De wetgeving verandert vaak, de regels voor het opvolgen van openstaande facturen ook. Het is belangrijk om het juiste op de juiste manier te doen. En dit voor een optimale rendabiliteit en een correct imago.
Heel wat particulieren hebben het moeilijk om alle facturen te vereffenen. 35% van de bedrijven betaalt te laat, 1 op 4 van de bedrijven gaat failliet omwille van late betalers… Toch zijn er heel dat leveranciers – groot en klein- die weinig aandacht besteden aan het voorkomen en opvolgen van openstaande betalingen. Met deze opleidingscyclus tonen we graag hoe correct debiteurenbeheer een groot rendement oplevert en dit zonder aanzienlijke investeringen.
Wat heb je geleerd na dit traject?
Tips and tricks voor een effectieve opvolging van openstaande facturen
Geen overload aan theorie maar wel wettelijke regels die belangrijk zijn
Do’s and don’ts voor optimale betaling
Update van efficient debiteurenbeheer in 2025
Wat is nieuw in creditmanagement?
Doelgroep en voorkennis
De opleiding is opgesteld voor iedereen die regelmatig in contact komt met wanbetalers en die graag een bredere kijk wil hebben op het hele gebeuren.
De voorbeelden en cases zullen bepaald worden op basis van de deelnemers zodat er een heel concrete leerervaring zal ontstaan.
Er is geen voorkennis vereist. Zowel ervaren als junior profielen hebben baat bij deze opleidingen.
Module 1 - Theorie van het debiteurenbeheer
- Belang van correcte betalingen
- Wie doet wat?
- Wettelijk kader B2B, B2C en B2G
- Preventieve acties: voorkomen is beter dan genezen
- Curatieve interne acties
- Inschakelen van een externe partner
- Wat met klanten die enkel via een portaal communiceren?
Module 2 - Klanten in moeilijkheden
- B2C: van budgetbegeleiding tot collectieve schuldenregeling
- B2B: vereffening/ontbinding
- B2B: gerechtelijke reorganisatie
- B2B: faillissement
- Wat zijn je rechten als leverancier?
- Hoe zorg je er voor dat je optimaal betaalt wordt?
Module 3 - Telefonisch invorderen
- De aanpak: hoe communiceren?
- Outbound en inbound
- ‘first time right’: hoe pas je het FTR principe toe?
- Hoe ga je om met klanten die emotioneel of agressief zijn?
Module 4 - Schriftelijk invorderen
- Werkt een geschreven aanmaning nog?
- Welk communicatiemedium kies je? Whatsapp? Sms? Aangetekende mail…
- Chat GPT?
- Taal, vorm, stijl én inhoud van een (wettelijk) correcte aanmaning
Gemiddelde evaluatiescore: 91%
Jouw docent
Maak kennis met Marleen Miechielsen van Miechielsen Training & Consulting
- coach en consultant in creditmanagement en customer excellence
- auteur van diverse boeken rond debiteurenbeheer
- gastdocent aan de PXL
Interesse in één of meedere sessies van dit traject?
Dinsdag 11/03/2025: Theorie van het debiteurenbeheer
Dinsdag 18/03/2025: Klanten in moeilijkheden
Dinsdag 25/03/2025: Telefonisch debiteurenbeheer
Dinsdag 01/04/2025: Schriftelijk debiteurenbeheer
Telkens van 09u00 tot 12u30