Om als bedrijf goed te functioneren is een efficiënte en gestroomlijnde supply chain één van de belangrijkste sleutels tot succes. Het Kempense bedrijf Easy Systems - gespecialiseerd in interne transportsystemen, logistieke oplossingen en aluminium profielconstructies – grossiert in oplossingen om jouw interne workflow te optimaliseren. “We bedenken en ontwikkelen zowel standaardproducten als complete oplossingen op maat”, zegt general manager David Taverniers. “Op die manier creëren we voor bedrijven uit zeer diverse sectoren een eenvoudigere, goedkopere en efficiëntere productflow.”
Een bezoek aan de Easy Systems-vestiging in Geel is een belevenis op zich. In de ruime fabriekshallen puzzelen medewerkers op basis van gedetailleerde plannen verschillende modules voor transportsystemen in elkaar. Kris kras door elkaar staan – omringd door torenhoge rekken met materiaal – de bouwstenen van wat een op maat gemaakte logistieke oplossing moet worden. “Onze op maat ontworpen installaties assembleren we steeds deels hier in onze gebouwen”, legt plant & operations manager Wim Vandewijer uit. “Eenmaal afgewerkt en getest vertrekken ze naar de klant. Daar ter plekke monteren onze mensen het geheel dan af en gaan we er ook voor zorgen dat de installatie vlekkeloos functioneert. Die manier van werken zorgt ervoor dat je op sommige dagen hier amper kan manoeuvreren en dat je een dag later in een bijna verlaten fabriekshal kan staan. (lacht).
Enkel met de beste technische mensen, die werken met moderne technieken, kan je als bedrijf bepalend blijven.
David Taverniers - general manager Easy Systems
Opstart
In de Benelux is Easy Systems vandaag gekend en gewaardeerd als producent van dit soort van ingewikkelde en op maat ontworpen transportsystemen. Maar uiteraard is deze expertise niet zomaar uit de lucht komen vallen. “In 2007 kreeg ik de vraag om de producten van het Nederlandse merk Easy Conveyors in België te gaan verdelen”, vertelt David Taverniers, oprichter en general manager van Easy Systems. “Aangezien ik al wat jaren actief was in de sector van de automatisatie, had ik daar wel oren naar. Alleen wilde ik dit niet doen in dienst van, maar als een volwaardige partner van dat bedrijf. Zo is Easy Systems opgericht en de eerste jaren verdeelden we vanuit Tienen enkel het - zeer uitgebreide - gamma van Easy Conveyors.
Assembleren en engineeren
Easy Systems kreeg intussen ook al meer en meer de vraag van klanten om transportsystemen aan te passen specifiek voor hun productieproces. “We waren daardoor niet langer enkel een leverancier van gestandaardiseerde supply chain oplossingen, maar begonnen eigen tekeningen te maken en beschikten intussen ook over een eigen constructieafdeling”, vervolgt David Taverniers. “Hierdoor verhuisden we in 2012 naar Herentals, waar we ruimte hadden om te groeien en ook centraler gelegen zijn om Nederland en Duitsland te bedienen. De focus op eigen assemblage en engineering die bleef alleen maar groeien en ook onze omzet ging jaarlijks de hoogte in. In 2019 verhuisden we naar een nieuwe modernere vestiging in Geel.
In tussentijd was Easy Conveyors echter overgenomen door een Zwitsers bedrijf. Dat bedrijf was vooral geïnteresseerd in de rollenbanen van Easy Conveyors en er was eigenlijk weinig interesse in de andere technieken uit de productcatalogus. Voor ons was dat een probleem. Want doordat de Zwitsers stopten met het op grote schaal produceren van de componenten voor die andere technieken, gingen de leveringstermijnen de hoogte in én stegen de prijzen. De enige oplossing in 2020 was de activiteiten zelf over te nemen. Vanaf dat ogenblik waren we dus naast een verdeler en producent van logistieke transportsystemen, ook de trotse eigenaars van een eigen sterk merk.”
