Overslaan en naar de inhoud gaan

Innovatie: dé sleutel tot relevantie

In een wereld die voortdurend in beweging is, is innovatie essentieel voor bedrijven die relevant willen blijven. Innovatie gaat echter verder dan alleen technologie. Het omvat een breed scala aan niet-technologische elementen die belangrijk zijn voor het succesvol ontwikkelen en integreren van innovatieve projecten.

Klaar om succesvol te innoveren?

De Innovation Academy is een uniek opleidingstraject waar je je verdiept in de essentiële bouwstenen die nodig zijn om succesvol én met impact te innoveren binnen je organisatie. Daarnaast krijg je de kans om te netwerken met een community van gelijkgestemde innovatie professionals.

  • Gebalanceerde mix van theoretische kaders, workshops en inspirerende getuigenissen 
  • Gegeven door méér dan 20 experts
  • 8 volle lesdagen verspreid over een half jaar (vrijdag)
  • Een selecte groep van 15 innovatie professionals vanuit verscheidene sectoren
  • Bijzondere focus op het hedendaagse innovatieklimaat
  • Je eigen innovatie business case uitwerken o.b.v. Leap Forward
  • Slotevent met presentatie cases en certificaat uitreiking
     

Module 1: Strategische innovatie

In deze sessie leer je de belangrijkste trends in jouw markt te herkennen en erop in te spelen. We bespreken hoe innovatie ontstaat, wie de betrokken stakeholders zijn, en welke soorten innovatie waarde kunnen creëren. Daarnaast leer je hoe je met marktonderzoek (trends- en concurrentieanalyse) jouw positie kunt versterken.

Betrokken partners: 
Vincent Defour, CEO & Cofounder bij Trensition
Erik Mannens, Professor/Director/Schrijver bij imec & University of Antwerp
Piet Verhoeve, eigenaar van Origanius en gastprofessor bij UGent

Module 2: Innovatiestrategie en scenario planning

In deze sessie leer je hoe een innovatiestrategie binnen de bredere bedrijfsstrategie past en hoe je die concreet opstelt. Een praktijkgetuigenis laat je zien hoe een succesvolle innovatiestrategie wordt opgebouwd en welke uitdagingen daarbij komen kijken. Hoe ‘innovation ready’ is jouw bedrijf en welke stappen wil jij ondernemen? Je kiest zelf een strategische case die je doorheen de opleiding verder uitwerkt.

Betrokken partners: 
Cedric Kamp, Innovation Lead bij Leap Forward
Simon Vanhoucke, Group Strategy Director bij Van Marcke

Module 3: Projectmanagement & financiële planning

Deze sessie helpt je innovatie-initiatieven te filteren, evalueren en prioriteren. Je leert een innovatiefunnel opbouwen of verbeteren, een solide business case te ontwikkelen en de ROI van je innovatieproject helder in kaart te brengen. Daarnaast krijg je inzicht in het subsidielandschap en leer je hoe je jouw project kunt kwalificeren voor financiering, met praktische tips om een succesvol subsidiedossier te schrijven.

Betrokken partners: 
Sonja Vancrayenest, managing partner bij Moore Grants & Incentives
Sarah Boone, associate Partner bij Decimal.Health, founder van InnoGrit en gastprofessor bij UGent

Module 4: Innovatiecultuur, leiderschap & teamdynamiek

In deze sessie ontdek je via een interactief spel hoe je een omgeving creëert waarin innovatie kan floreren. We bespreken de belangrijkste factoren voor een gezond innovatieklimaat en laten inspirerende voorbeelden zien van bedrijven die dit succesvol hebben geïmplementeerd. Je leert welke competenties en mensen je nodig hebt voor succesvolle innovatie, en hoe je hen optimaal coacht en brainstormsessies effectief begeleidt.

Betrokken partners:
Tbc
Ondernemersgetuigenis gekozen op basis van deelnemersgroep

Module 5: Van Idee naar prototype: Design thinking en Lean

In deze sessie leer je hoe je met customer discovery klantbehoeften diepgaand onderzoekt om innovatieve producten en diensten te ontwikkelen. Via hypothesevorming, klantsegmentatie en probleem- en oplossingsvalidatie krijg je inzicht in wat echt telt voor je klanten. Door deze methoden toe te passen, kun je klantgerichte innovaties realiseren die perfect aansluiten bij de marktbehoeften.

Betrokken partners: 
Cedric Kamp, Innovation Lead bij Leap Forward
Kirsten Luca, Product owner Kate bij KBC
Ondernemersgetuigenis gekozen op basis van deelnemersgroep

Module 6: Van ontwikkeling naar lancering: Agile en Go-to-Market

Leer in deze sessie het design thinking proces toe te passen, met focus op ontwikkeling en lancering. Ontdek Agile-methodieken om snel en flexibel innovatieve producten op de markt te brengen. Krijg inzicht in het creëren van stimulerende bedrijfsstructuren en effectief change management om weerstand tegen verandering te overwinnen.

