“Opereren van een privéjet vergt heel specifieke kennis”
2 businessunits in 2 landen bezoeken op één dag tijd: als passagier van een lijnvliegtuig is dat normaliter niet haalbaar. Net daarom wint het gebruik van privéjets steeds meer zieltjes. Dat merken ze ook bij Luxaviation Belgium. “Een business aircraft leasen zorgt ervoor dat ondernemers van alle voordelen ervan kunnen genieten, zonder dat ze er een aanzienlijk deel van hun kapitaal voor moeten reserveren”, getuigt commercieel directeur Luc Olivier.
Sinds het spijtige faillissement van Sabena (2001) is het huidige Luxaviation Belgium de oudste Belgische luchtvaartmaatschappij. “Het bedrijf bestaat sinds 1964 en is opgericht vanuit de ambitie om zakenluchtvaart en general aviation een forse opmars te laten beleven”, weet Luc Olivier. “Dat is ook gelukt. Meer nog: het toenmalige Abelag fungeerde als een pionier in het introduceren van private zakenluchtvaart in de Benelux. In Europa was dat concept toen nog nagenoeg onbekend, alleen in de Verenigde Staten bestond het al.”
Exact 60 jaar later is Abelag, dat sinds 2013 de Belgische afdeling van Luxaviation vormt, nog altijd trouw aan die missie. “Wij zijn actief als operator, beheerder en verkoper in de zakelijke luchtvaart. Onze vestigingen bevinden zich op de luchthavens van Brussel en Kortrijk, maar we zijn actief op elke Belgische luchthaven (dus ook Antwerpen, Oostende en Luik, nvdr). Onze specialisatie is het vinden van oplossingen voor verplaatsingen die zakenmensen niet op een efficiënte manier met een lijnvliegtuig kunnen doen.”
Het kleine aantal leasingaanbieders voor deze markt beschikt over een heel sterke reputatie.
Luc Olivier
Om die noden zo goed mogelijk in te vullen, creëerde Luxaviation SkyClub. “Daarmee krijgen mensen een unieke kans om mede-eigenaar van een zakenvliegtuig te worden. Zeker als de rechtstreekse stap naar volledig eigenaarschap te groot blijkt, is het een volwaardig alternatief. Het komt erop neer dat je met pakweg 3 à 4 mensen samen een privéjet koopt. Bovendien is het Luxaviation zelf die de verschillende partijen samenbrengt. Momenteel hebben we al 5 dergelijk aangekochte vliegtuigen in onze vloot. Met die toestellen van hetzelfde type (Cessna Citation CJ4 Gen2) vermijden we voor onze klanten het risico dat ze een vlucht willen organiseren voor een tijdstip waarop één van hun collega-mede-eigenaars er al mee weg is. Het gaat altijd om nieuwe toestellen, die uitgerust zijn met de meest recente technologieën inzake veiligheid en duurzaamheid. Dat is nodig, want uiteraard willen onze klanten alleen maar investeren in kwaliteit. In onze branche is dat quasi een synoniem voor veiligheid.”
Ervaren leasingpartner
Leasing is een andere optie. “Klopt, al merken we in de praktijk dat slechts een beperkt aantal banken staan te springen om dergelijke oplossingen aan te bieden. Dat is logisch, gezien het een heel specifieke nichemarkt is die gespecialiseerde kennis vereist, bijvoorbeeld om de restwaarde van zo’n nieuw of jong toestel correct in te schatten. Is die knowhow niet aanwezig, dan beschouwt de bank dat ook voor zichzelf als een te groot risico. Dat geldt nog meer als het over een niet-courant type gaat, waarvan er verhoudingsgewijs niet zo veel in omloop zijn. Het kleine aantal leasingaanbieders bij wie je wel kan aankloppen, beschikt wel over een heel sterke reputatie.”
De ‘zwaarte’ van het leasingcontract is onder meer afhankelijk van het type en de leeftijd van het toestel. “Onze klanten zijn vrij evenwichtig verdeeld tussen het toestel zelf (deels) kopen of leasing. Met leasing blokkeren ze hun ‘kapitaal’ niet in het vliegtuig en ervaren ze een ongelooflijke vrijheid inzake mobiliteit.”
Een zekerheid is wel dat de groei van privéjets onomkeerbaar is. “Nergens boomt het meer dan in de Verenigde Staten, al is er in Europa eveneens beduidend meer zakelijke ‘luchttrafiek’ in de voorbije 15 jaar. Dat is geen kwestie van prestige, maar van noodzaak. Eigenlijk verkopen wij als aanbieder vooral tijd: er gaat amper tijd verloren voor en na de reis zelf, terwijl je bij een lijnvliegtuig al snel ettelijke uren kwijt bent aan administratieve plichtplegingen, inchecken van de bagage, enzovoort.”
Luxaviation Belgium telt 130 medewerkers, waarvan 70 piloten. “De integratie van nieuwe technologieën (bijvoorbeeld elektrische motoren) in deze markt verloopt moeizamer dan in andere branches, door de tijdrovende certificatieprocessen, die alles met veiligheid te maken hebben. Een privéjet gebruiken of hebben is niet voor iedereen weggelegd, al is de drempel wel wat lager en zijn de instapmodellen al voor een breder publiek haalbaarder geworden. Ook daardoor kunnen we met een positief gevoel de horizon tegemoet vliegen”, besluit Luc Olivier. (BVC - Foto Kurt)