Hoe slaag je er als onderneming in om met jouw nieuws in de media te komen? Waarom lukt dat soms wel, maar vaak ook niet? In deze opleiding krijg je meer inzicht in hoe media werken en hoe ze keuzes maken uit de overvloed aan mails en persberichten die ze dagelijks krijgen. We helpen je ook om zelf beter ‘nieuws te maken’.
De opleiding start met een theoretisch deel waarin we de verschillende stappen bespreken die mee bepalen of de media ‘jouw verhaal’ zullen oppikken, en hoe je je vervolgens voorbereidt op een interview. Daarna brengen we dat in de praktijk a.d.h.v. een concrete case. Je werkt met een persoonlijk, realistisch scenario, dat je vooraf kort moet voorbereiden. Op die manier is de oefening meteen relevant en conreet toepasbaar voor jouw specifieke context. In de oefening pas je, onder begeleiding van de docent, toe wat in de theorie werd besproken, om dat vervolgens in groep te bespreken. Zo leer je niet alleen uit je eigen case, maar ook uit de bespreking van de andere scenario’s
Wat heb je geleerd na deze opleiding?
Begrijpen hoe nieuws werkt en wat media zoeken
Begrijpen hoe een interview werkt, wat wel en niet te doen/zeggen
Wat is een een goed persbericht
Het eigen verhaal beter structureren en voorbereiden i.f.v. een interview
Verzekeren dat de juiste boodschappen correct worden weergegeven door de journalist
Klaar zijn om ook op moeilijke of vervelende vragen te antwoorden
Doelgroep en voorkennis
Management
Communicatiemedewerkers
Personen die o.w.v. hun expertise (vaak) door media gecontacteerd worden
Er is geen voorkennis vereist voor deze opleiding.
Theoretisch deel
medialandschap met al z’n verschillen en de impact daarvan op jouw verhaal
de dynamiek van het interview, van het eerste telefoontje tot de reportage
de verschillende soorten interviews
hoe nieuws ‘maken’: wat maakt dat jouw verhaal wel of geen nieuws is
kort: een efficiënt persbericht opstellen
de voorbereiding op een interview
bruikbare, hands on tips om rekening mee te houden bij een volgend interview
Praktische deel
vanuit concrete, persoonlijke cases
de handvaten die we in de theorie aanreiken, passen we toe op een individueel scenario
dat we daarna in groep bespreken.
om dit praktische deel vlot te laten verlopen, moeten de deelnemers vooraf a.d.h.v. vijf vragen een korte voorbereiding doorsturen.
Maak kennis met Jochem Goovaerts, senior Consultant bij RCA.
Voormalig woordvoerder voor allerlei bedrijven, overheidsdiensten en politici
+15j ervaring als woordvoerder
Ervaren mediatrainer
Expert in crisiscommunicatie, consultant media- en stakeholderrelaties en reputatiemanagement
10 jaar ervaring als consultant