recycleerbaar, via panelen die we hergebruiken of via circulaire doeken die we enkele jaren hergebruiken en die nadien een nieuw leven krijgen als rugzak. Onze tapijten en vloeren worden gerecycleerd, onze verlichting is led… We zoeken steeds naar de meest duurzame varianten in gans Europa, maar de kwaliteit moet even goed zijn en het prijskaartje mag niet duurder zijn.”
Sport als bindmiddel
In dit standen- en interieurbouwbedrijf geldt de leuze work hard, play hard. Creaplan is door Sport Vlaanderen ook erkend als ‘sportbedrijf’. Michael Debaveye: “We ‘sponsoren’ een eigen Creaplan padelterrein, we nemen samen deel aan loopwedstrijden of spelen voetbal en om de twee weken komt er een sporttrainer langs. Ook voor de sfeer en collegialiteit is dit super. De jongste twee jaar integreerden we hier 20 extra medewerkers, sport versoepelt die integratie. Het is ook handig voor werknemers met jonge kinderen om tussendoor op het werk even te sporten. Onze grootste troef zijn onze mensen. De lat ligt hoog met duidelijke afspraken en processen, maar tegelijkertijd creëren we een heel aangename omgeving. We hebben dan ook nauwelijks vertrekkers en vormen een hechte groep.”
Bij Creaplan wordt alles zelf gedaan, verticale integratie dus.
Voka viert jarige bedrijven
Samen met Voka kan je jouw bedrijf in de kijker zetten met een reportage in Ondernemersmagazine en visibiliteit op ons Jaarfeest.
Dit zijn de jubilarissen van 2024:
- 10 jaar: Billit en Luceda Photonics
- 15 jaar: AYA, HR Mentor & Revive
- 20 jaar: CTS Benelux, Oleum Olieslagerij, Projinit & Rederij De Gentenaer
- 25 jaar: APF Autoparts
- 30 jaar: Creaplan Group
- 35 jaar: Gent-Watertoerist
- 40 jaar: Bopro & Kresoft Systems
- 50 jaar: Coatinc Ninove
- 60 jaar: Cosmolift, Europabank, Scala & smartphoto group
- 75 jaar: Petersime Belgium
- 125 jaar: Vandemoortele
- 160 jaar: Steenbakkerij Vande Moortel
Ontdek ze allemaal via deze link