Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • CAW Noord-West-Vlaanderen helpt vooral mensen op beroepsactieve leeftijd

CAW Noord-West-Vlaanderen helpt vooral mensen op beroepsactieve leeftijd

  • 08/03/2024

“De brug slaan tussen bedrijfswereld en welzijnssector”

De welzijnssector mag dan al vaak een totaal andere wereld lijken dan de bedrijfswereld, wat beide bindt is dat het om mensen draait. De Centra voor Algemeen Welzijnswerk (CAW) zien kansen om het welzijn van werknemers te verbeteren. “Dat mensen sterk onder druk staan en worstelen met de work-lifebalance en stress op het werk of in het gezin, zien wij terug in onze cijfers.”

CAW Noord-West-Vlaanderen helpt vooral mensen op beroepsactieve leeftijd Patriek Cattrysse en Bart Pauwels

Vlaanderen telt 11 CAW’s die samen een sector vormen, met Wouter Torfs als voorzitter van de sectorale raad van bestuur en ambassadeur van de CAW’s. West-Vlaanderen telt er 3, met hoofdzetels in Brugge, Roeselare en Kortrijk. CAW Noord-West-Vlaanderen omvat 18 gemeenten met in totaal 430.000 inwoners. Bart Pauwels is er algemeen directeur, Patriek Cattrysse – die 26 jaar CFO was bij Group Depré in Beernem – sinds 4 jaar financieel coördinator. “In 2022 bereikten we bijna 7.200 unieke cliënten, waarvan 60% tussen 25 en 60 jaar, de beroepsactieve leeftijd dus. We zijn er voor iedereen en onze hulpverlening is gratis, maar we zetten proportioneel meer in op bepaalde doelgroepen in onze samenleving zoals mensen met (dreigende) bestaansonzekerheid. Daar zie je vaak een cumulatie van welzijnsproblemen en zij vinden minder makkelijk toegang tot geschikte hulp. Eén persoon vertegenwoordigt vaak meerdere problemen. We kijken ook altijd of er minderjarigen mee betrokken zijn en welk effect die situatie op hen heeft. De gestelde hulpvragen draaien vooral rond welzijn en gezondheid, maar ook de thema’s relaties, gezin en opvoeding, financiële, materiële en administratieve hulp, wonen, migratie, en dader- en slachtofferschap komen vaak aan bod.” 

Bedrijven hebben naast een preventieve functie ook een signaalfunctie.

Onbekend maakt onbemind 

Het zijn maatschappelijke fenomenen die ook in de bedrijven doordringen. “De werkvloer is geen cleane plek waar welzijnsproblemen afwezig zijn, integendeel. We brengen een groot deel van onze tijd door bij onze werkgever. Daarom heeft de werkvloer een ontzettend belangrijke preventieve functie: sociale contacten – kunnen ventileren en antwoorden vinden op onze vragen – zijn belangrijk voor ons algemeen welbevinden. De meeste mensen moeten gelukkig geen beroep doen op ons omdat ze zelf een goed sociaal netwerk hebben. Maar bedrijven hebben naast een preventieve functie ook een signaalfunctie. Als je je medewerkers goed kent, zul je signalen oppikken wanneer ze niet goed in hun vel zitten. Zo was er een extreem voorbeeld van een man die plots in een echtscheiding belandde, geen onderdak vond en dan maar in zijn auto op de parking van het bedrijf bleef slapen. Hij was zelf te verlegen om daarover te spreken en had geen netwerk. Die werkgever contacteerde ons en wij konden na doorverwijzing voor een oplossing zorgen. Onbekend maakt echter onbemind. We zien in magazines over bedrijven en hr dat er heel hard wordt ingezet op het welzijn van de medewerkers, maar bedrijven kennen ook hun beperkingen in hun mogelijkheden en deskundigheid. Op vandaag wordt mogelijk onvoldoende de reflex gemaakt om actief door te verwijzen naar de hulpverlening. Het zou goed zijn om de brug te slaan met het bestaande en goed uitgebouwde hulpaanbod uit de welzijnssector, proportioneel, gepast en wanneer het nodig is.” (SD - Foto MVN) 

www.cawnoordwestvlaanderen.be

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie