Ontdek en leid de innovatie van morgen
In een snel veranderende wereld, waarbij verandering de enige constante is, staat innovatie centraal voor bedrijven die relevant willen blijven. Echter, innovatie overstijgt de grenzen van technologie. Het omvat een uitgebreid spectrum aan niet-technologische aspecten die van essentieel belang zijn om innovatieve projecten succesvol vorm te geven en vernieuwing naadloos te integreren in de kern van jouw organisatie.
Waarom deelnemen?
De Innovation Academy biedt een unieke kans om de fundamentele bouwstenen van innovatie te verkennen en de benodigde vaardigheden te ontwikkelen om innovatie binnen jouw organisatie te leiden. Je krijgt daarnaast ook de mogelijkheid om te netwerken met een community vol gelijkgestemde professionals.
Programma
Thema 1: Strategische innovatie (19 september)
- Verken de essentiële bouwstenen voor succesvolle innovatie en ontdek diverse innovatiestrategieën. Leer hoe maatschappelijke trends de strategie van een organisatie beïnvloeden en hoe je een innovatiestrategie afstemt op de identiteit van jouw organisatie.
- Sprekers:
- Mathieu Mottrie is managing partner bij CREAX, een Kortrijkse innovatie-expert en denktank met meer dan 20 jaar ervaring. Hij heeft een indrukwekkend zakelijk netwerk met wereldspelers zoals P&G, Goodyear, en Philips. Mathieu geeft regelmatig gastcolleges in binnen- en buitenland.
- Stijn Ronsse, doctor in de Toegepaste Economische Wetenschappen, is operationeel directeur van het onderzoeksplatform CAPTURE en visiting fellow bij de denktank Itinera. Hij heeft uitgebreide ervaring als consultant over innovatie en competitiviteit.
- Piet Verhoeve heeft ervaring aan zowel de corporate kant als CTO van Televic en aan de academische kant als Director ICON bij iMinds/imec. Hij lanceerde de succesvolle co-creatiehub Hangar K en flanders.healthTech, en geeft masterclasses over open innovatie en samenwerken via zijn bedrijf Origanius.
Thema 2: Toekomstdenken & Scenario planning (26 september)
- Verdiep je in het opstellen van een innovatiestrategie die naadloos aansluit op de bedrijfsstrategie en maatschappelijke trends. Ontwikkel vaardigheden in trendwatching en toekomstdenken, en leer hoe je scenario's kunt opstellen om flexibel in te spelen op toekomstige ontwikkelingen.
- Sprekers:
- Simon Vanhoucke is Group Strategy Director bij Van Marcke, waar hij strategische innovaties en scenario planning leidt. Hij heeft uitgebreide ervaring in het implementeren van toekomstgerichte strategieën in de bedrijfsvoering.
- Dries Laperre en Laura Willems van Surplace brengen hun expertise in trendwatching en toekomstdenken, en helpen bedrijven bij het opstellen van strategische scenario's om flexibel in te spelen op toekomstige ontwikkelingen.
Thema 3: Projectmanagement & Financiële planning voor innovatie (24 oktober)
- Leer hoe je kritieke onzekerheden aanpakt aan het begin van een innovatieproject en ontdek hoe je een gebalanceerde portefeuille van projecten samenstelt en beheert. Verdiep je in financiële beheerstechnieken en ontwikkel een businessplan om de haalbaarheid van innovatieprojecten te evalueren.
- Sprekers:
- Rudy Moenaert, hoogleraar aan TIAS School for Business & Society, is gespecialiseerd in strategische marketing en innovatie. Zijn werkterrein omvat voornamelijk B2B-bedrijven en hij publiceert in internationale toptijdschriften.
- Joost De Frene is R&D director en group Innovation Manager bij Renson, waar hij leiding geeft aan innovatieprojecten en hun implementatie.
- Sonja Vancrayenest is managing partner bij Moore Grants & Incentives en heeft ruim 20 jaar ervaring als expert in subsidieadvies. Ze begeleidt bedrijven succesvol bij het verkrijgen van financiële steun voor hun innovatieprojecten.
Thema 4: Innovatiecultuur, Leiderschap & Teamdynamiek (31 oktober)
- Maak kennis met het belang van een veilige bedrijfscultuur voor innovatie en leer effectief omgaan met mislukkingen en weerstand tegen verandering. Ontwikkel vaardigheden in het samenstellen en leiden van innovatieteams, en ontdek effectieve brainstormingtechnieken.
- Sprekers:
- Dirk De Boe, consultant en auteur van het boek 'Innoshock', heeft een achtergrond als ingenieur en R&D-manager bij Philips. Hij helpt bedrijven bij het ontwikkelen van een innovatiecultuur.
- Guy Van Wijmeersch: als voormalig Director Innovation & Design Thinking bij Barco heeft hij ruime ervaring in het initiëren en leiden van innovatieve projecten.
- Lisa Vromman en Julie Bruggeman van Howest zijn experts in de Innowiz-brainstorm methodologie, die creativiteit en innovatie stimuleert door gestructureerde brainstormsessies.
