Leer budgetteren om waardecreatie te bekomen!
Budgetteren wordt al te vaak gezien als een oninteressante jaarlijks wederkerende oefening die veel tijd neemt, waarin vooral de financiële afdeling en het management in geïnteresseerd zijn en waarbij het budget vrij snel in de onderste schuif beland.
In deze opleiding bespreken we hoe het budget een levend sturingsdocument wordt, waarbij de doelstellingen van de verschillende afdeling volledig gealigneerd worden met de operationele en strategische doelstellingen van de onderneming en waarbij het budget het kompas wordt voor waardecreatie en het bereiken van de korte termijn operationele en de lange termijn strategische doelstellingen.
What's in it for me?
- Leer het doel van het budget en de link met de strategische ondernemingsdoelstellingen beter begrijpen.
- Begrijp beter het verschil tussen een strategisch plan, middellange termijnplanning en budget.
- Ontdek en begrijp de bouwstenen van het budget en hoe het eindproduct van het budget af te leveren.
Wat mag je verwachten:
- Een praktijkgericht en interactief programma waarbij we samen het budget opbouwen vanuit de strategische objectieven van de eigen onderneming.
Programma
Leer de strategische bedrijfsdoelstellingen in een consistent, operationeel en actiegericht budget vertalen dat gebaseerd is op de drijvers van waardecreatie voor je onderneming. Dit als basis voor de opvolging/bijsturing van de prestaties gedurende het jaar.
- Strategie en budget
- Financiële drijvers van waardecreatie
- Het eindproduct van het budget : Resultatenrekening, balans, cash flow, business KPI’s
- Objectieven en assumpties
- Bouwstenen van het budget:
- Verkoopbudget
- Kostenbudgetten: personeel en “out of pocket” kosten
- Investeringsbudget
- Werkkapitaal
- Cash flow planning
- Afleveren van het eindproduct met belangrijke KPI’s
- Evaluatie: behalen we onze ondernemingsdoelstellingen?
- Simulatie: impact van de wijzigingen in onze assumpties op het budget
- Budget als sturingsinstrument
Doelgroep
- Managers die verantwoordelijk zijn voor de strategie en beheerscontrole.
- Medewerkers van de financiële afdeling en andere afdelingen die betrokken zijn bij de budgetteringsoefening.
- Iedereen die “door de cijfers heen” wil kijken en geïnteresseerd is in het consistent afstemmen van het budget met de bedrijfsstrategie en van het budget een levend sturingsdocument wil maken.
Jouw expert
Ludo Ooms
Advisor:
- Co- Founder Startups (België en Zwitserland)
- Biotech company Duitsland
Janssen Pharmaceutica en Johnson & Johnson (1987-2019):
- Global Integration Leader Actelion
- Managing Director Janssen Zwitserland en Oostenrijk
- VP Finance & CFO Janssen EMEA
Wist je dat...
Wist je dat een onderzoek bij CFO’s uitwijst dat ondernemingen tussen 25 en 52 werkdagen spenderen aan budgetteren?
Er worden dus heel wat middelen en tijd geïnvesteerd (of verspild) in het budgetteren. Wat kunnen we doen om dit proces optimaal en tijd efficiënt te laten verlopen? In deze opleiding bespreken we hoe we een efficiënt, transparant en actie- en resultaatgericht budget opbouwen.
Past deze datum niet of is de opleiding volzet, klik dan hier voor een actueel overzicht.