Bedrijfsleiders en managers denken vandaag veel meer dan vroeger na over de manier waarop ze leiding geven. Zo zien we dat bedrijven stilaan afstand nemen van de traditionele en hiërarchische organisatiestructuur en plaats maken voor andere organisatievormen. Samen met Executive Coach & Leadership Trainer Ben Sansen bekijken we enkele trends in leiderschap van wat dichterbij. “We stellen vast dat leidinggeven meer en meer een rol geworden is en veel minder een positie”, zegt Ben Sansen. “Een leider heeft niet meer de waarheid in pacht, maar inspireert anderen door zelf in de eerste plaats het goede voorbeeld te geven.”
Ben Sansen begeleidt als coach dagelijks ondernemers en managers. Tijdens één op één sessies scherpt hij hun harde en zachte skills aan en werkt hij met hen rond thema’s zoals leiderschap, people management, communicatie en samenwerking en stressmanagement. Jaarlijks trekt hij ook een aantal keer met enkele ondernemers naar het ongerepte Lapland voor een intens zesdaags leadership development programma.
Door al die ervaringen en expertise is hij perfect geplaatst om een aantal trends in leiderschapsontwikkeling te duiden. “De belangrijkste trend vind ik dat een leider vandaag veel meer een motivator is dan de persoon die eens even zegt hoe het moet”, vertelt Ben Sansen. “Vroeger was de verhouding tussen de baas en de medewerker duidelijk en simpel: iemand kwam naar zijn of haar werk en gedurende de werktijd voerde die persoon exact uit wat de leidinggevende vroeg. En in ruil daarvoor ontving hij of zij een loon. Voor wat, hoort wat en klaar. Vandaag functioneert dat niet meer. Medewerkers zijn veel beter opgeleid dan vroeger en ook veel mondiger. Ze kunnen en willen zelfstandig denken en beslissingen nemen. Een leider moet daardoor veel meer inspireren en motiveren en veel minder instrueren. Noem het dienend leiderschap: wat heeft mijn team nodig en hoe kan ik – als leidinggevende – hen daar best in ondersteunen.”
“Wanneer iemand de zaken op persoonlijk vlak op een rijtje heeft en een duidelijke missie heeft, geloven mensen ook dat die persoon geschikt is om leiding te geven aan hen.”
Ben Sansen
Masker
“Een tweede trend die volgt uit dat dienende leiderschap is dat een leider zich vandaag kwetsbaarder mag opstellen”, vervolgt Ben Sansen. “Ook een leider heeft onzekerheden en momenten dat hij het even niet meer weet. Vroeger mocht dat niet getoond worden en verstopten leidinggevenden zich achter een masker van alwetendheid. Vandaag creëert een leider net extra draagvlak door zich te laten helpen. Door open te staan voor suggesties van de medewerkers, maar ook door te investeren in zichzelf. Door een bijkomende opleiding te volgen of zich te laten bijstaan door een coach. Leiders tonen aan hun mensen dat ook zij willen groeien en stappen zetten in hun ontwikkeling. Levenslang leren is ook belangrijk voor leidinggevenden. (lacht).
Innerlijk kompas
Duidelijk is dat leiders mensen moeten enthousiasmeren, betrokkenheid moeten tonen en vooral een overtuiging moeten overbrengen. “Als leider ergens voor staan is daarom zeker ook een trend”, weet Ben Sansen. “Je moet normen en waarden aanhangen en verdedigen. Mensen willen een baas met een sterk innerlijk kompas. Dat kompas bepaalt de richting die hij of zij met de organisatie uit wil. We noemen dat purposeful leadership. Zoals eerder gezegd was werken vroeger voor veel mensen een zakelijke transactie. Vandaag komen medewerkers naar jouw bedrijf wanneer ze geloven in jouw purpose, in jouw doel. Het gaat bij modern leiderschap veel meer om het proces dat richting geeft aan een bedrijf en dat zorgt voor samenhang tussen een groep mensen, dan om de persoon van de leider.
Leidinggeven draait echt niet meer om de positie, om het businesskaartje met de ronkende titel dat je kan tonen. Leiderschap komt vanuit de persoon en zijn of haar idealen. Wanneer iemand de zaken op persoonlijk vlak op een rijtje heeft en een duidelijke missie heeft, geloven mensen ook dat die persoon geschikt is om leiding te geven aan hen. Moderne medewerkers volgen een baas omwille van overtuigingen, karakter en motieven en niet om de functietitel.”
Vertrouwen en afstand
“Een laatste trend die ik zeker nog wil aanhalen is het feit dat leiders veel meer vertrouwen hebben of moeten hebben in hun medewerkers”, besluit Ben Sansen. “Onze maatschappij én ondernemingen veranderen ongelooflijk snel. De bedrijfsprocessen en de technologie worden steeds complexer. Een leider kan daardoor niet meer alles zelf begrijpen of doen. Je moet loslaten en medewerkers vertrouwen geven. Wanneer je vervalt in micromanagement omdat je toch alles wil blijven controleren, verlies je het zicht op het bredere plaatje. Ik raad ondernemers eerder het tegendeel aan. Durf regelmatig eens voldoende afstand te nemen. Maak tijd voor jezelf, om te herbronnen, zowel persoonlijk als zakelijk. Je zal zien dat je bedrijf en je medewerkers er wel bij varen."
Dit zijn de vier leiderschapstrends:
- Dienend leiderschap
- Levenslang leren
- Purposeful leadership
- Vertrouwen geven