Leer in twee dagen hoe je een internationaal distributeurnetwerk selecteert, opzet, aanstuurt, opvolgt én behoudt. Na deze tweedaagse training ken je het ABC van succesvol werken met distributeurs om de buitenlandse verkoop op te schalen en steeds verder te versterken.
In een internationale verkoopstrategie zijn een distributeur en een leverancier vitale schakels die fungeren als de eerste ambassadeur van je product in een buitenlandse markt. Daarom is het van groot belang dat je bij het uittekenen van een distributienetwerk en leveranciersnetwerk niet alleen de juiste partners weet te kiezen, maar ook weet hoe je met hen optimaal samenwerkt, wat die van jou verwacht en vooral wat jij van hem kan en moet verwachten.
Wat heb je geleerd na deze opleiding?
Na deze tweedaagse training ken je:
- Hoe je de juiste internationale distributeurs en leveranciers kan vinden, rekruteren en aan het werk zetten
- Wat een internationale distributeur verwacht en wat jij van hen kan verwachten.
- Het succesvol selecteren, op zetten, uit bouwen en aansturen van een internationaal distributienetwerk
- Het ABC van succesvol werken met distributeurs om buitenlandse verkoop op te schalen en steeds verder te vertrekken
Doelgroep en voorkennis
Salesmanagers en exportdirectors
- Identificeren van de juiste distributeurs
- Wat vinden we vandaag meestal van onze distributeurs en waarom
- De 18-punten checklist voor zelfevaluatie van jouw channel kwaliteit
- Het startpunt: business planning en channel strategie
- Wanneer best direct of indirect verkopen
- Welk verkopersprofiel werf je best aan
- Sessie 2: donderdag 3 april 2025 van 13.00 tot 16.00 uur
- Werven van de distributeurs
- De 12-punten distributeurs profiel checklist
- Waar distributeurs vinden en hoe beter niet
- Contract of toch maar geen contract met mijn distributeurs
- Wat best niet mag ontbreken in een goed contract
- Assertief managen van de distributeurs
- Value proposition voor eindklanten, maar ook voor distributeurs
- Wie je échte concurrenten zijn vandaag
- Het eeuwige gevecht voor ‘share of mind’ en ‘share of wallet’
- Prijsstelling en correcte marges voor de distributeur
- Het blijven ontwikkelen van je partners
- Veel assertiever doelstellingen formuleren en opvolgen
- Het strakker meten van performance
- Aandacht voor distributeurtevredenheid
- Het managen van channel conflicten
- Wanneer en hoe neem ik afscheid van een distributeur
- Praktische bespreking van jouw cases o.b.v. onze learnings

Jouw docent
Maak kennis met Paul Sysmans is een dynamische senior manager met zowel general management, sales als marketing ervaring. Hij heeft deze functies vervuld voor enkele multinationals in healthcare zoals Agfa en Kodak, maar sinds 2003 vooral voor veel verschillende kmo's, zowel in België als Nederland. Ook vandaag staat hij nog steeds in de praktijk en is hij dus helemaal geen academicus, wat hem tot een zeer gewild spreker maakt bij groeibedrijven. In zijn boek “The Channel Whisperer” deelde hij in 2018 op zeer toegankelijke wijze zijn praktijkervaring.

Hulp nodig of meer informatie over uw inschrijving? Contacteer:

Laura Van Wijmeersch
Manager Kameracademie en themanetwerken
Full bio of Laura Van Wijmeersch
