Leer in 5 dagen de knepen van het hedendaagse sales-gebeuren. Tijdens deze sessies zullen je ogen opengaan. Wat de meeste van je collega-verkopers niét doen, daar zal jij vanaf nu het verschil maken.
Inhoud
- Ken de do's en don'ts van het prospecteren
- Formuleer je boodschap helder en bondig en ken de essentiële elementen van een goede pitch
- Zorg ervoor dat je boodschap bij élke gesprekspartner blijft hangen
- Peil op een strategische wijze naar de essentiële behoefte van je klant
- Motiveer je klant om je vragen te beantwoorden door gebruik te maken van verschillende vraagtechnieken
- Ken de communicatievormen en -houdingen die het snelst leiden tot een deal
- Weet hoe je weerstanden bij de klant kan neutraliseren
- Zorg voor een toegevoegde waarde voor je klant
- Weet hoe je jouw bedrijf en het aanbod nog sterker op het voorplan kan zetten
- Scoor in opvolging en nazorg bij je klant
Het gaat om heel interactieve classes waarbij er voldoende ruimte is om het geleerde in te oefenen in de praktijk en ervaringen en best practices gedeeld worden. We werken met een beperkte groep van maximum 12 deelnemers, dus met maximaal leereffect.
Op het einde van dit traject ben jij in staat om een sales groeiplan op te stellen. In een kort document vat je samen welke inzichten je bekomen hebt, hoe je deze in de praktijk gaat omzetten, wie en wat je nodig hebt om er een succes van te maken en hoe je dit gaat volhouden. Wat je geleerd hebt zet je dus meteen om in de praktijk in jouw bedrijf!
Doelgroep
Van startende sales medewerkers tot ervaren sales verantwoordelijken die graag hun kennis willen opfrissen. Deze opleiding is voor iedereen die met klanten onderhandelt om een verkoop af te sluiten: verkopers, account managers, sales managers, verkoopsleiders, …
Ontdek de inhoud van de 5 sales classes
Wil jij meer impact krijgen op je prospect? Wil je jezelf en je prospect wakker houden met verfrissende inzichten? Wil je een bijdrage leveren aan een sterkere accountbeleving?
Inhoud
- Prospectie: do's en don'ts
- Gesprekken met prospecten: hoe maak je hierbij een onuitwisbare indruk?
- Hoe pak je de dingen praktisch aan?
- Hoe bereid je je voor?
- Hoe maak je afspraken?
- Hoe begin je een commercieel gesprek?
- Hoe zorg je ervoor dat je 'baas' blijft over dat gesprek?
- Van "ontdekken waar de klant van wakker ligt" naar "vertellen waar de klant van wakker zou moeten liggen"
- Praktische tips voor prospectie: blijvend onderscheidend vermogen als verkoper - een strategische blik op ons vak
- Bespreking van de cases en knelpunten van de deelnemers
- Opmaak van een persoonlijk groeiplan door iedere deelnemer
Kortom een karrenvracht aan frisse inzichten die je de dag nadien zal kunnen toepassen
Pitchen is het onder woorden brengen van je boodschap! Hoe je jouw klanten gek maakt met je “Pitch” en argumenten! Net als in het baseball moet je meester worden over de verschillende pitches en je ontvanger verrassen.
- Jezelf blootgeven, durf en guts
- Niet gewoon vertellen maar een visie brengen
- Leer praten in beelden
- Zeg niet wat je doet. Zeg wat je oplost en wat het effect is van wat je doet
- Vereenvoudig!
- 3D communicatie
- Verschillende soorten “Pitches”
- Bespreking van individuele vragen en mogelijke knelpunten
- Uitwisseling van ervaringen en best practices
- Opmaak van een persoonlijke “pitch” door elke deelnemer
Tijdens deze class verneem je hoe je een geoptimaliseerd salesgesprek voert met jouw klant waarbij je gouden informatie verkrijgt en hem in een volgende fase overtuigt van jouw meerwaarde door relevante “reference selling”. Elke salesprofessional weet dat het ontdekken van de nood van de klant een onmisbare stap is. Toch zien heel wat verkopers de échte behoefte van de klant niet.