Betrokken partners: 
Yoav Nir, Sales & Marketing bij DigiPHY, co-founder Magicor, ex-Barco
Ondernemersgetuigenis gekozen op basis van deelnemersgroep

Module 7: Intellectueel eigendom, kennismanagement & open innovatie

Begrijp de beginselen van intellectueel eigendom met de 5W+H-methode. Ontdek hoe je open innovatie en co-creatie kunt toepassen als krachtige innovatiestrategieën. Aan de hand van getuigenissen en praktijkvoorbeelden leer je hoe samenwerking met anderen leidt tot succesvolle innovaties.

Betrokken partners: 
An Cosaert, founder (IP & Innovation strategist) van Inquirendi
Jonas Deprez, CEO & co-founder van Donna

Module 8: Overtuigingskracht: changemanagement & storytelling

Het belang van storytelling bij innovatietrajecten en leer hoe je overtuigende presentaties kunt opbouwen om stakeholders en de directie te betrekken bij jouw innovatieprojecten.

Betrokken partners: 
Jorim Rademaker, CEO & founder bij Manual.to
Deloitte 

Thema 9: Pitch cases + certificaat uitreikingsmoment  

Aan het einde van de opleiding, pitcht iedereen zijn innovatie case aan een panel en deelnemers en ontvangt iedereen een certificaat. De avond wordt afgesloten met een walking dinner.

Special guest keynote + panel

Een aantal van de partners aan het woord...

 

Innovatie gaat verder dan enkel het genereren van ideeën; het omvat ook het koesteren en realiseren van deze ideeën door middel van opleiding, coaching en een duidelijk, zakelijk gericht innovatieproces. Wij begeleiden organisaties om innovatie versneld en gestructureerd te implementeren, en kijken ernaar uit om de deelnemers van de Innovation Academy hierbij te ondersteunen.

De Innovation Academy biedt een unieke kans om inzichten te delen over hoe innovatie vanuit een breed perspectief benaderd kan worden, met focus op zowel technologische als niet-technologische aspecten. Het is een ideaal platform om te netwerken met gelijkgestemde professionals en waardevolle kennis uit te wisselen over het integreren van innovatie in de kern van organisaties om een blijvende impact te realiseren. Bij Moore Grants & Incentives delen we graag praktische voorbeelden en ervaringen over hoe innovatie gefinancierd kan worden. Zo inspireren we deelnemers om innovatie een sleutelrol te geven in duurzame bedrijfsvoering.

(Sonja Vancrayenest, partner bij Moore Belgium)

Leren innoveren is dé manier om je bedrijf een duurzame toekomst te geven, maar veel handboeken blijven conceptueel en zijn moeilijk toe te passen. Vanuit mijn industrie ervaring en kennis over innovatie wil ik praktische handvaten aanbrengen zodat meer bedrijven hun ambities kunnen omzetten in concrete ideeën en sterke processen die door win-win samenwerkingen snellere en betere resultaten voor groei opleveren. 

(Piet Verhoeve, eigenaar van Origanius)
 

  • Je bent een innovatiemanagers, R&D-manager, ingenieur, projectleider, productontwikkelaar, zaakvoerder..
  • Je komt uit eender welke sector, product of diensten
  • Je hebt al enige ervaring in innovatie of in een aanverwant domein binnen je organisatie
  • Je wil vooral veel bijleren en je verder verdiepen in verschillende innovatie aspecten
  • Je durft je eigen methodiek, denkwijze, innovatieprojecten.. in vraag stellen
  • Je deelt graag je eigen ervaringen en kennis met anderen
  • Je wil je netwerk uitbreiden en geïnspireerd geraken door andere innovatie professionals en experts

Kortom, je wil succesvol innoveren in dit uitdagende en voortdurend evoluerende klimaat!

EARLY BIRD TARIEF (TOT 30/11)

Leden: 4.650 euro
Niet-leden: 6.975 euro

FULL PRICE (VANAF 01/12)

Leden: 5.000 euro
Niet-leden: 7.500 euro

Deze opleiding komt in aanmerking voor de KMO portefeuille.

Interesse?

Plan vrijblijvend een gesprek in voor een intake en wordt uitgenodigd op de kennismakingsavond! 

Ik wil graag meer informatie

Kmo-portefeuille

Voor deze opleiding kan je ook gebruikmaken van de kmo-portefeuille. Jouw aanvraag dient te gebeuren ten laatste binnen de 14 dagen na de eerste sessie via www.kmo-portefeuille.be. Indien je beroep doet op de kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen. 

Benodigde informatie kmo-portefeuille 

  • Het registratienummer van Voka – Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen: DV.O105301
  • Type dienstverlening: opleiding 
  • Datum opleiding: 21/02/2025
  • Aantal opleidingsuren: 56 
  • Thema: Innovatie

Contactpersoon

Carolyn Bednarz

Groeitrajecten - Innovatie

Wanneer

Prijs

EARLY BIRD TARIEF (TOT 15/12/2024)

Leden: 4.650 euro
Niet-leden: 6.975 euro

FULL PRICE (VANAF 16/12/2024)

Leden: 5.000 euro
Niet-leden: 7.500 euro

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Contactpersoon

Carolyn Bednarz

Groeitrajecten - Innovatie

Wanneer

Prijs

EARLY BIRD TARIEF (TOT 15/12/2024)

Leden: 4.650 euro
Niet-leden: 6.975 euro

FULL PRICE (VANAF 16/12/2024)

Leden: 5.000 euro
Niet-leden: 7.500 euro

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.