Thema 5: Marktgericht & Gebruikerscentrisch innoveren (21 & 28 november)
- Verdiep je in het belang van marktkennis bij het creëren van waarde en leer hoe je waardeproposities ontwikkelt die aansluiten bij de behoeften van klanten. Verken tools zoals het Value Proposition Canvas en KANO om klantgerichte innovatie te stimuleren.
- Sprekers:
- Yoav Nir is ondernemer, consultant, en auteur van het boek 'Game Changing Innovation'. Hij was 22 jaar werkzaam bij Barco en is nu verantwoordelijk voor sales en marketing bij DigiPHY.
- Pol Lombaert is expert in marktgericht innoveren bij Beaulieu.
- Steven Dehollander is zaakvoerder bij Pilipili en deelt zijn ervaringen in het creëren van waarde voor klanten.
- Remco Lenstra van RE-framed deelt zijn kennis en ervaring in klantgerichte innovatie. Hij startte zijn carrière als productontwerper en R&D-manager, om daarna aan de slag te gaan bij Flanders in Shape. De ervaren design thinking-expert is docent en spreker, onder meer bij Antwerp Management School en EDHEC in Rijsel. Hij schreef al verschillende whitepapers en tool books, zo is hij is co-auteur van ‘Cecilia’s Keuze’ over human centered design.
Thema 6: Intellectueel eigendom, Kennismanagement & Open innovatie (12 december)
- Verken de waarde van intellectueel eigendom en leer hoe je een IP-portefeuille opbouwt en beheert. Ontwikkel vaardigheden in kennismanagement en ontdek de kracht van open innovatie en co-creatie voor het stimuleren van innovatie.
- Sprekers:
- An Cosaert is oprichter van Inquirendi en heeft 15 jaar ervaring als R&D-ingenieur en innovatiecoach. Ze is gespecialiseerd in IP-strategiecoaching en lid van de Belgian Patent User Group (BEPIUG).
- Piet Verhoeve heeft ervaring als CTO van Televic en als Director ICON bij iMinds/imec. Hij geeft masterclasses over open innovatie en samenwerken via zijn bedrijf Origanius.
- William Van den Broeck van Elia deelt zijn ervaringen en getuigenissen over kennismanagement en innovatie.
Thema 7: Overtuigingskracht: Changemanagement & Storytelling (19 december)
- Het belang van storytelling bij innovatietrajecten en leer hoe je overtuigende presentaties kunt opbouwen om stakeholders en de directie te betrekken bij jouw innovatieprojecten.
- Sprekers:
- Joost Van Driessche is coach bij Wilde Zwanen en begeleidt organisaties bij veranderingsprocessen en het ontwikkelen van wendbaarheid.
- Annelies Blomme, oprichter van La Fleur Rouge, is een ervaren presentatrice en mediatrainer. Ze helpt managers en CEO’s bij hun storytelling en mediacommunicatie.
Stefan Desmet, Skylux: "Een ware boost voor je innovatie-netwerk"
Stefan Desmet, R&D-manager bij Skylux: "Deze academy is meer dan een opleiding, ze laat je kennis maken met alle aspecten van innoveren. Een aanpassing van het vroegere 'normaal' naar de digitale toekomst. Gepassioneerde sprekers delen stap voor stap hun inzichten met toepasbare tips. Door de spreiding van de lessen, krijg je tijd om de materie te verwerken en uit te proberen. Een ware boost in je innovatie-netwerk."
Format
Een gebalanceerde mix van theoretische kaders, praktische oefeningen en inspirerende getuigenissen van meer dan 20 experten-sprekers. Daarnaast worden inspirerende getuigenissen van innovatiemanagers uit gerenommeerde bedrijven gedeeld.
Deelnemers krijgen de kans om theoretische concepten direct toe te passen op real-life bedrijfscases, waardoor een hands-on leerervaring ontstaat. Daarnaast biedt de opleiding volop gelegenheid om te netwerken met andere professionals. Aan het einde van de opleiding ontvangt iedereen een certificaat en wordt de ervaring afgesloten met een walking dinner.
Voor wie?
Dit programma is ontworpen voor:
- innovatiemanagers
- R&D-managers
- ingenieurs
- projectleiders
- productontwikkelaars
Ook andere professionals die al enige ervaring hebben met innovatietrajecten binnen hun organisatie zijn welkom. Deelnemers worden uitgenodigd om hun ervaringen te delen en zich verder te verdiepen in de wereld van innovatie.
Interesse?
Plan vrijblijvend een gesprek in, stel ons je vragen over de opleiding of schrijf meteen in!
Kmo-portefeuille
Voor deze opleiding kan je ook gebruikmaken van de kmo-portefeuille. Jouw aanvraag dient te gebeuren ten laatste binnen de 14 dagen na de eerste sessie via www.kmo-portefeuille.be. Indien je beroep doet op de kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen.
Benodigde informatie kmo-portefeuille
- Het registratienummer van Voka – Kamer van Koophandel West-Vlaanderen: DV.O104126
- Type dienstverlening: opleiding
- Startdatum prestaties: 19/09/2025
- Einddatum prestaties: 19/12/2025
- Projectbedrag: € 4.650 (early bird) / € 5.000 voor leden, €6.975 (early bird) / € 7.500 voor niet-leden
- Aantal opleidingsuren: 56
- Thema: Innovatie1