Overslaan en naar de inhoud gaan

Navigatie

Terug naar het overzicht

Howest - De Sportinnovatiemobiel combineert technologie en beweging

Met steun van Automobilia

In een wereld waar werkstress en zittend werk toenemen, wordt het belang van beweging op de werkvloer steeds crucialer. Een fitte werknemer is niet alleen fysiek gezonder, maar presteert ook beter. Voor bedrijven heeft dat een directe meerwaarde: minder ziekteverzuim, hogere productiviteit en een positieve werksfeer. Howest zet daarop in zowel in onderwijs als in onderzoek & dienstverlening. Zo reist de hogeschool door Vlaanderen met de Sportinnovatiemobiel, een sportcontainer op wielen die werknemers motiveert om meer te bewegen.

Howest

Regelmatige beweging heeft tal van voordelen. Fysiek versterkt het de gezondheid van medewerkers, wat zich vertaalt in minder arbeidsongeschiktheid en lagere medische kosten. Mentaal helpt beweging om stress te verlagen, de concentratie te verbeteren en de creativiteit te stimuleren. Sociale voordelen zijn er ook: gezamenlijke sportactiviteiten versterken de band tussen collega’s en dragen bij aan een betere teamdynamiek. “Een actieve werkvloer heeft een domino-effect: vitale werknemers leiden tot een gezonde bedrijfscultuur en betere resultaten”, zegt Charlotte Van Tuyckom, projectmanager Sportinnovatie van Howest.

Veel bedrijven erkennen het belang van beweging, maar worstelen met de praktische uitvoering. Hoe integreer je beweging in een drukke werkdag? Hoe motiveer je medewerkers zonder dat het voelt als een verplichting? Daar ligt een kans om innovatieve en speelse methoden te omarmen. Technologie en creatieve tools maken het mogelijk om beweging toegankelijk en aantrekkelijk te maken.

Howest

Gamification

Een mooi voorbeeld van zo’n innovatieve oplossing is de Sportinnovatiemobiel van de Sportinnovatiecampus (proeftuin van Howest & Sport Vlaanderen). De mobiele sportopstelling combineert technologie en beweging op een unieke manier. “Met interactieve virtualrealitygames, CycloBeat-fietsen en EXR-roeiers biedt de Sportinnovatiemobiel een moderne en leuke aanpak om fysieke activiteit te promoten. Het concept is laagdrempelig en flexibel inzetbaar, bijvoorbeeld tijdens teambuildings, gezondheidsweken of bedrijfsdagen”, zegt Charlotte Van Tuyckom.

De Sportinnovatiemobiel wordt door Howest in concessie aangeboden voor Sport Vlaanderen en krijgt bovendien steun van Automobilia als sponsor. Het partnerschap versterkt de mogelijkheid om bedrijven te helpen hun medewerkers op een innovatieve manier te activeren. Dankzij de focus op technologie en gamification (het toepassen van spelelementen zoals punten verzamelen of leaderboards, nvdr) spreekt het een breed publiek aan, van sportliefhebbers tot mensen die minder gewend zijn aan fysieke activiteit. Tot 20 personen kunnen tegelijkertijd deelnemen, wat het perfect maakt voor groepsactiviteiten. De mobiel komt gewoon naar het bedrijf toe, klaar voor gebruik. Recent maakten zowel Alstom als Automobilia gebruik van de Sportinnovatiemobiel. Medewerkers stapten even weg van hun bureau om deel te nemen aan interactieve uitdagingen. Ze streden tegen collega’s in een VR-game of fietsten zich naar de top in een virtuele wielerwedstrijd. “Er waren volop enthousiaste reacties, meer energie op de werkvloer en een versterkte teamspirit. Deze ervaring toont hoe eenvoudig en effectief beweging kan worden geïntegreerd in het bedrijfsleven”, besluit ze.

www.sportinnovatiecampus.be/mobiel

  • Wiels
  • Titeca
  • Accent
  • ING
  • Logo SD Worx