Overslaan en naar de inhoud gaan

Als je actief bent in de logistieke sector heeft het nieuws je vast en zeker bereikt dat er een nieuwe transitie aan de gang is op het vlak van douaneformaliteiten. De Europese Unie heeft in haar Meerjarig Strategisch Actieplan Douane (MASP-C) belangrijke beslissingen genomen over welke koers er dient te worden gevaren. Er wordt afscheid genomen van het systeem PLDA en overgestapt naar nieuwe elektronische douanemanagementsystemen, zoals AES, IDMS,STI (ICS2) PN/TS(D), GA, NCTS P5,… 

Deze overgang gaat gepaard met belangrijke wijzigingen inzake de verplichtingen van elke logistieke partner. Hoe zijn deze systemen gekoppeld aan een logistieke keten en wanneer zal ik deze systemen moeten gebruiken? Wat zijn de achterliggende belangrijke wettelijke standpunten? Waar vind ik alle nuttige info met betrekking tot deze transitie?

Wat heb je geleerd na deze opleiding?

  • Wat het MASP-C is en welke gevolgen het met zich meebrengt;
  • De wettelijke basis voor deze transitie;
  • De structuur en het denkpatroon die achter de nieuwe systemen zit;
  • Waar je alle nuttige informatie omtrent de nieuwe systemen kan opzoeken en terugvinden (het MASP-timeframe, de gegevensvereisten, nuttige documentatie en informatienota's, etc.);
  • Welke nieuwe elektronische douanesystemen er zullen worden geïntroduceerd binnen elke stap van het logistieke proces;
  • De basisbeginselen over hoe een nieuwe douaneaangifte in te vullen bij invoer/uitvoer/transit; 
  • De belangrijkste aanpassingen en wijzigingen bij het invullen van de nieuwe douaneaangifte. 

Doelgroep en voorkennis

Deze opleiding is relevant voor ieder profiel binnen de logistieke sector, gaande van douanedeclarant, over customer support tot douanemanager. 

Een kennis van de basisprincipes inzake Douane en Accijnzen (douaneregelingen, oorsprong, douanewaarde, het Enige Document etc.) is vereist. 

Programma in detail
  • Einde van PLDA en welkom AES en IDMS in de verdere ontwikkeling van het MASP
  • Wettelijke Basis: Bijlage B van de gedelegeerde Verordening en de Uitvoeringsverordening op het DWU
  • Informatiebronnen op het internet van de Algemene Administratie Douane & Accijnzen
  • Nieuwe Terminologie
    • Wat is een gegevensset – gegevensgroep – gegevenselement – gegevenssubelement?
    • Welke informatie bevat een gegevensset? Wat is een bijvoegsel?
    • Hoe moet ik de informatiebronnen hanteren?
    • Praktische casussen
       
  • Koppeling van de gegevenssets aan de nieuwe systemen
    • Flow van het gebruik van de systemen in een logistiek proces
      • Aankomst van de goederen
      • Aanbrengen van de goederen
      • Goederen onder tijdelijke opslag plaatsen
      • Afschrijven van de goederencomptabiliteit
      • Invoer/Binnenbrengen van de goederen
      • Douanevervoer/Bewijs van Uniestatus van de goederen
      • (Weder)Uitvoer/Verzenden van de goederen
  • Wat is Centralised Clearance bij import/export (CCI & CCE)? 
  • Wat is PoUs? Waarvoor kan het reeds gebruikt worden?

Maak kennis met Vincent Vandenberghe, Adviseur bij de Algemene Administratie Douane & Accijnzen en vaste lesgever bij de dienst Technische Opleidingen Processen en Methodes. 

  • Licentiaat in de Handelswetenschappen (Fiscaliteit) en Master in de Handelswetenschappen (Accountancy) en Lerarenopleiding van academisch niveau (Ehsal Brussel)
  • Sedert 2005 bij de AA Douane en Accijnzen
    • 2005 – 2007: Gewestelijke Directie Antwerpen Geschillen
    • 2007 – 2011: Centrum voor Beroepsopleiding Brussel 
    • 2011 – 2013: IWECC Brugge
    • 2013 – 2018 : BBI – Cel Douane en Accijnzen Gent
    • 2018 – juni 2024: Cel Opleidingen Brussel 
    • Juni 2024 – nu: Dienst Technische opleidingen Processen en Methodes Brussel.
       
Vincent Vandenberghe

Hulp nodig of meer informatie over uw inschrijving? Contacteer:

Laura Van Wijmeersch

Manager Kameracademie en themanetwerken

Full bio of Laura Van Wijmeersch

Ina Philips

Coördinator Kameracademie en themanetwerken

Full bio of Ina Philips

Adres

Voka – Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt, BE

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 480,00 excl. btw

Niet-leden:
€ 720,00 excl. btw

Nog geen lid? Neem contact op met erika.paps@voka.be voor info over onze vele ledenvoordelen.

Voorwaarden

Vlaams Opleidingsverlof (VOV)

Voor deze opleiding is Vlaams Opleidingsverlof niet van toepassing. 

KMO-portefeuille

Voor deze activiteit kan u kmo-portefeuille aanvragen (besparing tot 30%), indien u hiervoor in aanmerking komt en dit ten laatste 14 dagen na de eerste sessie via www.kmo-portefeuille.be. Indien je beroep doet op kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen. 

  • Registratienummer: DV.0105507

  • Type dienstverlening: Opleiding

  • Datum inschrijving: 28/01/2025

  • Projectbedrag: € 480 (lid) of € 720 (niet-lid)

  • Aantal opleidingsuren: 7uren

  • Thema: Internationalisering

  • Bedrijf inschrijving = bedrijf factuur =  bedrijf aanvraag KMO-portefeuille

    kmo-portefeuille | KLAV - Koninklijk Limburgs Apothekers Verbond

Annulatie

Annuleren kan enkel schriftelijk via mail tot en met 14/01/2025. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen. De kamer behoudt zich het recht om de opleiding te annuleren, indien ondanks alle inspanningen, de omstandigheden ons ertoe dwingen. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort binnen een redelijke periode.

Privacy

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

 

Adres

Voka – Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt, BE

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 480,00 excl. btw

Niet-leden:
€ 720,00 excl. btw

Nog geen lid? Neem contact op met erika.paps@voka.be voor info over onze vele ledenvoordelen.

Voorwaarden

Vlaams Opleidingsverlof (VOV)

Voor deze opleiding is Vlaams Opleidingsverlof niet van toepassing. 

KMO-portefeuille

Voor deze activiteit kan u kmo-portefeuille aanvragen (besparing tot 30%), indien u hiervoor in aanmerking komt en dit ten laatste 14 dagen na de eerste sessie via www.kmo-portefeuille.be. Indien je beroep doet op kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen. 

  • Registratienummer: DV.0105507

  • Type dienstverlening: Opleiding

  • Datum inschrijving: 28/01/2025

  • Projectbedrag: € 480 (lid) of € 720 (niet-lid)

  • Aantal opleidingsuren: 7uren

  • Thema: Internationalisering

  • Bedrijf inschrijving = bedrijf factuur =  bedrijf aanvraag KMO-portefeuille

    kmo-portefeuille | KLAV - Koninklijk Limburgs Apothekers Verbond

Annulatie

Annuleren kan enkel schriftelijk via mail tot en met 14/01/2025. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen. De kamer behoudt zich het recht om de opleiding te annuleren, indien ondanks alle inspanningen, de omstandigheden ons ertoe dwingen. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort binnen een redelijke periode.

Privacy

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.