Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
Voka Opleiding

Documenten in internationale handel van A tot Z

Internationaal Ondernemen

Een correcte documentenflow in internationale verkoop van goederen kan tijd en geld besparen. Laat je dan niet verrassen door de stortvloed aan documenten. Hou een goed overzicht over welke belangrijke administratieve stappen je moet ondernemen bij internationale handel. Dankzij een correcte documentenflow vermijd je problemen (o.a. op het vlak van btw en douane) én mogelijke kosten achteraf. 

Tijdens deze opleiding werk je rond een aantal voorbeeldtransacties en leer je hoe je een efficiënte documentenfollow-up organiseert.  
In deze opleiding leer je alles over:

  • Incoterms® 2020 en waarom die zo belangrijk zijn

  • Wanneer gebruik je een CMR, Air Way Bill en een B/L?

  • Douanedocumenten: Hoe gebruik je die correct en hoe kom je aan de juiste info?

  • Welke veranderingen brengt de nieuwe douanewetgeving teweeg?

  • Het bewijs van de btw-vrijstelling door export of intracommunautaire handel

  • Goederencode (GS- of HS-code)

  • Douanewaarde, -aangifte, -vertegenwoordiger en douanevergunningen

  • Het bewijs van preferentiële/niet-preferentiële oorsprong van je goederen 

  • Certificaten die nodig zijn bij import en/of export

  • Risico’s in internationale handel

  • De verzekering van je goederen

  • Een correcte betaling van je goederen

  • Tips & tricks
     

Wat heb je geleerd na deze opleiding?

  • Het correct toepassen van de incoterms 2020

  • Het lezen van de vervoerdocumenten

  • Het bewust zijn van de verantwoordelijkheid in verband met het opstellen van douanedocumenten

  • Het correct toepassen van de oorsprongsregels door het aanleveren van het juiste document of Het de correcte vermelding toepassen op de factuur

  • Risico’s kunnen inschatten bij verschillende betalingsmethodes

  • Het gebruiken van verschillende website om de juiste goederencodes op te zoeken en toe te passen

  • Hoe en wanneer je goederen kan verzekeren

Doelgroep en voorkennis

Verantwoordelijken en medewerkers van afdelingen:

  • export

  • transport

  • logistiek

  • aan- en verkoop

  • boekhouding.

Er is geen voorkennis vereist voor deze opleiding/dit traject maar enige ervaring is zeker een pluspunt
 

Gemiddelde evaluatiescore: 82%

Jouw docent

Lieve Lombaert, bestuurder LOVA Consultants BV. 

  • Master in de toegepaste economische wetenschappen en Master logistiek management. 

  • Sinds 1987 docent aan de VIVES, hogeschool departement Handelswetenschappen en Bedrijfskunde, afstudeerrichting Supply Chain Management. De cursussen Internationale handelstechnieken, supply chain, wegvervoer, binnenvaart, zeevervoer, luchtvracht, douane, goederen- en aansprakelijkheidsverzekering, … 

  • Sinds 2011 bestuurder van LOVA Consultants BV en verstrekt advies in verband met internationale handelstechnieken, incoterms, vervoerdocumenten enz. 

  • Mede auteur van het handboek ‘Internationale handels- en betalingstechnieken’ die uitgegeven is bij Van Inn. 

Lieve Lombaert

Hulp nodig of meer informatie over uw inschrijving? Contacteer:

Laura Van Wijmeersch

Manager kameracademie en themanetwerken

Full bio of Laura Van Wijmeersch

Ina Philips

Coördinator KamerAcademie en Themanetwerken

Full bio of Ina Philips

Bea Vanmeert

Projectmedewerker Kameracademie

Full bio of Bea Vanmeert

Adres

Voka – Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 480,00 excl. btw

Niet-leden:
€ 720,00 excl. btw

Nog geen lid? Neem contact op met erika.paps@voka.be voor info over onze vele ledenvoordelen.

Voorwaarden

Vlaams Opleidingsverlof (VOV)

Voor deze opleiding is Vlaams Opleidingsverlof niet van toepassing. 

KMO-portefeuille

Voor deze activiteit kan u kmo-portefeuille aanvragen (besparing tot 30%), indien u hiervoor in aanmerking komt en dit ten laatste 14 dagen na de eerste sessie via www.kmo-portefeuille.be. Indien je beroep doet op kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen. 

  • Registratienummer: DV.0105507

  • Type dienstverlening: Opleiding

  • Datum inschrijving: 24/09/2024

  • Projectbedrag: € 480 (lid) of € 720 (niet-lid)

  • Aantal opleidingsuren: 7uren

  • Thema: Internationalisering

  • Bedrijf inschrijving = bedrijf factuur =  bedrijf aanvraag KMO-portefeuille

    kmo-portefeuille | KLAV - Koninklijk Limburgs Apothekers Verbond

Annulatie

Annuleren kan enkel schriftelijk via mail tot en met 10/09/2024. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen. De kamer behoudt zich het recht om de opleiding te annuleren, indien ondanks alle inspanningen, de omstandigheden ons ertoe dwingen. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort binnen een redelijke periode.

Privacy

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

 

Adres

Voka – Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 480,00 excl. btw

Niet-leden:
€ 720,00 excl. btw

Nog geen lid? Neem contact op met erika.paps@voka.be voor info over onze vele ledenvoordelen.

Voorwaarden

Vlaams Opleidingsverlof (VOV)

Voor deze opleiding is Vlaams Opleidingsverlof niet van toepassing. 

KMO-portefeuille

Voor deze activiteit kan u kmo-portefeuille aanvragen (besparing tot 30%), indien u hiervoor in aanmerking komt en dit ten laatste 14 dagen na de eerste sessie via www.kmo-portefeuille.be. Indien je beroep doet op kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen. 

  • Registratienummer: DV.0105507

  • Type dienstverlening: Opleiding

  • Datum inschrijving: 24/09/2024

  • Projectbedrag: € 480 (lid) of € 720 (niet-lid)

  • Aantal opleidingsuren: 7uren

  • Thema: Internationalisering

  • Bedrijf inschrijving = bedrijf factuur =  bedrijf aanvraag KMO-portefeuille

    kmo-portefeuille | KLAV - Koninklijk Limburgs Apothekers Verbond

Annulatie

Annuleren kan enkel schriftelijk via mail tot en met 10/09/2024. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen. De kamer behoudt zich het recht om de opleiding te annuleren, indien ondanks alle inspanningen, de omstandigheden ons ertoe dwingen. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort binnen een redelijke periode.

Privacy

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.