Overslaan en naar de inhoud gaan

Ben je voorbereid op een crisissituatie? Tijdens deze tweedaagse opleiding leer je hoe je snel, accuraat en professioneel reageert op onverwachte gebeurtenissen. Je ontdekt de basisprincipes van crisiscommunicatie, stelt een praktisch draaiboek op en oefent met realistische scenario’s. Zo bescherm je de reputatie van je organisatie, versterk je het vertrouwen van stakeholders en zorg je ervoor dat jouw bedrijf voorbereid is op iedere crisis. 

Dag 1: crisisstrategie: Leer de basisprincipes van crisiscommunicatie en werk met een praktisch draaiboek.

  • De basisprincipes van crisiscommunicatie
  • Opstellen en gebruiken van een draaiboek
  • Reputatiemanagement tijdens een crisis
  • Media- en stakeholdermanagement

 

Dag 2: praktische toepassingen: Duik in praktijkgerichte cases en ontvang waardevolle feedback om je aanpak te verfijnen. Breng gerust eigen situaties mee voor een gerichte analyse.

  • Analyse van real-life cases
  • Oefeningen met simulatiescenario’s
  • Groepsdiscussies: wat ging goed en wat kan beter?
  • Afsluitende Q&A-sessie 

Wat heb je geleerd na deze opleiding?

  • Je begrijpt de kernprincipes van crisiscommunicatie.
  • Je kunt een draaiboek maken en implementeren.
  • Je weet hoe je een crisisteam samenstelt.
  • Je leert omgaan met media tijdens een crisis.
  • Je kunt eerdere crisissen analyseren en verbeterpunten identificeren.
  • Je krijgt tools om te reageren op sociale media tijdens crisissituaties.
  • Je versterkt je strategische denkwijze onder tijdsdruk.
  • Je kunt communiceren met interne en externe stakeholders.
  • Je weet hoe je reputatieschade kunt beperken.
  • Je hebt meer zelfvertrouwen in het managen van een crisis. 

Doelgroep en voorkennis

  • Communicatiemanagers
  • PR-verantwoordelijken
  • Marketingprofessionals
  • HR-managers
  • CEO’s en directieleden
  • KMO’s en organisaties uit alle sectoren 

Er is geen specifieke voorkennis vereist. Affiniteit met communicatie is een pluspunt. 

Programma in detail

Dag 1: Theorie 
De eerste dag focust op het leggen van een stevige theoretische basis, zodat je goed voorbereid bent op crisissituaties:

  • De basisprincipes van crisiscommunicatie: 
    Wat is crisiscommunicatie, waarom is het belangrijk en hoe bescherm je de reputatie van jouw organisatie? 
    We bespreken de belangrijkste pijlers en valkuilen.
  • Opstellen en gebruiken van een draaiboek: 
    Hoe maak je een helder en praktisch draaiboek dat als leidraad dient tijdens een crisis? 
    Je leert stap voor stap hoe je dit kunt opbouwen en toepassen.
  • Reputatiemanagement tijdens een crisis: 
    Hoe kan je schade aan de reputatie van je organisatie voorkomen en herstellen? 
    Inclusief tips om vertrouwen bij stakeholders te behouden.
  • Media- en stakeholdermanagement: 
    Hoe ga je om met de pers, sociale media, klanten en interne stakeholders tijdens een crisis? 
    Leer hoe je jouw boodschap helder en gecontroleerd overbrengt.

Dag 2: Praktische cases 
De tweede dag is volledig gericht op het toepassen van de theorie in realistische situaties:

  • Analyse van real-life cases: 
    We bespreken concrete voorbeelden van crisissituaties, zowel succesvolle als minder succesvolle aanpakken. 
    Hieruit trekken we lessen die direct toepasbaar zijn.
  • Oefeningen met simulatiescenario’s: 
    Je wordt uitgedaagd om snel en effectief te reageren op verschillende crisissituaties. 
    Deze simulaties helpen je om je draaiboek in praktijk te brengen.
  • Groepsdiscussies: 
    Samen met de groep analyseer je wat goed ging en welke verbeterpunten er zijn. 
    Dit zorgt voor waardevolle inzichten vanuit verschillende perspectieven.
  • Afsluitende Q&A-sessie: 
    Stel al je vragen aan de docenten en bespreek specifieke situaties die binnen jouw organisatie relevant zijn. 

