Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Hybride

Onbetaalde facturen blijven een permanente zorg in het bedrijfsleven, zeker in crisistijd

Inleiding

De redenen waarom een klant laat betaalt, zijn zeer divers: financiële problemen, moedwil, klachten, eigen betaaltermijn, … Correct reageren op al deze ‘argumenten’ is niet altijd evident.

Tijdens deze opleiding schetsen we het belang van goed betaalgedrag en nadien gaan we op een zeer praktijkgerichte manier aan de slag. We verpakken het financiële doel in een commercieel, klantvriendelijk kleedje. Gevolg: jouw klant betaalt én wil klant blijven. Vaak realiseert hij nog meer omzet dan voordien. 

Didactische aanpak

Het wordt een interactieve training waarbij we diverse policies en werkwijzen bespreken. De combinatie van theorie en praktijk met eenvoudige handvaten zodat de inhoud zeker blijft plakken.

1. Effectief debiteurenbeheer

Inleiding

  • Belang van correct betaalgedrag

Preventieve acties

  • Goede afspraken maken goede vrienden
  • Ken je klant (en prospect)
  • Kwaliteit in denken en doen doorheen het hele ondernemingsproces

Curatieve acties

  • Wat, wie, wanneer  en hoe volg je niet betalers op?
  • Intern of externe acties?
  • Finance of sales?
  • Eigen belang of samen sterk?
  • Kredietverzekering of factoring? 

Belangrijkste (nieuwe) spelregels 

  • Wetgeving consumenten
  • Wetgeving voor B2B
2. Debiteurenbeheer: Klanten in nood

De consument

  • Van budgetbegeleiding tot collectieve schuldenregeling

De onderneming

  • De gerechtelijke reorganisatie
  • Het faillissement

Welke externe acties zijn mogelijk?

  • Minnelijk of juridisch
  • Bemiddeling of arbitrage
  • Hoe de IOS- procedure gebruiken?
3. Telefonisch debiteurenbeheer

Telefonisch invorderen, hoe doe je dat? 

  • Outbound en inbound
  • Inhoudelijk (de diverse stappen) 
  • Vormelijk (stem, correct taalgebruik,  juiste vragen juist stellen, stiltetechniek, glimlach, …)
  • Diverse onderhandelingstechnieken
  • Oefeningen

Hoe stel je de klant centraal?

  • Assertiviteit – agressie – subassertiviteit
  • Empathie
  • Actief luisteren (‘ANNA’ , ‘NIVEA’); Altijd navragen, nooit aannemen; niet invullen voor een ander
  • Human2Human  
  • Actie – en reactieoefeningen 

Klantvriendelijk invorderen

  • Hoe omgaan met crisissituaties? 
  • Hoe omgaan met klanten die zich lastig gedragen?
  • Hoe omgaan met persoonlijke aanvallen?
  • Hoe positief formuleren? (ook bij negatieve boodschappen)  
4. Schriftelijk debiteurenbeheer: rappelbrieven

De geschreven aanmaning

  • Taal
  • Vorm
  • Stijl
  • Inhoud

Toepassen van marketingprincipes op de aanmaning

Nudgingprincipes

“Ideale rappelbrief” voor jou

Aanpassing van jouw eigen brieven

Praktisch

  • De 3 eerste sessies gaan online door. Om deel te nemen, heb je enkel een goede internetverbinding nodig.
  • Interactiviteit is gegarandeerd, al jouw vragen kan je stellen via Q&A of chat.
  • De 4e sessie gaat klassikaal door in onze vestiging in Geel, Kleinhoefstraat 9/2440 Geel

Doelgroep

Iedereen die begaan is met correct betaalgedrag van klanten

Ik schrijf me in

Deze opleiding in je eigen bedrijf?

Jouw expert

Marleen Miechielsen - Miechielsen Training & Consulting (MTC)

Marleen Miechielsen startte haar carrière in op de verkoopafdeling bij Graydon Belgium (toen nog Dongelmans International) in 1988. Nadien werd zij verantwoordelijk voor het incassokantoor. Daar heeft ze de praktijk geleerd van het debiteurenbeheer. Vanuit de ervaring die zij daarbij opbouwde, is zij gegroeid tot een gewaardeerd consultant/ trainer.

Aanvankelijk was haar vakgebied enkel het creditmanagement maar later bekwaamde ze zich ook in communicatietrainingen in de meest brede zin van het woord. Ook timemanagement is voor haar heel belangrijk.

Ze is auteur van diverse boeken over debiteurenbeheer.

Marleen Miechielsen

Bespaar en schrijf je in voor het gehele traject of kies voor één of meerdere van de vier sessies:

Telkens van 13.30u tot 17.00u

Past deze datum niet of is de opleiding volzet, klik dan hier voor een actueel overzicht.

Wanneer

Prijs

Leden:
€735 (excl. btw)

10% korting vanaf een 2de deelnemer van hetzelfde bedrijf

Niet-leden:
€1110 (excl. btw)

Voorwaarden

Lees hier onze voorwaarden.

KMO-portefeuille

Bespaar tot 30% op jouw deelnameprijs. Het projectbedrag is €735/leden en €1110/niet-leden. Vanaf de 2de deelnemer van hetzelfde bedrijf is het projectbedrag als lid van Voka €661,5. De aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Ons registratienummer is DV.O104982. Je kan hiervoor 14 opleidingsuren en het thema financiële geletterdheid ingeven. Klik hier voor meer info.

KMO-portefeuille

Meer info?

Wanneer

Prijs

Leden:
€735 (excl. btw)

10% korting vanaf een 2de deelnemer van hetzelfde bedrijf

Niet-leden:
€1110 (excl. btw)

Voorwaarden

Lees hier onze voorwaarden.

KMO-portefeuille

Bespaar tot 30% op jouw deelnameprijs. Het projectbedrag is €735/leden en €1110/niet-leden. Vanaf de 2de deelnemer van hetzelfde bedrijf is het projectbedrag als lid van Voka €661,5. De aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Ons registratienummer is DV.O104982. Je kan hiervoor 14 opleidingsuren en het thema financiële geletterdheid ingeven. Klik hier voor meer info.

KMO-portefeuille

Meer info?