Sterke en duurzame bedrijfsresultaten zijn het gevolg van een duidelijke strategie en een hierop afgestemde organisatie die zorgt voor de juiste uitvoering. Hoe kan je strategisch denken naadloos verbinden met dagelijkse organisatorische uitvoering? Deze opleiding biedt de inzichten en praktische handvatten om verder te gaan dan alleen strategie, en deze te integreren in de dagelijkse werking van jouw onderneming. Net zoals Yin en Yang onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, versterken een goed afgestemde strategie ('denken') en organisatie ('doen') elkaar. Dit leidt tot verbeterde resultaten en een effectievere bedrijfsvoering.
In dit traject gaan we actief aan de slag - d.w.z. denken én doen - met de missie, visie, strategie en organisatie van ondernemingen en teams.
We leggen de link tussen deze drie onderwerpen met de bedoeling om tot sterke bedrijfsresultaten te komen. We verdiepen ons samen door naar het achterliggend belang op zoek te gaan, kennis te maken met inspirerende voorbeelden en finaal de verworven inzichten in een workshop, toe te passen op de eigen werkomgeving.
Wat heb je geleerd na deze opleiding?
- Diepgaande, 360° kennis over:
- Bedrijfsidentiteit (missie, visie en waarden)
- Strategie
- Organisatiestructuur
- Vaardigheid om bovenstaande elementen op elkaar af te stemmen
- Praktische toepassing door het opstellen van een eigen plan
- Specifieke toepassing op eigen bedrijf, organisatie of team
Doelgroep en voorkennis
- Zaakvoerders
- Aandeelhouders
- C-levels
- Management team leden
- Bestuursleden
- Young potentials,..
en iedereen die goesting heeft om aan de slag te gaan met de eigen missie, visie, strategie en organisatie om zichzelf, het team of onderneming sterker en succesvoller te maken.
Bedrijfsidentiteit en cultuur
Aan de slag met (jouw) missie, visie & waarden om deze nadien te vertalen naar een sterk organisatorische uitvoering
Deze eerste sessie gaat dieper in op wie je wil zijn en het waarom van de onderneming. Ze bevat zowel doe als denk elementen. Als eerste reflecteren we over het verschil tussen een ondernemer en een manager en passen dit toe op onszelf. We gaan nader in op het belang van het waarom van jouw ondernemerschap en we bekijken en evalueren waarde, missie en visie statements van andere organisaties en ondernemingen om tenslotte, de
eigen missie, visie of waarde te toetsen aan de opgedane inzichten.
Strategie
Kiezen van (jouw) unieke waarde propositie en bijhorend operationeel model
Nadien gaan we op zoek naar wat het belang is van een scherp gekozen unieke waard propositie en hoe je deze waarde propositie dagelijks waarmaakt, m.a.w. de focus die je legt in je bedrijfsorganisatie.
Ons motto hierbij: kiezen = winnen. We doen dit aan de hand van inspirerende voorbeelden en laten je dit toepassen op je eigen bedrijf, organisatie of team via eenvoudige keuze oefeningen waaruit al een scherp idee ontstaat waarin jouw aanbod moet uitblinken en hoe je dit dagelijks organisatorisch kan waarmaken.
Organisatiestructuur
Hoe bepalen welke organisatie competenties nodig zijn om (jouw) bedrijf of teamdoelstellingen te realiseren?
In de tweede sessie kijken we naar een organisatie via haar vijf competenties en vijftien deelcompetenties. We kijken naar hoe deze competenties doelgericht ontwikkeld kunnen worden in functie van het operationeel model dat nodig is om de gekozen waarde propositie voor de klanten dagelijks waar te maken (zie Strategie).
Tevens herkennen we organisaties aan de hand van de vier types: entrepreneurial, structured, aligned en connected. Tot slot, pas je dit toe op jouw eigen werkomgeving, d.w.z. bepaal je het niveau van de diverse organisatie competenties en krijg je concreet inzicht in hoe je deze kunt verbeteren in functie van de te realiseren bedrijfsstrategie -en doelen.
Workshop
I love it when a plan comes together: Toepassing van verworven kennis en inzichten op eigen onderneming, organisatie of team.
We gaan alle verworven kennis en inzichten integraal, concreet en interactief toepassen op jouw eigen onderneming, organisatie of team. M.a.w. tijd om te kiezen.
Dit betekent dat we samen aan de slag gaan met de missie, visie en waarden van jouw onderneming, organisatie of team, jouw unieke waarde propositie scherpstellen, kiezen voor de gewenste focus in jouw organisatie en uitmaken welke organisatie competenties hiervoor moeten worden ontwikkeld.

Jouw docenten
Maak kennis met Jasper Savelkoel, Partner Company Competence.
Econoom van opleiding, met 25 jaar managementervaring, waarvan ruim 10 jaar als directielid, in de financiële sector en recenter als interim manager, business mentor en adviseur van KMO´s, heb ik een passie voor mensen die durven. Zelf word ik vaak omschreven als optimistisch, eerlijk, resultaatgericht, fun, betrokken, nuchter, flexibel en een tikkeltje eigenwijs.

Maak kennis met Jan Goossen, Partner Company Competence.
35 jaar in de film- en televisie-industrie als oprichter, ondernemer en zaakvoerder. Creativiteit en vakmanschap zijn de grote drijfveer. Authenticiteit, intuïtie en leiderschap staan centraal in zijn keuzes en beslissingen. Teamleden, klanten, managers omschrijven mij als empathisch, een snelle leerling en altijd klaar om voor elke uitdaging een creatieve oplossing te vinden.

Hulp nodig of meer informatie over uw inschrijving? Contacteer:

Laura Van Wijmeersch
Manager Kameracademie en themanetwerken
Full bio of Laura Van Wijmeersch
