Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 26/01/2024

2024 – het jaar waarin alle verkiezingen samenvallen – wordt ongetwijfeld een heel boeiend jaar. Het politieke systeem staat onder druk, sociale tegenstellingen zijn verscherpt en de overheidsfinanciën zijn structureel zwak. Gedurfd en degelijk beleid is noodzakelijk. Dit zijn alvast de dossiers waarop wij met Voka West-Vlaanderen het komende jaar inzetten.

Onze speerpunten voor 2024

Westhoek

“Complex Project voor héle Westhoek”

We dringen erop aan dat het dossier Complex Project Ieper - Veurne oog zal hebben voor een oplossing voor de hele Westhoek en niet enkel voor het oplappen van de verbinding tussen Ieper en Veurne (N8). Daarnaast vragen we ook een doorstart in het dossier rond de omleidingsweg in Adinkerke. We pleiten ook resoluut voor een dubbel spoor tussen Diksmuide en De Panne én tussen Komen en Poperinge, bovenop verdere investeringen die de uitbouw van het goederenvervoer via het spoor ten goede moeten komen. Geef onze ondernemers in de Westhoek ook snel uitzicht op de broodnodige ruimte om te ondernemen. Voor Ieper willen we de zoekzone aan het kruispunt van de Pilkemseweg en de Noorderring graag bevestigd zien wanneer alle lichten van het openbaar onderzoek op groen staan. Voor Poperinge ligt de uitbreiding van de industriezone Sappenleen voor de hand. In Veurne zou de zoekzone tussen de Brugse Steenweg en de spoorweg een mooie aanvulling zijn en in Diksmuide zijn we voorstander van het bevestigen van de zoekzones aan de Vlavaart en aan Ijzer-Noord.


Zuid-West-Vlaanderen

“Leg voorkeurstracé eindelijk vast”

We zijn blij dat het gaspedaal eindelijk werd ingetrapt voor een aantal broodnodige infrastructuurprojecten: De Vlecht op het open afrittencomplex van de E17 in Waregem, de herinrichting van het kruispunt Belgiek in Deerlijk en de trompetaansluiting ter hoogte van de R8 en de A19 zijn infrastructuurdossiers waarvoor we jarenlang geijverd hebben. Maar het werk is nog niet af. We roepen de Vlaamse regering opnieuw op om een voorkeurstracé vast te leggen voor het Kanaal Bossuit-Kortrijk, een cruciale schakel in het binnenvaartnetwerk. Dat is nodig voor een bedrijfszekere modal shift. We pleiten ook voor ondernemerschap en snellere vergunningsprocedures. Om voldoende mensen te vinden, kijken we naar het beter begeleiden van werkzoekenden, het activeren van de zogenaamde niet-actieven en gerichte economische arbeidsmigratie.


Oostende

“Blijvend inzetten op activering”

Er moet blijvend ingezet worden op het activeren van werklozen en nietactieven zoals langdurig zieken, zogenaamde NEET-jongeren, allochtonen, enz. Ook wie aan de slag is, moet kennis en competenties up-to-date houden. Er is meer interactie nodig tussen bedrijven en scholen. Er is een nieuw bedrijventerrein van 20 hectare nodig aan de Kromme Elleboog in Oostende. Om de doorstroom en verkeersveiligheid te verbeteren stellen we een nieuwe ringweg voor tussen de Kromme Elleboog en de A10. De Lijn schiet tekort inzake dienstverlening in het havengebied van Oostende; dat moet dringend aangepakt worden. Haven Oostende heeft nieuwe terminals nodig om haar groei te bestendigen en moet zich kunnen voorbereiden op de stijging van het zeespiegelniveau. In 2024 moet er een nieuwe omgevingsvergunning afgeleverd worden aan de luchthaven van Oostende.


Brugge

“Richt een International House op”

Er moet een ‘International House’ opgericht worden in Brugge om internationale medewerkers van bedrijven te ondersteunen. Er dient snel een beslissing genomen te worden over een 80 hectare groot bedrijventerrein langs de Blankenbergsesteenweg in Brugge. Ook in Jabbeke langs de E40 is er potentieel voor een nieuw regionaal bedrijventerrein. De E403 moet een drievaksautosnelweg worden. Er zijn dringend overheidsinvesteringen nodig om de Ringvaart rond Brugge op te waarderen. Er moet nog deze legislatuur een beslissing genomen worden omtrent de nieuwe Visartsluis in de haven van Zeebrugge en het nodige budget moet voorzien worden. Daarnaast moet het studiewerk opgestart worden voor de verdere zeewaartse uitbreiding van haven Zeebrugge evenals voor een betere hinterlandconnectie richting Antwerpen (Vlaamse havenspoorlijn).


Midden-West-Vlaanderen

“Dringend investeringen nodig aan infrastructuur”

De zoektocht naar mensen moet verder uitgebreid worden, door meer in te zetten op het begeleiden van werkzoekenden, het activeren van de zogenaamde niet-actieven en het mogelijk maken van gerichte economische arbeidsmigratie. De regio beschikt over heel wat bereikbaarheidstroeven, maar er zijn dringend investeringen nodig. Het Kanaal Roeselare- Leie moet een opwaardering krijgen met inbegrip van een nieuwe sluis en ook voor de zuidwestelijke ontsluiting van Tielt en de derde rijstrook op de E403 roepen we op om niet te lang tussen de studieboeken te blijven zitten. Gezien de moeilijke financiële situatie van steden en gemeenten vragen we overheden om meer rekening te houden met de economische realiteit. Bedrijven dragen al heel wat bij aan de belastinginkomsten, vandaar dat we al tot 2 keer toe naar de Raad van State trokken tegen een belastingreglement van de stad Tielt waarin de ondernemingen rechtstreeks getroffen werden.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie