Uit cijfers van Statbel blijkt dat steeds meer personen de stap maken naar het ondernemerschap en aan de slag gaan als zelfstandige. Misschien ben je één van hen of overweeg je eenzelfde sprong in het diepe? In dat geval, helpen wij je graag op weg met zeven tips voor startende ondernemers.
1. Stel een ondernemingsplan op
Eens jouw marktonderzoek werd uitgevoerd, is het tijd om te verzekeren dat de cijfers ook kloppen. Zo zal je een ondernemingsplan moeten opstellen om te na te gaan welke inkomsten je mag verwachten en welke kosten hier tegenover staan. Heb daarbij ook voldoende aandacht voor de zwakke punten en hoe je deze kan ondervangen.
Om te verzekeren dat je geen zaken uit het oog verliest, is het aangewezen om hiervoor samen te zitten met een accountant. Zij worden dagdagelijks geconfronteerd met ondernemingen en kunnen jou dan ook helpen bij het maken van een realistische inschatting.
Als je kiest voor de oprichting van een vennootschap zal je ook effectief een financieel plan moeten overmaken aan de notaris als onderdeel van de oprichting.
2. Voorzie voldoende startkapitaal
Uit het ondernemingsplan zal ook blijken welke investeringen je gaat doen en welk startvermogen je hiervoor nodig hebt. Je zal namelijk moeten verzekeren dat jouw onderneming over voldoende middelen beschikt en waar deze middelen vandaan zullen komen. Je kan deze middelen zelf voorzien of je kan hiervoor aankloppen bij de bank.
Daarnaast moet je er mogelijks ook rekening mee houden dat de onderneming tijdens de opstartfase misschien geen of slechts een beperkt inkomen zal opleveren. Daarom kan het ook interessant zijn om privé wat middelen achter de hand te hebben om in de aanloopmaand(en) te voorzien in jouw levensonderhoud.
3. Kies ik voor een vennootschap of privé?
Een belangrijke vraag is ook of je jouw onderneming gaat uitbaten onder eigen naam of via een vennootschap. Via een vennootschap kan je jouw aansprakelijkheid beperken. Maar een vennootschap brengt meer (opstart-) kosten met zich mee.
Overleg met jouw accountant om na te gaan wat aangewezen is in jouw situatie. Soms kan je starten met de uitbating onder eigen naam om later de stap te maken naar een vennootschap wanneer dit (fiscaal) interessant zou worden.
Als je kiest voor een vennootschap, zal je ook nog moeten beslissen hoeveel loon je jezelf zal uitkeren. Hierbij is het van belang om de fiscale, maar ook de sociaalrechtelijke consequenties hiervan in het achterhoofd te houden.
4. Besteed voldoende aandacht aan je administratie
Je start een onderneming meestal vanuit een overtuiging van jouw product/dienst of passie. Het bijhouden van een correcte administratie is vaak een doorn in het oog van veel ondernemers. Veel ondernemers zien het dan ook als een overbodige last. Een goede administratie is nochtans van cruciaal belang voor je bedrijf. Je financiële administratie bijhouden is niet alleen belangrijk om te voldoen aan wettelijke verplichtingen, maar ook om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen. Met een goed georganiseerde administratie kan je snel inzicht krijgen in de financiële gezondheid van jouw bedrijf en kan je problemen vroegtijdig identificeren, zoals een cashflowtekort of te hoge kostenposten.
Het stelt je ook in staat om jouw winst te optimaliseren door het evalueren van de prestaties van jouw bedrijf op basis van de beschikbare gegevens. Zorg er dus voor dat jouw administratie op orde is, dit kan het verschil maken tussen een succesvol en een minder succesvol bedrijf.
Daarnaast kan de accountant wijzen op belangrijke juridische aandachtspunten en fiscale opportuniteiten (bv. subsidies, fiscale aftrekken, etc.) waar jouw onderneming voor in aanmerking kan komen.
5. Durf vragen stellen
Je zal ook met diverse dienstverleners in aanraking komen die jou kunnen ondersteunen bij de uitbouw van jouw onderneming. Hierbij kan je denken aan het sociaal secretariaat, jouw bankier, verzekeraar, de notaris of accountant maar ook beroepsorganisaties zoals Voka. Via deze kanalen worden jouw ondernemersvaardigheden voortdurend aangescherpt. Je komt soms bijzonder veel te weten vanuit een open communicatie met andere ondernemers of adviseurs. Weet ook dat veel opleidingen worden gesubsidieerd via onder meer de KMO-portefeuille.
6. Verklaring van onbeslagbaarheid voor je gezinswoning
Denk er ook zeker over na om bij je notaris een verklaring van onbeslagbaarheid te laten opstellen. Op deze manier zorg je ervoor dat wanneer het misloopt bij jouw onderneming, de schuldeisers van de onderneming geen beslag kunnen leggen op jouw gezinswoning.
7. Analyseer geregeld je resultaten met een blik op de weg vooruit
De resultaten van jouw bedrijf regelmatig analyseren is van groot belang. Door dit te doen, kan je de prestaties van jouw bedrijf evalueren en waardevolle inzichten verkrijgen die je kunnen helpen bij het nemen van beslissingen. Cijfers geven een duidelijk zicht op de financiële gezondheid van jouw onderneming. Bovendien helpt het om potentiële problemen te identificeren voordat het te laat is.
Via benchmarking kan je bijvoorbeeld inzicht krijgen in hoe jouw bedrijf presteert ten opzichte van de concurrentie, waar jouw grootste kostenposten liggen, welke producten of diensten het meest winstgevend zijn, en welke marketingcampagnes of salesacties het beste werken.
Ben je van plan om een zaak te starten en heb je graag van bij het begin concreet advies of zit je nog met vragen? Neem gerust contact met ons via info@acs.be of www.acs.be.
Ook Voka helpt starters op weg. Bryo is hét traject voor starters. Met onze Bryo-trajecten ondersteunen we jou om succesvol een bedrijf uit te bouwen. Meer info op www.voka.be/bryo
Pieter Neels waagde De Sprong met Astra+
Als ondernemer heb je de unieke kans om je eigen visie te realiseren en impact te maken. Net dat vooruitzicht stimuleerde Pieter Neels om Astra+ op te richten.
Kamers van Koophandel in het buitenland: Roemenië
Deze maand trekken we naar Boekarest (Roemenië). Alain Schodts is er Executive Director van de Belgian Luxembourg Romanian Moldovan Chamber of Commerce.
Hoogst haalbare VN-erkenning voor BelOrta, Willemen Groep en Smulders
Drie bedrijven uit de regio Mechelen-Kempen mogen zich vanaf nu Duurzaamheidsambassadeur van de Verenigde Naties noemen. Het is de allereerste keer dat bedrijven uit deze regio zo'n erkenning behalen. Het gaat om BelOrta (Sint-Katelijne-Waver), Willemen Groep (Mechelen) en Smulders (Arendonk).