RX/SeaPort neemt na Brexit ook mysteries EU-regelgeving weg
Het digitaal platform voor het uitwisselen van douanedocumenten RX/ SeaPort evolueert naar een nieuwe fase. Na de eerste uitdaging om de havengebruikers van Zeebrugge doorheen de administratie van de Brexit te begeleiden, gaat de dienstverlening stap voor stap mee met de volgende veranderingen. De nieuwste tool helpt bedrijven bij de Europese PN/TSregeling voor invoer en tijdelijke opslag van goederen in de EU.
Op een klankbordmeeting voor klanten presenteerde RX/SeaPort de jongste uitbreiding van zijn portfolio voor logistieke ketens met ferry- en roroverkeer. Het gaat om een handige tool voor het beheren van PN/TS of voluit ‘Presentation Notification Temporary Storage’. Dat is het nieuwe Europese aangiftesysteem voor de import en tijdelijke opslag van goederen van buiten de Europese Unie.
“Het gemakkelijkste voor alle betrokkenen van een logistieke keten, is dat alles via één platform verloopt”, zegt IT-projectmanager Jurgen Decloedt van RX/SeaPort. “De scheepsagent voert de gegevens van de binnenkomende goederen in en de terminaloperator geeft de informatie over de opslag van de goederen. Die PN/TS-gegevens worden automatisch gecontroleerd door de Douane, die eveneens op RX/ SeaPort aangesloten is. Vervolgens zet een privaat douaneagentschap alles om in een declaratie, waarna de goederen vrijgegeven kunnen worden. Gedurende het hele proces hebben alle betrokken partijen een zicht op de stand van zaken.”
De PN/TS-module was eind september zo goed als klaar om in oktober in een testomgeving gebruikt te worden. De tool ligt in de lijn van RX/SeaPort om alles zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk te houden. Het invoeren van de data kan op 3 manieren: via een portaalscherm, met Excel-lijsten of een EDI (electronic data interchange). “Een invulvakje of een Excellijst: iedereen begrijpt dat”, zegt Alain Guillemyn, managing director van International Car Operators en één van de grondleggers van RX/SeaPort. “Er zijn ook controles ingebouwd om fouten te vermijden en bij elk vakje staat een vraagtekentje dat je kunt aanklikken om meer uitleg te zien. In samenwerking met de Douane nemen wij zo voor onze aangesloten bedrijven de mysteries rond regelgeving en administratie weg. Daardoor kunnen de ondernemingen zich ten volle op hun corebusiness toeleggen.”
Grote en kleine spelers
Om de haven van Zeebrugge Brexitproof te maken, beslisten in 2017 het toenmalige havenbestuur MBZ en de vereniging van private havenbedrijven APZI om een havenbreed digitaal platform te ontwikkelen voor het uitwisselen van douanedocumenten. De initiatiefnemers van RX/SeaPort kregen versterking van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) West-Vlaanderen en de federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM). Om een maximaal engagement in de havengemeenschap te stimuleren, werd RX/SeaPort opengesteld als een coöperatieve vennootschap. Vanuit elk segment van de transport- en logistieke keten traden grote en kleine spelers toe. Intussen breidde de werking van het platform zich uit naar alle Vlaamse shortseahavens die met het VK verbonden zijn. (RJ - Foto RX/SeaPort)