Jouw docent

  • Maak kennis met Patricia Robinne oprichtster en zaakvoerder van Idearté
  • 32+ jaar ervaring in branding en PR
  • Begeleidt bedrijven in crisiscommunicatie en reputatiemanagement
  • Spreker en trainer in strategische communicatie 
Patricia Robinne

Hulp nodig of meer informatie over uw inschrijving? Contacteer:

Laura Van Wijmeersch

Manager Kameracademie en themanetwerken

Full bio of Laura Van Wijmeersch

Lisa Scheepers

Coördinator Kameracademie

Full bio of Lisa Scheepers

Adres

Voka – Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt, BE

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 540,00 excl. btw

Niet-leden:
€ 810,00 excl. btw

Nog geen lid? Neem contact op met erika.paps@voka.be voor info over onze vele ledenvoordelen

Voorwaarden

Vlaams Opleidingsverlof (VOV)

Voor deze opleiding is Vlaams Opleidingsverlof niet van toepassing. 

KMO-portefeuille

Voor deze activiteit kan u kmo-portefeuille aanvragen (besparing tot 30%), indien u hiervoor in aanmerking komt en dit ten laatste 14 dagen na de eerste sessie via www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/kmo-portefeuille. Indien je beroep doet op kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen.

  • Registratienummer: DV.0105507
  • Type dienstverlening: Opleiding
  • Datum inschrijving: 03/06/2025
  • Projectbedrag: € 540 (lid) of € 810 (niet-lid)
  • Aantal opleidingsuren: 6 uren
  • Thema: Bedrijfsstrategie
  • Bedrijf inschrijving = bedrijf factuur =  bedrijf aanvraag KMO-portefeuille

kmo-portefeuille | KLAV - Koninklijk Limburgs Apothekers Verbond

Annulatie

Annuleren kan enkel schriftelijk via mail tot en met 03/05/2025. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen. De kamer behoudt zich het recht om de opleiding te annuleren, indien ondanks alle inspanningen, de omstandigheden ons ertoe dwingen. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort binnen een redelijke periode.

Privacy

Om privacy redenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

 

Adres

Voka – Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt, BE

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 540,00 excl. btw

Niet-leden:
€ 810,00 excl. btw

Nog geen lid? Neem contact op met erika.paps@voka.be voor info over onze vele ledenvoordelen

Voorwaarden

Vlaams Opleidingsverlof (VOV)

Voor deze opleiding is Vlaams Opleidingsverlof niet van toepassing. 

KMO-portefeuille

Voor deze activiteit kan u kmo-portefeuille aanvragen (besparing tot 30%), indien u hiervoor in aanmerking komt en dit ten laatste 14 dagen na de eerste sessie via www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/kmo-portefeuille. Indien je beroep doet op kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen.

  • Registratienummer: DV.0105507
  • Type dienstverlening: Opleiding
  • Datum inschrijving: 03/06/2025
  • Projectbedrag: € 540 (lid) of € 810 (niet-lid)
  • Aantal opleidingsuren: 6 uren
  • Thema: Bedrijfsstrategie
  • Bedrijf inschrijving = bedrijf factuur =  bedrijf aanvraag KMO-portefeuille

kmo-portefeuille | KLAV - Koninklijk Limburgs Apothekers Verbond

Annulatie

Annuleren kan enkel schriftelijk via mail tot en met 03/05/2025. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen. De kamer behoudt zich het recht om de opleiding te annuleren, indien ondanks alle inspanningen, de omstandigheden ons ertoe dwingen. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort binnen een redelijke periode.

Privacy

Om privacy redenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

 

De barrier - structurele partner voka limburg
Trixxo
KPMG
Alk Reismakers - partner Voka - KvK Limburg
propaganda logo limburg
ING
Logo Mensura
Logo SD Worx
groep jam