Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Bedrijfsgroei is meer dan extra personeel aan boord

Bedrijfsgroei is meer dan extra personeel aan boord

  • 25/06/2024

Bram Van Langendonck had de ondernemersmicrobe al vroeg te pakken. In 2015 richtte hij als student Salamander op, een Digital Product Studio die webapplicaties, websites en digitale platformen ontwikkelde. Samen met zijn team focust Bram anno 2024 op het digitaliseren van vastgoedkantoren. Die nicheaanpak bleek een slimme zet. Met dank trouwens aan een inspirerend Plato-traject, waarvan hij al zes jaar lid is.

Bram Van Langendonck 
● Leeftijd: 31 jaar
● Aantal jaren (mede)zaakvoerder: 9 jaar
● Wat is jouw levensmotto? 
“Elke dag doen wat je graag doet.”

In 2008 startte de digital native met een opleiding informaticabeheer, gevolgd door studies Graphic Design aan SyntraPXL en een bachelor Interaction Design aan de LUCA School of Arts.

Met die goedgevulde rugzak aan technische kennis was Bram klaar om zijn ondernemersdroom waar te maken. “Tijdens mijn tweede bachelorjaar zette ik mijn eerste stappen als student-ondernemer”, blikt Bram terug. “Samen met enkele medestudenten richtte ik Salamander op. In eerste instantie met een brede waaier van diensten, van webdesign over marketingadvies tot branding. Na onze studies besloten we om te focussen op webdevelopment en -design, waarbij we in tal van sectoren actief waren. In 2021 volgde een nieuwe fase in ons groeipad, met focus op de vastgoed­sector. Vandaag realiseren we zowat de helft van onze omzet via het digitaliseren en automatiseren van vastgoedkantoren en projectontwikkelaars. We zijn hun partner in het zo efficiënt mogelijk inkopen, verkopen en adviseren van hun klanten.”

Digitale scan

Met een team van drie ervaren vennoten, één vaste medewerker en een drietal freelancers heeft Salamander alle expertise in huis om immokantoren grondig door te lichten op digitaal vlak, een helder plan van aanpak uit te werken, een eenvoudig te beheren vastgoedwebsite te bouwen en een succesvol digitaliseringstraject op te starten. Bram: “We bieden vastgoedprofessionals de nodige tools om interne werkprocessen te optimaliseren, tijdrovende repetitieve handelingen te schrappen en te focussen op kwalitatief klanten­contact. Dankzij onze hands-on aanpak gaan we meteen over tot actie en kan een nieuwe website live gaan in amper acht weken!”

Accurate voortrajecten

Het automatiseren en stroomlijnen van interne werkingsprocessen, gecombineerd met een betere klantbeleving, is één ding. Daarnaast zetten Bram en zijn collega’s ook voluit in op het adviseren van web development agencies. “We ondersteunen hen in voortrajecten, zodat zij digitale klantenprojecten van bij de aanvraag zo nauwkeurig mogelijk en volgens de wensen van een klant kunnen afwerken. Om deze adviestaak zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren, hielden we in maart van dit jaar sparc* boven de doopvont. De komende jaren zullen we deze extra service verder uitbouwen.”

Inzetten op persoonlijke groei

Hoe kijkt Bram naar bedrijfsgroei? En op welk aspect is hij het meest trots sinds hij als student-ondernemer Salamander oprichtte? “Vroeger associeerde ik bedrijfsgroei steevast met extra personeel aan boord”, geeft Bram aan. “Vandaag voeg ik daar groei in klantenaanbod, expertise en vaardigheden aan toe. En natuurlijk ook persoonlijke groei, met medewerkers die hun talenten maximaal inzetten om de beste klantenservice te kunnen garanderen. Op dit vlak organiseren we binnen Salamander trouwens regelmatig check-ins, waarbij we voor elke collega – zowel vast als freelance – een uitdagend professioneel traject uitstippelen.”

"De Plato-avonden zijn een ideaal moment om even de waan van de dag achter mij te laten.

Inspirerend Plato-traject

Inspiratie voor dit proces haalt Bram onder meer uit het Plato-traject van Voka. “Ik ben al zes jaar lid van Plato, goed voor talloze boeiende netwerkavonden boordevol ondernemerstips”, aldus Bram. “Deze maandelijkse avondsessies zijn een ideaal moment om even de waan van de dag achter mij te laten en zakelijke ideeën en ervaringen te delen met collega-ondernemers. Er valt telkens zoveel te bespreken, van het aanwerven van nieuw talent over financieel beheer tot nieuwe verloningstechnieken. Omdat ik sommige deelnemers al lang ken, kunnen we in alle openheid ondernemersvraagstukken bespreken waarvan we soms wakker liggen. Het feit dat de gedeelde info in alle vertrouwen besproken wordt, is zonder twijfel de kers op de taart. Ik kan Plato alleen maar aanbevelen!” 




 

Contactpersoon

Phaedra Jordens

Adviseur Plato

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?
imu - vzw - Altez

Artikel uit publicatie