Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 04/11/2024

Met FRITEL, Jessa Ziekenhuis en Ter Heide dingen dit jaar drie straffe ondernemingen en instellingen mee voor de HR-Award 2024. Met deze prijs wil Voka – KvK Limburg organisaties die opmerkelijke prestaties leveren op het vlak van HR belonen. We lichten enkele kernpunten van hun HR-beleid toe.

 

Fritel

FRITEL wil in Europa als merk een inspirerende en innovatieve oplossing zijn voor klein elektro in elke keuken met bijzondere aandacht voor mens, milieu en maatschappij.

De strategie van het Hasseltse bedrijf is gebaseerd op een mensgerichte aanpak met voortdurende innovatie. De HR-visie is op deze manier nauw verweven met de algemene bedrijfsstrategie en missie. FRITEL is ervan overtuigd dat aandacht voor de mens essentieel is voor het succes van de onderneming. Hun HR-strategie omvat daarom ook de volgende kernpunten:

  • Luisteren naar de medewerkers: FRITEL organiseert regelmatig korte enquêtes en heeft een anonieme folder waar medewerkers hun zorgen en ideeën kunnen delen. Daarnaast werkt het bedrijf met een vertrouwenspersoon – is niet verplicht gezien het aantal werknemers - en krijgt iedere nieuwe collega een mentor, de FRlTEL-Angel, die hen begeleidt en ondersteunt.
  • Positieve en dynamische werkcultuur: Het bedrijf bevordert samenwerking, open communicatie, erkenning en waardering. Innovatieve ideeën worden omarmt en successen gedeeld. Regelmatige teambuildingsactiviteiten, FRlTEL-drinks en interne nieuwsbrieven worden georganiseerd om de betrokkenheid en creativiteit te stimuleren.
  • Work-Life: Het bedrijf biedt flexibele werkopties aan zoals extra thuiswerkdagen tijdens vakanties en het stimuleert werknemers om hun tijd efficiënt te beheren. Ook wordt er extra ondersteuning geboden bij persoonlijke issues bv. een echtscheiding.
  • Groeiplannen: Als lerende organisatie investeert FRITEL graag in de ontwikkeling van hun medewerkers. De onderneming biedt jaarlijks opleidingen aan in overleg met de werknemer. Recent is men ook gestart met groeigesprekken en - trajecten met een focus op talent management.

 

Jessa Ziekenhuis

Het Jessa Ziekenhuis in Hasselt staat al vele jaren voor warme, kwaliteitsvolle, topklinische en innovatieve zorg en dit zijn de fundamenten waarop we verder kunnen bouwen. Maar Jessa heeft moeten vaststellen dat de zorg van de toekomst een andere aanpak nodig heeft. Om in de termen van haar nieuwbouwproject te blijven "het is tijd om een verdieping bovenop onze fundamenten te zetten".

Met de leidinggevenden als Jessa-ambassadeurs heeft het ziekenhuis concreet zes strategische prioriteiten bepaald en stellen ze dat de "Wij van Jessa" die hun cultuur en leiderschap omhelst als conditio sine qua non om de strategie succesvol te realiseren. Dit vertellen ze onder andere via ‘Jij=Wij’ die ze dit jaar lanceerden.  ‘Jij=Wij, samen maken wij Jessa met talent en passie’ staat voor: Wij van Jessa vormen samen één team. De Jessa-strategie waarmaken lukt enkel als iedereen zijn of haar rol actief opneemt als onmisbare schakel in het team. Hierbij hanteren ze ook verschillende waarden zoals open dialoog, verantwoordelijkheid en eigenaarschap, daadkracht, leiderschap opnemen, ...

Hun Employer Branding strategie zit vervat in "The Art of Caring" en wordt zowel intern als extern ingezet. Als ziekenhuis biedt Jessa niet alleen de grootste zorg aan hun patiënten en hun familie. Ook de artsen en medewerkers verdienen een warme werkomgeving. Het is immers dankzij ieders individuele inzet dat Jessa haar slogan ‘The Art of Caring’ kan waarmaken. Van de zorgkunstenaars tot de IT-toppers: allemaal zijn ze dagelijks in de weer met de kleurrijke invulling van het zorgverhaal. Ieder met een eigen stijl en eigen talenten. Samen creëren ze een dynamische, innovatieve en ondernemende plek die warmte uitstraalt. Een warmte die ze dankzij het oprechte enthousiasme van hun medewerkers op hun patiënten overbrengen.

 

Ter Heide

Als een gespecialiseerde voorziening voor personen met een handicap streeft Ter Heide naar het hoogst mogelijk levensgeluk van hun bewoners door cliëntgericht te werken. Hiernaast streven ze ook naar het zo hoogst mogelijk werkgeluk bij hun medewerkers. Deze twee doelstellingen zijn even belangrijk net omdat Ter Heide ervan overtuigd is dat tevreden, gelukkige medewerkers zorgen voor een betere ondersteuning aan de bewoners en hun netwerk.

Om het levensgeluk van de bewoners te bevorderen willen ze:

  • Verwachtingen, wensen en behoeftes van cliënten en hun netwetwerk maximaal vervullen.
  • Zorgen voor een kwaliteitsvol leven voor de cliënt.
  • Zorgen voor flexibele, kwaliteitsvolle, deskundige en snelle oplossingen op maat voor cliënt en het netwerk

Om het werkgeluk voor hun medewerkers te bereiken spelen ze in op drie essentiële medewerkersbehoeftes:

  • Autonomie: invloed hebben en mogen uitoefenen op eigen werk, welke taken ze graag doen en hierin uitblinken.
  • Binding: verbinding voelen met de missie en elkaar, inzetten op teams, verbindende communicatie, teambuilding.
  • Competentie: eigen talenten en krachten inzetten en hierin groeien.

Als HR zet men daarom in op een platte organisatiestructuur, een teamgerichte organisatiecultuur en dit vanuit een vorm van dienend leiderschap.

In het zorglandschap noemt Ter Heide zich een pionier in het neerzetten van HR-begeleiding op de werkvloer, en dat via interne procescoaches die vanuit een talentvisie en expertise begeleiden. Zo stimuleren ze ze medewerkers en teams met oog voor de ontwikkeling van duurzame trajecten waarin werkgeluk en zelforganisatie centraal staan. HR implementeert en professionaliseert nieuwe HR-processen vanuit medewerkersbeleid. Procescoaches, maar ook andere HR-experten coachen, adviseren en zorgen voor ontwikkeling van leidinggevenden en medewerkers voor optimale werkomstandigheden die de medewerkers én de bewoners ten goede komen.

Met dank aan

Contactpersonen

Dario D'Arpino

Woordvoerder

Mohamed Abidar

Adviseur arbeidsmarkt

De barrier - structurele partner voka limburg
Trixxo
KPMG
Alk Reismakers - partner Voka - KvK Limburg
propaganda logo limburg
ING
Logo Mensura
Logo SD Worx
groep jam