Versterking
In die periode stapte ook Wim Vandewijer (de schoonbroer van David Taverniers) in het bedrijf om de operationele leiding voor zijn rekening te nemen. Intussen is hij mede-eigenaar en zetten ze samen de koers van het bedrijf uit. “Door de stevige groei werd het voor David steeds moeilijker om alles alleen te bolwerken”, weet Wim Vandewijer. “Gedurende de 25 jaar die ik werkte bij een paar grote technologische bedrijven dwaalde mijn focus steeds verder af van het zuiver technische. De vraag van David om hem te ondersteunen bij het uitbouwen van Easy Systems kwam echt op het juiste moment. Ik kan me nu terug bezighouden met mijn echte passie, de techniek. In een bedrijf als Easy Systems zijn de functies veel minder afgelijnd dan in grotere, en dat sprak me heel fel aan. Je werkt meer als een generalist die inspraak heeft over de bredere werking van een firma. Als plant & operations manager volg ik de werking van alle afdelingen en kan ik mijn vinger echt aan de pols van het bedrijf houden.
Van nature uit ben ik een technieker. Van opleiding en karakter iemand die steeds het waarom van de dingen moet kennen en tracht te begrijpen. Dat helpt enorm bij het begrijpen van problemen en de uitdagingen, waardoor we automatisch dichter bij de oplossing komen. Ik ben verantwoordelijk voor de planning en de productie en David focust zich op de klanten en hun noden. Daar ligt zijn grootste talent. Met vijfentwintig jaar ervaring in de sector en een ongelofelijk talent in het doorzien van elk logistiek probleem levert hij voor de klant steeds de juiste oplossing voor elke specifieke uitdaging. En daarna is het aan de rest van het bedrijf om die visie te vertalen naar de perfecte installatie.”
Complexe systemen op maat
Het bedrijf is in bijna twintig jaar uitgegroeid tot een flinke organisatie, die intussen wereldwijd actief is. In totaal werkt Easy Systems vandaag voor 1.682 klanten in tweeëndertig landen en zal in 2023 een omzet van veertien miljoen euro gerealiseerd worden. “Je vindt onze systemen terug in bijna alle Europese landen”, somt David Taverniers op. “Maar ook in Canada, de Verenigde Staten, Dubai, India, China, Australië, Cuba, Brazilië, Ghana en Zuid-Afrika.
Het grootste deel van onze omzet – zo’n 70% - draaien we nog steeds in de Benelux, maar ons marktaandeel in de rest van de wereld stijgt gestaag. Eigenlijk kan je onze projecten in twee delen opsplitsen. Voor onze Benelux- klanten (dat wil zeggen klanten waarvan de hoofdzetel in de Benelux ligt) ontwerpen, bouwen én plaatsen we complete interne transportsystemen. Dat gaat van transportbanden en kettingsystemen, over rollen en rollenbanen tot doorrolstellingen. Modules voor het optimaliseren van productie of logistieke omgevingen zoals ergonomische inpaktafels of pickkarren kunnen eveneens met haast onbegrensde mogelijkheden ontworpen en gemaakt worden.
Ook kunnen we voor deze klanten verpakkingssystemen, weegeenheden, telescoopbanen of pick-to-light systemen integreren. Deze projecten die steeds bestaan uit een combinatie van standaardoplossingen met systemen op maat tekenen en assembleren we in onze vestiging in Geel. In de Benelux gaan we deze installaties ook bij de klant opbouwen en onderhouden. De enige uitzondering die we maken is dat we voor Benelux-klanten die internationaal opereren dit soort projecten ook in hun buitenlandse vestigingen gaan opbouwen.”
Unieke configurator
Klanten van buiten de Benelux kunnen hun interne transportsystemen uiteraard ook bij Easy Systems bestellen. Zij ontvangen deze echter als grote bouwpakketten, die ze zelf in elkaar moeten zetten. “Het is onmogelijk om wereldwijd onze projecten op maat met geïntegreerde ondersteunende systemen te gaan plaatsen”, verduidelijkt Wim Vandewijer. “Zelfs voor een bedrijf gespecialiseerd in transportsystemen
is dat operationeel en logistiek niet haalbaar(lacht). Wel kunnen deze klanten – net zoals de Benelux-klanten trouwens – hun gewenste transportband online configureren met onze unieke online engineering tool. In deze door onszelf ontwikkelde configurator geven ze zelf alle mogelijke parameters in.
