Van evaluatiegesprekken naar feedbackcultuur: “Hoe is het met u, bij ons?”
Tijdens het jaar weinig of niet met de medewerkers over de job gebabbeld? Maar voor de jaarwisseling wel netjes alle functioneringsgesprekken afgehandeld? Mooi zo… hoewel, volgens Kim Van Houtven pak je het beter anders aan, wil je je medewerkers efficiënt evalueren. Kim legt zich al geruime tijd op de materie toe en komt bij Voka West-Vlaanderen spreken over performance management. Een voorsmaakje.

Evalueren is geen jaarlijks eenmalig gesprek in één richting. Laat staan een dovemansgesprek van de baas met een ondergeschikte.
Als leidinggevende is het goed om regelmatig even stil te staan en jouw medewerkers te evalueren. Deze gesprekken zijn niet altijd even geliefd, maar mits de juiste mindset zijn ze zeker waardevol. Motiverende gesprekken zorgen immers voor betere prestaties en groei van zowel individu, team als organisatie. Maar hoe stimuleer je nu leidinggevenden en medewerkers om deze gesprekken te voeren? Kim Van Houtven: “Evalueren is geen jaarlijks eenmalig gesprek in één richting. Slikten medewerkers dat vroeger wel, dan sinds pakweg 10 jaar niet meer. Ze willen aan het evaluatiegesprek deelnemen, wederwoord bieden en vragen stellen. Kortom, er iets uit leren voor hun toekomst in – of buiten – het bedrijf.” Waar we volgens Kim Van Houtven heen moeten, is een feedbackcultuur waarbij leidinggevenden de gewoonte hebben om constructieve feedback te geven en medewerkers ongehinderd feedback kunnen vragen. Doe je dat geregeld, dan is een jaarlijks gesprek bij wijze van recapitulatie of als plan voor de toekomst zelfs aangewezen.
Betrek de hr-dienst
Van Houtven: “Een mooie openingsvraag voor een leidinggevende kan zijn: ‘Hoe is het met u, bij ons?’ Want daar gaat het toch om? Voelen medewerkers zich goed in het bedrijf, leren ze bij, evolueren ze, kunnen en willen ze doorgroeien in het bedrijf? En wat kan volgens de leidinggevende beter, welke evolutie bij de medewerkers zou welkom zijn? Echte feedbackcultuur kan natuurlijk alleen als er vertrouwen heerst tussen medewerkers en leidinggevenden. Is het water echt te diep, betrek er dan de hr-dienst bij om te bemiddelen en een gesprek alle kansen te geven. Blijf ook niet hangen in het verleden, want de toekomst van medewerker en bedrijf zijn veel belangrijker.”
Tot slot citeert Kim Van Houtven een onderzoek over het belang van niet-toxisch leiderschap. “De stijl waarmee iemand leidinggeeft, bepaalt voor 32% het burn-outrisico van medewerkers. Slechts 33% van leidinggevenden heeft een stijl die burn-out helpt te voorkomen. Goede leiders bieden autonomie, zorgen voor verbondenheid en geven medewerkers mogelijkheden om zich competent te voelen (Securex, 2023).”