Koen Beckers is de lokale Voka-ambassadeur die we deze maand in de kijker zetten. Hij staat mee aan het roer van Breetec, een nichebedrijf met een sterke positie op de internationale markt. Een gesprek over innovatie, investeren in kennis en expertise, en de uitdagingen van internationaal zakendoen.

Koen Beckers
Leeftijd: 42 jaar
Aantal jaren in het bedrijf: 16
Levensmotto? “Het glas is altijd halfvol”
In 2015 nam Koen Beckers samen met zijn zus Sandra het stokje over van hun vader bij Breetec, marktleider in veiligheidsventielen voor productiesilo’s. Samen met partners André Lippens en Jan Meyers staan zij aan het roer van het Breetec-schip. “Sandra en ik brengen frisse ideeën en een vernieuwende visie, waarin innovatie en onze sterke familiewaarden centraal staan”, zegt Koen. “André en Jan zetten hun uitgebreide ervaring in de industrie in om de koers van het bedrijf te helpen bepalen.”
Van bijberoep tot internationaal bedrijf
Breetec maakt veiligheidsventielen die worden gebruikt voor productiesilo’s in de biogas- en chemiesector. “Ons verhaal begon begin jaren 80, toen onze vader Pierre Beckers als zelfstandig technisch tekenaar in bijberoep het concept voor een ademventiel met gewicht ontwierp in zijn huiskamer in Bree. Van bijberoep groeide die nevenactiviteit uit tot een mooi, internationaal opererend familiebedrijf.”
Alles in eigen huis
Breetec ontwikkelt de ventielen volledig zelf. “We hebben daarvoor alle kennis en expertise in huis”, aldus Koen. “Met onze ademventielen zijn we nu in elk continent aanwezig, maar ze worden voornamelijk gebruikt in Europa, het Midden-Oosten en Noord-Amerika. Wereldwijd hebben we eigenlijk maar twee grote concurrenten. We sturen de ventielen op naar de klanten, maar we voorzien ook wereldwijd ‘service on-site’.
Groeispurt
“Van ademventielen hebben we onze activiteiten, via organische groei en overnames, gaandeweg uitgebreid naar metaalconstructies voor de industrie en chemie. 10 jaar geleden deden we een grote overname in het buitenland en sindsdien hebben we een aanzienlijke groeispurt doorgemaakt. Waar we eerst voornamelijk als onderaannemer voor grote contractors fungeerden, hebben we ons gepositioneerd als contractor die een totaalpakket van mechanische projecten aanbiedt.”
Focus op innovatie
Breetec profileert zich als kennisbedrijf dat continu investeert in engineering en innovatie. “Die focus op innovatie zorgt dat we voorop blijven lopen in de branche en kunnen inspelen op de veranderende marktbehoeften. Het internationale aspect is daarbij cruciaal, want we moeten ons handhaven in een competitieve en soms uitdagende markt. Het is belangrijk om continu zichtbaar te blijven. Je moet relaties opbouwen en nieuwe markten verkennen, maar dat vraagt tijd. Het gras groeit niet sneller door eraan te trekken, zeg ik altijd.”
Breese ondernemersnoden
Over relaties opbouwen gesproken: Koen is ook Voka-ambassadeur in Bree. Welke noden leven er zoal bij lokale ondernemers? Koen: “Ik hoor dat de vergroening van het stadscentrum zeker wordt gewaardeerd. Maar vooral de kleinere handelaren maken zich zorgen dat er een tekort aan parkeerplaatsen gaat ontstaan, wat natuurlijk nadelig is voor hun bereikbaarheid en omzet. Niemand wil dat het stadscentrum leegloopt, zoals in andere steden al is gebeurd. Daarnaast zien de ondernemers graag een verdere ontwikkeling van industrieterreinen om het groeiende aantal bedrijven onderdak te bieden.”