Automatisch stelt dit systeem dan een oplossing samen, gebruik makend van alle standaardcomponenten waarover we beschikken. De samensteller kan zo vaak als gewenst aanpassingen doen, parameters toevoegen of verwijderen, zonder een nieuwe configuratie te moeten starten. Wanneer het resultaat helemaal naar wens is, geneert de configurator de gewenste transportband en kan de klant een layoutbestand downloaden. Achterliggend is de volledige tekening – met alle technische specificaties en benodigde onderdelen eveneens klaar. Op basis van deze file stellen we dan de bestelling samen, die vertrekt naar de klant. Deze pakketten stellen we samen en versturen we vanuit onze vestiging in Geel. Op deze manier kunnen we onze wereldwijde klanten transportsystemen opgebouwd uit standaardonderdelen aanbieden, die wel volledig zijn samengesteld op maat én naar de noden van hun productieomgeving. In tussentijd bouwde Easy Systems een uitgebreid netwerk uit aan vaste partners voor de samenbouw en installatie ter plaatse.”
Blijven groeien
Dankzij deze diversiteit aan standaardproducten en -oplossingen, aangevuld met een eigen team van engineers en ervaren technici, kan Easy Systems klanten in de Benelux en de rest van de wereld de beste technische en economische oplossing garanderen. “Omdat we intussen zo’n uitgebreid gamma aan technieken en oplossingen aanbieden is ons bedrijf vandaag opgesplitst in vijf divisies”, vertelt David Taverniers. “Elk van die divisies heeft een eigen specialiteit en een eigen doelgroep. Met DCS, wat staat voor Dynamic Conveyor Solutions, ontwikkelen we de complexe transportsystemen op maat voor productie, automatisering en intralogistieke projecten. Aluvice ontwerpt en produceert aluminium profielen en constructies. Easy Conveyors is ons merk voor de standaardtoepassingen van conveyor modules en componenten. Hercules is onze divisie die telescopische conveyors ontwerpt en bouwt. Met deze conveyors kan je makkelijk, efficiënt
en ergonomisch vrachtwagens en containers laden en lossen. En Roller Company ten slotte is ons handelsbedrijf dat rollen voor rollenbanen op de markt brengt.
Elke divisie wil vooral een hoogwaardig supply chain proces creëren voor onze klanten. We willen hun succes verhogen door hun processen te verbeteren en hun productieruimte maximaal te benutten. Je vindt onze oplossingen terug in verschillende sectoren. Uiteraard in logistiek en distributie, maar ook in de farmacie, de voedingsindustrie, de automobielsector en bij machinebouwers. Onze ambitie is om te blijven groeien en zo nog meer bedrijven bij te staan in hun zoektocht naar logistieke oplossingen. Om dit te doen, moeten we innovatief blijven en permanent nieuwe toepassingen bedenken en ontwikkelen. Hiervoor investeren we voortdurend in mensen en middelen. Want enkel met de beste technische mensen, die werken met moderne technieken, kan je als bedrijf bepalend blijven.”
Lees meer
Pieter Neels waagde De Sprong met Astra+
Als ondernemer heb je de unieke kans om je eigen visie te realiseren en impact te maken. Net dat vooruitzicht stimuleerde Pieter Neels om Astra+ op te richten.
Kamers van Koophandel in het buitenland: Roemenië
Deze maand trekken we naar Boekarest (Roemenië). Alain Schodts is er Executive Director van de Belgian Luxembourg Romanian Moldovan Chamber of Commerce.
Hoogst haalbare VN-erkenning voor BelOrta, Willemen Groep en Smulders
Drie bedrijven uit de regio Mechelen-Kempen mogen zich vanaf nu Duurzaamheidsambassadeur van de Verenigde Naties noemen. Het is de allereerste keer dat bedrijven uit deze regio zo'n erkenning behalen. Het gaat om BelOrta (Sint-Katelijne-Waver), Willemen Groep (Mechelen) en Smulders (Arendonk).
Voka: "Bedrijven krijgen uitstel tot eind april 2025 voor verplicht registreren opleidingen"
Bedrijven zullen uitstel krijgen tot eind april 2025 om opleidingen te registreren en door te geven, via een online tool van de overheid. Dat verneemt Voka in de commissie Sociale Zaken van de Kamer. Daar is een meerderheid gevonden voor het uitstel van de Federal Learning Account (FLA). De eerdere deadline van 30 november 2024 vervalt. Onder meer door druk vanuit Voka.