Je leert diepgaand polsen naar de behoefte van jouw klant via diverse vraagtechnieken en vooral “op zo’n manier" vragen te stellen dat de klant deze vragen wil beantwoorden.. De focus ligt op het voeren van een strategisch verkoopgesprek dat toch naturel overkomt, zowel face-to-face als telefonisch.
Inhoud
- Een goed face-to-face verkoopgesprek (of telefoongesprek) voorbereiden
- Strategisch peilen naar de essentiële behoefte van jouw klant
- De klant motiveren om jouw vragen te beantwoorden
- Inoefenen van verschillende vraagtechnieken
- De verkregen informatie optimaal gebruiken om op een fijne aanvaardbare manier af te sluiten en te verkopen
Het programma is op een logische en gestructureerde manier opgebouwd rond een aantal vragen:
- Wat is de rol van een goede oven bij het maken van een lekkere cake?
- Hoe ziet het AANkoopproces bij de klant uit? Hoe kunnen we het VERkoopproces daar optimaal laten op aansluiten?
- Hoe kan je in elke fase van het verkoopsgesprek afsluiten (= vrijblijvendheid wegnemen, = “ja” krijgen van de klant) zodat hij op het einde nog moeilijk “neen” kan zeggen?
- Welke weerstanden of “neen’s” van de klant heb je? Hoe kan je ze “neutraliseren”?
- Welke technieken kan je inschakelen om je prijs te minimaliseren en zo sneller een “ja” te krijgen?
- Welke 2 communicatievormen en -houdingen leiden het snelst tot een deal?
- Test: hoe zit dat bij jou?
- Wat doen we als verkoper met koopsignalen? En met waarschuwingssignalen?
- De laatste toezegging van de klant: is er een toverformule?
- Je voorstel op maat is klaar: op welke 3 verschillende manieren kan een klant reageren? Hoe ga je daar best mee om? En welke 9 technieken heb je om nu definitief te “closen”?
Dat jij een toegevoegde waarde levert voor je klant daar draait het uiteindelijk om. Voor de middelmaat is verkopen louter een job, voor de professional is het een vak!
Inhoud
- Wat betekent toegevoegde waarde?
- Chargeren, durf en guts
- Gesprekken met bestaande klanten: hoe haal je je klant én jezelf uit de automatische piloot?
- Gezonde paranoia, doorvragen
- Hoe blijf ik nog meer "in charge" van het salesproces?
- Hoe zet je je bedrijf én haar aanbod nog sterker op het voorplan?
- Denken als ondernemer
- Verkopen wordt co-creatie: wat betekent het?
- Hoe scoor je in opvolging en nazorg?
- Relatie versus toegevoegde waarde
- Bespreking van individuele vragen en mogelijke knelpunten
- Uitwisseling van ervaringen en best practices
- Opmaak van een persoonlijk groeiplan door elke deelnemer
Schrijf je in voor het gehele traject of kies voor één of meerdere van de 5 classes:
- Sales class: Haal meer uit je prospectie
- Dinsdag 22 april (Geel)
- Sales class: Maak binnen de minuut indruk met je elevator pitch
- Vrijdag 9 mei (Geel)
- Sales class: Optimaliseer je salesgesprek
- Vrijdag 20 juni (Mechelen)
- Sales class: Close the deal
- Vrijdag 26 september (Mechelen)
- Sales class: Maak van up- en cross selling een koud kunstje
- Dinsdag 14 oktober (Geel)
Jouw experten
Sofie Spaepen - Atlas Grow How
Elke Cornelissens - Liss
Jan Lux - Learning by Lux
Past deze datum niet of is de opleiding volzet, klik dan hier voor een actueel overzicht.