Opkomen voor jezelf, met respect voor anderen
Voel je je soms overspoeld in vergaderingen? Vind je het lastig om je grenzen aan te geven of blijf je achteraf piekeren over wat je eigenlijk had willen zeggen? Dat hoeft niet langer zo te zijn! Tijdens deze opleiding ontdek je hoe je zelfverzekerd communiceert, sterker in je schoenen staat en met meer impact je boodschap brengt.
Of je nu beter wilt leren omgaan met lastige situaties, constructieve feedback wilt geven of meer invloed wilt uitoefenen, deze opleiding geeft je de tools om je assertiviteit te versterken – zonder in te boeten op respect of professionaliteit.
Want assertiviteit is meer dan alleen jouw ideeën bij anderen ingang te laten vinden. Assertief zijn betekent dat je in staat bent om je eigen persoonlijkheid uit te drukken, zonder dat dit vijandigheid oproept. Het betekent dat je neen kan zeggen zonder dat je je schuldig voelt, het laat toe dat je vertrouwen hebt in jezelf en dat je probleemloos moeilijke beslissingen kan nemen.
Inhoud
Niemand is altijd assertief, maar wanneer je meer greep wil krijgen op je eigen omgeving, wil opkomen voor jouw eigen visie is deze opleiding de ideale basis. Je leert hoe jij je kwaliteiten beter kan gebruiken doordat je jezelf bewust wordt van het effect dat jouw gedrag, gedachten en emoties hebben op jouw functioneren.
- Wat is assertiviteit?
- Definitie en kenmerken
- Hoe assertief ben ik? (test)
- Subassertiviteit - agressiviteit
- Hoe kan ik mijn visie kenbaar maken?
- Hoe los ik conflicten constructief op?
- Hoe zeg ik op een aanvaardbare wijze nee?
- Praktijksituaties en oefeningen
Na het volgen van deze training sta je sterker in het contact met klanten, verkopers of aankopers, met collega's en leidinggevenden en kom je beter op voor jouw mening, zonder anderen te kwetsen. Zo functioneer je effectiever, met meer zelfvertrouwen en dus ook met meer plezier!
Doelgroep
Je wil jezelf assertiever kunnen opstellen, beter voor jezelf opkomen en bewuster optreden. Je wil beter en overtuigender overbrengen wat je wel en niet wil, bijvoorbeeld in gesprekken met klanten, verkopers of aankopers, collega's of leidinggevenden.
Jouw expert
Marleen Miechielsen, Miechielsen Training & Consulting (MTC)
Marleen verzorgt al meer dan 10 jaar opleidingen voor Voka. Deelnemers waarderen haar niet alleen om haar kennis, maar ook om haar persoonlijke aanpak en betrokkenheid.
Past deze datum niet of is de opleiding volzet, klik dan hier voor een actueel overzicht.