Bedrijven worden langs alle kanten aangemoedigd om goederen te vervoeren via het spoor (of de binnenvaart) in plaats van via de weg, maar de overheid laat op zich wachten als het gaat over de noodzakelijke infrastructuur om een dergelijke overstap effectief te realiseren. Vandaag verloopt het goederenvervoer naar het Ruhrgebied voornamelijk via de zogenoemde Montzenlijn/Montzenroute, maar het alternatieve tracé voor de Ijzeren Rijn (3RX-tracé), dat al in 2018 werd voorgesteld, is korter en vlakker waardoor het mogelijk is om treinen tot 2.000 ton (in plaats van 1.120 ton) te vervoeren.
DIT VRAAGT VOKA - KvK LIMBURG:
- Verhoog de druk op Nederland. Vanuit België zijn er al goede intenties voor de heractivering van de Ijzeren Rijn, denk bijvoorbeeld aan de elektrificatie van spoorlijn Mol-Hamont en de aankondiging van een tweede spoorbaan tussen Balen en Neerpelt. Feit blijft dat Nederland over de brug moet komen, want daar moeten de belangrijkste investeringen nog gebeuren.
- In het nieuwe onderzoek moet rekening gehouden worden met ecologische factoren zoals de stikstofproblematiek en de ambities van de Green Deal. Dit zijn extra elementen om te pleiten voor de reactivering van de Ijzeren Rijn gezien het potentieel van een modal shift, maar deze elementen werden in eerder onderzoek nog niet opgenomen.
- Neem in dit dossier ook de mogelijkheden voor personenvervoer mee en in het bijzonder de spoorlijn Hamont-Weert. Een recente studie van Rebel geeft het project het meeste kans indien er gewerkt wordt met een volledig Belgisch spoorsysteem tot in Weert.