Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 24/01/2025

Traileroperator NDQ Logistics, gespecialiseerd in export naar het VK en Ierland, heeft een vergunningsaanvraag ingediend voor het bouwen van een nieuw cross docking magazijn. “Door op een innovatieve manier in 2 verdiepingen te werken, willen we de ruimte optimaal gebruiken om ons huidige volume ruim te verdubbelen”, zegt Nicolas Dehaemers.

NDQ Logistics

Familiebedrijf NDQ Logistics werd in 2004 in Brugge opgericht door het echtpaar Nicolas Dehaemers en Elke Quaegebeur. Door de sterke groei als een internationale traileroperator gespecialiseerd in export naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland, verhuisde het bedrijf in 2018 naar de Koffieweg in de achterhaven van Zeebrugge. Ook daar ging de groei gestaag verder. De jongste jaren werd er 15 miljoen euro geïnvesteerd om aan de toenemende exportvraag te voldoen. NDQ Logistics ontwikkelde een innovatief IT-systeem en schafte 200 nieuwe trailers aan, waarmee het totaal op 600 kwam. De kers op de taart was de opening van een opslagmagazijn van 12.000 m² met rechtstreekse spoortoegang in 2023.

Als traileroperator centraliseert NDQ Logistics goederen uit alle hoeken van Europa om ze vervolgens – compleet met administratieve afhandeling – in opleggers onbegeleid naar het VK en Ierland te verschepen. NDQ Logistics stuurt dagelijks ruim 100 trailers per dag over het Kanaal. Om de activiteit verder te ontwikkelen, loopt er momenteel een vergunningsaanvraag voor het uitbreiden van het cross docking magazijn, waar goederen die via vrachtwagens binnenkomen in één beweging op opleggers voor het VK en Ierland overgeladen worden. Met de gevraagde uitbreiding zou de huidige capaciteit van 100 naar 240 Full Truck Loads (FTL) per dag verhogen.

Voor het ontwerp werkte NDQ Logistics met architecten- en ingenieursbureau DBG uit Kortrijk, vanwege zijn grote expertise in logistieke magazijnen. “Het resultaat is een innovatief staaltje architectuur, uniek in België. Het magazijn wordt opgebouwd in 2 niveaus, zodat naast de goederen van de vrachtwagens ook producten vanuit ons spooraangesloten stockagemagazijn geladen kunnen worden”, zegt CEO Nicolas Dehaemers. “Door in 2 verdiepingen te werken, willen we optimaal de beschikbare ruimte gebruiken. Dat levert ook heel wat tijdswinst op tijdens het behandelen van de goederen, zodat we veel grotere volumes snel en efficiënt kunnen overladen. Het helpt ook bij het verduurzamen van de logistieke ketens, naast ons gebruik van elektrische heftrucks die we met de eigen zonnepanelen opladen.”

Bijkomende jobs

Eens het cross docking magazijn op volle toeren draait, kan het extra werkgelegenheid opleveren voor 20 havenarbeiders en 10 bedienden. Momenteel werkt NDQ Logistics met 50 medewerkers en zijn er vacatures voor diverse types bedienden en mecaniciens voor het onderhoud van de trailervloot.

De vergunningsaanvraag omvat naast de uitbreiding van het cross docking magazijn ook het bouwen van een garage voor het onderhoud van de eigen trailers en een bijkomende trailerparking. De timing van de realisatie zal afhangen van de verdere administratieve procedure voor de goedkeuring van het project.

apzi

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie